• شنبه / ۶ مهر ۱۳۹۸ / ۱۰:۱۶
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 98070603893
  • خبرنگار : 71548

گفت‌وگو با مدیر گالری ایده پارسی

نمایشگاه‌های هنری عاری از خلاقیت شده‌اند

نمایشگاه‌های هنری عاری از خلاقیت شده‌اند
عکس تزئینی است

یک مدیر گالری بر این باور است که در سال‌های اخیر اغلب نمایشگاه‌های هنری با نوآوری و خلاقیت همراه نبوده‌اند و موضوعاتی همچون شیوه‌های آموزشی و جامعه‌شناسی در این امر تاثیرگذار بوده‌ است.

امیرحسین جباری، مدیر گالری «ایده پارسی» در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که چقدر گالری‌داران برای برگزاری نمایشگاه‌های هنری علاوه بر احتمال فروش آثار، به معرفی هنرمندان جوان اهمیت می‌دهند، خاطرنشان کرد: آنچه شخصا برایم اهمیت دارد این است که خلاقیت در تولید آثار هنری وجود داشته و هنرمند کار جدیدی را خلق کرده باشد. 

او ادامه داد: این در حالی است که در حال حاضر نمایشگاه‌های زیادی برگزار می‌شود که نزدیک به ۶۰ درصد آنها عاری از خلاقیت و آثار منحصر به فرد هستند. من در مقاطع مختلف هنر تدریس می‌کنم و بر اساس تجربه‌ای که در این زمینه دارم به جرأت می‌گویم که دانشجویان ۱۰ یا ۵ سال پیش با دانشجویان امروز اصلا قابل مقایسه نیستند. حتی وقتی کارهای خودم را در دوران دانشجویی می‌بینم نیز شک می‌کنم که آیا واقعا این کار من بوده است یا نه؟ 

این مدیر گالری‌ با بیان اینکه «کاهش سطح کیفی آموزشی منجر به کاهش آثار هنری شده است»، تاکید کرد که شیوه آموزش و تعلیم در مراکز آموزشی می‌تواند بر میزان کیفیت آثار و خلاقیت هنرمند تاثیرگذار باشد.

جباری همچنین با بیان اینکه «سطح آثار نمایشگاه‌های هنری را می‌توان از بُعد جامعه‌شناسی نیز مورد بررسی قرار داد»، افزود: از زمانی که هنر در جامعه ما افول کرد و به سمت دیگری رفت، بسیاری از هنرمندان از هنر فاصله گرفتند و خانه‌نشین شدند و ممکن است سالی یک نمایشگاه آن هم به اصرار گالری‌داران برگزار کنند. به هر حال افول هنر از نظر جامعه‌شناسی و دانشگاهی دو بحث مجزا از هم هستند که در کنار هم منجر به این شدند که در گالری‌ها شاهد آثاری باشیم که از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند.

او خاطرنشان کرد: البته منظورم این نیست که این آثار ارزش نمایش ندارند. به طور کلی هیچ اثر هنری بد نیست، ولی واقعیت این است که برخی از نمایشگاه‌ها عاری از خلاقیت و نوآوری هستند. در سال‌های گذشته اتفاق‌هایی افتاده است که هنر ما آنگونه که باید و شاید پیشرفت نکرده است. 

این مدرس دانشگاه همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر علت کاهش نمایشگاه‌های هنری در فصل تابستان، توضیح داد: یکی از علت‌های این موضوع گرمای هوا است؛ البته در گذشته اصلا در فصل تابستان نمایشگاهی برگزار نمی‌شد و تقریباً دو یا سه سال است که گالری‌ها در این فصل باز هستند. 

جباری یادآور شد: عواملی همچون افزایش تعداد هنرمندها و گالری‌ها در سال‌های اخیر، افزایش گرایش جامعه به سمت هنر و توجه دانشگاه‌ها به شاخه‌های هنری و ... دست به دست هم داده‌اند تا در چند سال گذشته گالری‌ها در تابستان نیز میزبان نمایشگاه‌های هنری باشند. با این وجود همچنان در تابستان نسبت به پاییز و زمستان هم تعداد نمایشگاه‌ها کمتر و هم کیفیت آثار متفاوت است. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha