• جمعه / ۵ مهر ۱۳۹۸ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 98070503528
  • خبرنگار : 99999

گفت‌وگو با تهیه کننده «به خانه برمی‌گردیم»

وفاداری به مجری‌، راز ماندگاری یک برنامه بیست‌ساله

به خانه بر می‌گردیم

برنامه به «خانه برمی‌گردیم» حدود ۲۰ سال است حوالی ساعت ۵ عصر مهمان خانه‌هایمان است؛ شاید در کودکی بی‌تفاوت از کنارش رد می‌شدیم و یا دلخور می‌شدیم که چرا بزرگترهای خانه در این زمان اجازه نمی‌دهند برنامه مورد علاقه‌مان را ببینیم؛ اما زمانی که خودمان همسر و مادر شدیم، یکی از مفیدترین برنامه‌ها برایمان «به خانه برمی‌گردیم» شد؛ برنامه‌ای که سال‌هاست تلاش می‌کند به مخاطبش کمک کند چطور بتواند خانواده‌اش را از هر نظر مدیریت کند تا ایده‌آل باشد.

خبرنگار ایسنا با گودرز عزیزی ـ تهیه‌کننده به خانه برمی‌گردیم ـ درباره‌ی این‌که چطور این برنامه با گذشت ۲۰ سال هنوز مخاطب قابل قبولش را دارد، گفت‌وگو کرد که وی پنج پارامتر را در این خصوص برشمرد و گفت: همذات‌پنداری با خانواده و اینکه این برنامه همیشه به صورت زنده روی آنتن رفته و ساعت مشخصی داشته و در آخر اینکه به مجری‌هایش در طول سال‌های فعالیت وفادار مانده، راز ماندگاری این برنامه است.

او ادامه داد: «به خانه برمی‌گردیم» چهار محور را در دستور کار خود قرار داده است؛ به طور مثال ما یک روز در هفته را به حقوق شهروندی و احترام به قانون اختصاص دادیم. همچنین به این فکر افتادیم که اگر بخواهیم نسل سالمی داشته باشیم باید در حوزه سلامت برنامه تولید نسل سالم را با ارائه محور سلامت در دستور کار قرار دهیم و نکته بعدی این است که خانواده ایرانی اگر بخواهد رشد کند باید مزیت رقابتی خودش را با دنیا حفظ کند که یکی از راه‌های آن ایجاد محبت و عاطفه در خانواده است. همچنین ما در بخش آشپزی‌مان با توجه به وضعیت معیشتی خانواده‌ها هر روز غذاهای ایرانی سنتی و حتی غذاهای ملل و کودک را آموزش می‌دهیم. این چهار محور باعث شده که «برنامه به خانه برمی‌گردیم» در این سال‌های پر فراز و نشیب، بتواند بماند.

عزیزی در ادامه گفت: معمولا تهیه‌کننده‌های برنامه «به خانه برمی‌گردیم» که عوض می‌شوند، اهداف جدیدی به برنامه با هویت خودشان اضافه می‌کنند؛ مثلا من سرفصل‌های محتوایی برنامه‌ام را بر پایه‌ی مشکلات اجتماع بنا کردم؛ به طور مثال یکی از مشکلات ما این است که با هم گفت‌وگو نمی‌کنیم؛ در بخش سلامت هم با وزارت بهداشت صحبت کردیم تا از مشکلات مردم در حوزه سلامت آگاه شویم تا بتوانیم از کارشناس‌ها دعوت کنیم تا در برنامه درباره این موضوع صحبت کنند. همچنین ما از قوه قضاییه کمک خواستیم تا متوجه مشکلات مردم در آپارتمان‌ها بشویم و آن‌ها را با حقوق شهروندی خودشان آشنا کنیم.

او اظهار کرد: شش روز در هفته که آنتن زنده داریم به بررسی شش موضوع مختلف می‌پردازیم و مدتی بعد بحث عوض می‌شود و یک معضل اجتماعی دیگر سرفصل محتوای کار نویسنده ما قرار می‌گیرد؛ به طور مثال ما یک روز را به فضای مجازی که این روزها آسیب‌های زیادی به افراد می‌رساند اختصاص می‌دهیم روزهای دیگر را به ترتیب به موضوعاتی همچون سبک زندگی، تعلیم و تربیت، روانشناسی، فضای مجازی معیشت و اشتغال اختصاص می‌دهیم.

عزیزی ادامه داد: در بخش هنری هم تلاش کردیم هنرمندانی که صنایع دستی ما مثل سوزن‌دوزی، خیاطی و بافتنی بلد هستند را جمع کنیم و بر اساس درخواست بیننده‌ها به ترتیب آموزش این هنرها را نشان دهیم. ما آموزش عروسک‌سازی داریم که مخاطبان با کمترین هزینه می‌توانند عروسک‌سازی کنند.

