• جمعه / ۵ مهر ۱۳۹۸ / ۱۴:۱۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98070503582
  • خبرنگار : 71639

دموکرات‌های آمریکا خواستار پا پیش گذاشتن منابع مطلع از روابط ترامپ و مقامات اوکراین شدند

دموکرات‌های آمریکا خواستار پا پیش گذاشتن منابع مطلع از روابط ترامپ و مقامات اوکراین شدند
تصویر آرشیوی از دیدار ترامپ و رهبران دموکرات کنگره

دموکرات‌های آمریکا، از کسانی که اطلاعات بیشتری درخصوص پرونده روابط دونالد ترامپ و مقامات اوکراین دارند، خواسته تا به ارائه مدارک خود بپردازند؛ این در حالی است که روند رسمی استیضاح ترامپ، در دست بررسی قرار دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، طبق گزارش منتشره روز پنج‌شنبه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، نه تنها از قدرت خود در درخواست از اوکراین برای مداخله در انتخابات سال بعد آمریکا سوء استفاده کرده است، بلکه کاخ سفید نیز تلاش داشته تا مدارک موجود در این زمینه را "از دسترس دور نگه دارد".

موضوع این گزارش، پرونده افشاگری علیه مکالمه تلفنی ترامپ با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در تاریخ 25 ژوئیه است که با هدف تبریک گفتن به او صورت گرفته بود.

طبق محتوای این مکالمه که روز چهارشنبه توسط دولت ترامپ منتشر شد، او از زلنسکی خواسته بود تا درخصوص جو بایدن، نامزد رقیب ترامپ در انتخابات 2020، و هانتر بایدن، پسر او تحقیق کند؛ هانتر بایدن برای سال‌ها در یک شرکت گاز اوکراینی فعالیت داشته است.

ترامپ مکررا بایدن و پسرش را بدون ارائه هیچ مدرکی، به بزهکاری متهم کرده است. بایدن که در گذشته معاون ریاست جمهوری آمریکا بوده، حال از اصلی‌ترین رقبای ترامپ در حزب دموکرات آمریکا برای انتخابات سال 2020 به شمار می‌رود.

بسیاری از دموکرات‌ها باور دارند تماس مذکور ترامپ با زلنسکی، مصداق سوء استفاده رئیس‌جمهور آمریکا از قدرت او بوده است و خواستار استیضاح او شده‌اند؛ با این حال از آنجا که مجلس سنا تحت کنترل هم‌حزبی‌های ترامپ است، برکناری او از قدرت غیر محتمل به نظر می‌رسد. طبق مقررات قانون اساسی آمریکا، محکامه رئیس‌جمهور پس از استیضاح در مجلس نمایندگان، به سنا ارجاع داده می‌شود تا برکناری او به رای سناتورها گذاشته شود.

آدام شف، رئیس کمیته اطلاعات مجس نمایندگان آمریکا، از مخالفان اصلی ترامپ بوده و از افرادی که اطلاع بیشتری از موضوع این پرونده دارند، خواسته تا قدم جلو بگذارند.

شف روز پنجشنبه در شبکه خبری سی‌ان‌ان اظهار داشت: "امیدوارم که شاهدان، مسیر همکاری را برگزینند؛ اما نگرانی شدیدی دارم زیرا رئیس‌جمهور، قبل از جلسات استماع یا حین آن‌ها، شاهدان را مورد تهدید قرار داده است".

این اظهارات شف پس از آن مطرح شده‌ که ترامپ (طبق گزارش لس آنجلس تایمز) از تمایلش برای شناسایی افرادی که در ارائه اطلاعات درخصوص پرونده مذکور دست داشتند، سخن گفته است.

طبق آنچه که در گزارش نشریه مذکور و به استناد یک فایل صوتی آمده، ترامپ می‌گوید: "می‌خواهم بدانم فرد مذکور چه کسی است، چه کسی این اطلاعات را به افشاگر داده است، زیرا موردی بسیار نزدیک به جاسوسی است". رئیس‌جمهور آمریکا این اظهارات را روز پنج‌شنبه، طی حضورش در نیویورک خطاب به اعضای هیأت آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح ساخته است.

او در ادامه گفته است: "می‌دانید در گذشته وقتی باهوش بودیم چه می‌کردیم؟ جاسوسان و خائنان، ما به این مسئله جوری متفاوت‌تر از امروز رسیدگی می‌کردیم".

کاخ سفید اظهار نظری درخصوص این جملات نکرده است.

شب گذشته، سه تن از روسای کمیته‌های مجلس نمایندگان -از جمله خود آدام شف، الیوت انجل و الیجا کامینگز- در بیانیه‌ای مشترک ابراز داشتند: "تهدیدات از سوی رهبر کشور ما، تاثیری نامطلوب بر کل رویه افشاگری دارد و پیامدهایی هولناک برای دموکراسی و امنیت ملی ما در پی خواهد داشت".

 "دوباره شروع شد"

روز پنجشنبه، ترامپ با انتقاد از آغاز رویه استیضاحش در مجلس نمایندگان، به خبرنگاران گفت: "بار دیگر به دنبال موهومات هستند، باز هم شروع شد". نانسی پلوسی، رئیس مجلس مذکور، این هفته از آغاز روند رسمی استیضاح ترامپ خبر داده بود.

ترامپ و هم‌حزبی‌های او می‌گویند ارتباط با زلنسکی، جهت پیشبرد وعده انتخاباتی خود این مقام در ریشه‌کن کردن فساد در اوکراین بوده است.

در حال حاضر، حامیان ترامپ درخصوص ادامه‌دار بودن روند استیضاح او برای هفته‌ها یا حتی ماه‌ها ابراز نگرانی می‌کنند. این موضوع می‌تواند امکان پیروزی مجدد او در انتخابات ریاست جمهوری را تحت‌الشعاع قرار دهد.

کمیته‌های روابط خارجی، نظارت و نیز اطلاعات مجلس نمایندگان، اوایل این ماه و پیش از مطرح شدن موضوع افشاگری توسط یکی از اعضای جامعه اطلاعاتی آمریکا، بررسی این موضوع را آغاز کرده و طی یک نامه، بیست و ششم سپتامبر را ضرب‌الاجلی برای ارائه اسناد از سوی دولت تعیین کرده بودند.

طبق اعلام مقامات سه کمیته مذکور، امروز (جمعه) در صورتی که دولت ترامپ از ارائه اسناد ممانعت به عمل آورد، احضاریه‌هایی به کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا صادر خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha