• جمعه / ۵ مهر ۱۳۹۸ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 98070503490
  • خبرنگار : 90069

رنگ طبیعی غذاها، سرطان را از شما دور می‌‏کند

تغذیه میوه سبزی گیاهخواری

متخصصان تغذیه و سلامت در دانشگاه کالیفرنیا تاکید دارند که رنگ های طبیعی موجود در مواد غذایی نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارند.

به گزارش ایسنا،‌ دکتر "دیوید هبر"، موسس مرکز تغذیه انسانی در دانشگاه کالیفرنیا و نویسنده کتاب "رژیم غذایی شما چه رنگی است؟" در این باره می‏‌گوید: انواع ترکیبات گیاهی و آنتی‌‏اکسیدان‏‌هایی که از رژیم‏‌های غذایی رنگارنگ و طبیعی دریافت می‏‌کنید، ابزار مهمی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان هستند.

وی تاکید می‏‌کند که شما باید روزانه حداقل یک وعده میوه یا سبزی را از پنج گروه رنگی غذاها، خریداری و میل کنید.

خوراکی‏‌های قرمز رنگ دارای لیکوپن هستند. آنتی‏‌اکسیدانی که خطر ابتلا به سرطان پروستات، ریه و معده را کاهش می‌‏دهد. فراموش نکنید که گوجه فرنگی پخته شده و هندوانه دارای بیشترین میزان لیکوپن هستند.

اما آلفا کاروتن و بتاکاروتن موجود در میوه‏‌ها و سبزیجاتِ نارنجی را نیز نباید فراموش کرد. آلفا و بتاکاروتن‌‏ها، کاروتنوئیدهایی هستند که از سلول‌‏های بدن در برابر آسیب‌‏های رادیکال‌‏های آزاد محافظت و از ابتلا به سرطان ریه جلوگیری می‌کنند. سیب زمینی شیرین، هویج، انبه، کدو تنبل بهترین انتخاب‌‏ها در این گروه می‏‌توانند باشند.

در این میان، لوتئین، زیگزانتین، کاروتنوئیدهایی هستند که از سلامت چشم‏‌ها مراقبت می‌کنند و خطر ابتلا به سرطان‌‏های پوست، سینه و روده را کاهش می‌‏دهند. این کاروتنوئیدها در میوه‏‌ها و سبزیجات زرد/سبز مانند آووکادو، فلفل سبز یا زرد، ذرت، سبزی خردل، کیوی، لوبیا سبز و کدو سبز یافت می‌‏شوند.

علاوه بر این، سولفورافان موجود در سبزیجات سبز مانند کلم بروکلی، کلم بروکسل، گل کلم و ... نه تنها منجر به بهبود سلامت قلب می‌‏شود، بلکه خطر ابتلا به سرطان کبد را نیز کاهش می‏‌دهد و رشد اولیه تومور در کبد را مهار می‌‏کند.

به گزارش دویچه وله، در نهایت نیز رنگ بنفش است. آنتوسیانین‏‌های موجود در سبزیجات بنفش مانند زغال اخته، گیلاس، بادمجان، انگور قرمز و ... از اتصال سلول‌‏های سرطان‌زا به DNA، جلوگیری می‌کنند و خطر ابتلا به برخی سرطان‌‏های گوارشی را کاهش می‌‏دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.