او یادآور شد: ما در برنامه «به خانه برمی‌گردیم» از ۳۰ درصد توان خودمان استفاده می‌کنیم. این برنامه می‌تواند با ارائه گزارش‌های استانی و بخش‌های دیگر جذاب‌تر شود اما این درصدها دوسویه است؛ یعنی اول باید قابلیت بودجه‌ای برنامه تامین شود و سازمان هم چون توان مالی‌اش خیلی خوب نیست ما نمی‌توانیم هر هفته به یک استان برویم یا انیمیشن‌هایی تولید کنیم که تاثیرگذار باشد انیمیشن تولید کردن یعنی شما باید رقم برآورده‌تان چندین برابر شود ما چون توانمان نمی‌رسد که این کار ها را انجام دهیم تلاش کردیم که بتواند بیننده را در همین حد نگه دارد اما اگر بتوانیم این کار هارا انجام دهیم بیننده ما دو برابر خواهد شد.  

 عزیزی در خصوص این که چقدر هدفشان ساخت برنامه برای شهروند تهرانی است با توجه به این‌که این برنامه در شبکه تهران روی آنتن زنده می‌رود؟ گفت: این شبکه دو سال است ملی شده است. قبل از این اتفاق، بخش عمده برنامه‌های ما مربوط به تهران بود و ما اولویت اولمان خانم های تهرانی بود و بازخوردهایمان را هم فقط از تهران می‌گرفتیم؛ این موضوع را هم باید در نظر داشته باشیم که در تهران وحدت قومی وجود ندارد و رنگین کمانی از قومیت‌های مختلف دیده می‌شوند ولی تلاش کردیم با نظر سنجی‌های مختلف نظر مردم را بگیریم. ما اعتقاد داریم چند پارامتر  به ما نشان می‌دهد که وضعیتمان چطور است تغییر این پارامترها به ما نشان می‌دهد که خواست مردم چه چیزی هست.

عزیزی درخصوص کمبود وقت در قسمت آشپزی برنامه اذعان کرد: من این موضوع را می پذیرم. از زمانی که آمدم سعی کردم زمان بخش آشپزی را بیشتر کنم اما برای ارائه تمامی بخش‌ها به بیندگان ۷۰ دقیقه زمان داریم و باید در این زمان تمامی بخش‌های برنامه را پوشش دهیم البته من کمتر از ۱۰دقیقه برای بخش‌های برنامه زمان نمی گذارم برای من مهمان ها و پخت غذا اولویت هستند اما اگر احساس کنم پخت یک شیرینی یا یک حلوا زمان کمتری می‌برد و نیاز به مانور خاصی ندارد زمان را کم می‌کنم. ما تنها برنامه‌ای هستیم که آب و گاز داخل استودیو بردیم و واقعا فضای یک خانه را شبیه‌سازی کردیم اما در بعضی زمان‌ها در بخش کارشناسی موضوع مهمی وجود دارد که از قسمت آشپزی کمتر می شود ولی در تلاش هستیم که زمان این بخش را بیشتر کنیم.

او در ادامه گفت: ما از مجری ها خواهش کردیم که وقت برنامه را نگیرند که زودتر کار انجام شود اما دخالت مجری‌ها و پیامک خواندن آن‌ها هم باعث می‌شود زمان کم شود اما سعی داریم که زمان بخش آشپزی حتما  ۱۵ دقیقه را داشته باشد اصل قصه گفته شود و درآخر اگر غذا چاشنی داشت توضیحات داده شود ما تنها برنامه‌ای هستیم که آنلاین هستیم ؛ یعنی وقتی برنامه تمام می‌شود چند ساعت بعد در کانال سروش به صورت آنلاین مردم می‌توانند برنامه را نگاه کنند ما در سایت شبکه هم هستیم.

عزیزی درخصوص ساختار مجله‌ای برنامه به خانه برمیگردیم بیان کرد: برنامه ما یک مجله خانوادگی است و تلاش کردیم تمام بخش هایش معطوف به خانواده شود و موضوعات تخصصی خانواده را در آن بخش‌های مختلف جای دهیم اما نمی‌توانیم ۵۰ دقیقه را به یک بخش اختصاص دهیم خیلی هم صحبت شد در این باره اما دیدیم این ساختار با مردم زندگی می‌کند و مردم این ساختار را پذیرفته اند؛ بنابراین سعی در حفظ آن داشتیم.

عزیزی درباره علت نداشتن آشپز ثابت همانند گذشته گفت: مردم ذائقه‌های متفاوت دارند و غذاهای متفاوت را می‌خواهند ما برای این که بفهمیم چقدر توانستیم با مردم ارتباط بگیریم تعدادی آشپز انتخاب کردیم که تحصیلات آکادمیک داشته باشند و از بیننده‌ها نظرسنجی کردیم که بگویند چه غذایی را می ‌خواهند آموزش ببیند، اما این کار دایره آموزش را محدود می‌کند؛ بنابر این تصمیم گرفتیم که از آشپزهای مختلف استفاده کنیم تا پاسخگوی تمامی ذائقه ها باشیم همچنین یک آشپز ثابت می‌تواند مشکلات خودش را داشته باشد به طور مثال ممکن است این آشپز به صورت انفرادی کلاس آموزشی بگذارد و مردم هم  بخاطر اعتماد به رسانه و برنامه ما به این کلاس ها بروند و مجبور شوند برای حضور در این کلاس‌ها هزینه گزافی پراداخت کنند و این که در کل اولویت و هدف ما این نبود که همیشه یک نفر آموز آشپزی بدهد.

عزیزی در خصوص حضور اسپانسر در این برنامه خوش سابقه گفت: یکی از دلایل موفقیت برنامه این بوده که درگیر اسپانسر نشد چون به عقیده من این موضوع به برنامه آسیب می‌زند و من و همکارانم نمی‌توانیم اهداف خودمان اعمال کنیم و باید به خواست اسپانسر عمل کنیم؛ بنابراین، این موضوع در دستور کار ما قرار نگرفت ما طوری برنامه‌ریزی کردیم که با همان بضاعت مالی سازمان صداوسیما  برنامه را پیش ببریم و راز موفقیت این برنامه هم همین موضوع بود؛ البته ما هر روز حدود پنج دقیقه آگهی بین برنامه داریم چون تمام شرکت‌ها و کارخانه‌ها دوست دارند که آگهی‌هایشان در این برنامه پخش شود.

عزیزی یادآور شد: ما حتی یک ریال هم از کارشناس‌ها برای حضور در برنامه دریافت نمی‌کنیم؛ همچنین پزشک‌های شناسنامه دار و حرفه‌ای را در برنامه‌مان دعوت می‌کنیم که بعدا بتوانند به مردم محروم کمک کنند.

وی در خصوص همکاری چندین ساله با مجری‌های این برنامه گفت: من اعتقاد دارم این وفاداری از سمت مردم بوده است. در دنیا این موضوع یک رسم است که برنامه‌های موفق برنامه‌هایی هستند که مجری‌های ثابتی داشته اند؛ ما تلاش کردیم مجری‌هایی که خوب توانستند با مردم ارتباط برقرار کنند ثابت باشند. مهم‌ترین دلیلی که باعث شد مجری‌های برنامه در طول این سال‌ها ثابت بمانند مردم بودند چون با این مجری‌ها زندگی می‌کنند.

او ادامه داد: البته ما کم کم مجری‌هایی را در این برنامه اضافه کردیم که هفته‌ای یک‌بار یا بیشتر حضور داشتند؛ البته حق طبیعی مجری‌های قدیمی است که در برنامه باشند ما هم نمی‌خواهیم حذفشان کنیم چون به خانه برمی‌گردیم با همین مجری‌ها توانسته موفق شود اما تلاش کردیم با حضور مجری‌های جدید به‌روزتر شویم. ما دو مجری خانم را به جمعمان اضافه کردیم مردم و مجری‌های قدیمی هم با آن‌ها ارتباط برقرار کردند و پذیرفتند که نیروهای جوان در کنارشان باشند چون نیروهای جوان‌تر کنار قدیمی‌ها تجربه کسب می‌کنند اما خیلی‌ها هم وارد برنامه شدند و نتواستند با مخاطب ارتباط برقرار کنند در نتیجه از برنامه حذف شدند.

عزیزی درباره آیتم‌های آینده برنامه «به خانه برمی‌گردیم» گفت: تغییرات در برنامه مستلزم این است که مردم خواهان چه چیزی هستند. اولویت ما برای تغییر و برنامه‌های جدید بر اساس خواسته مردم است ما در آینده‌خواهان اضافه کردن قسمت‌های گزارشی هستیم که شامل گیاهان دارویی، بخش مشاهیر کشور و ارتباط با استان‌هاست، چون خانم‌های خانه‌دار نیاز به آرامش دارند، قصد داریم یک بخشی را تحت آیتم‌های سه دقیقه‌ای اضافه کنیم که مربوط به گل‌آرایی منزل است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۸-۰۷-۰۵ ۲۱:۰۷

خیلی تکراری و یکنواخت شده است افت کیفیت در ان مشهود هست