• شنبه / ۶ مهر ۱۳۹۸ / ۱۵:۲۷
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 98070604389
  • خبرنگار : 71567

انتقاد معاون آموزشی جهاد دانشگاهی از نابرابری در شیوه‌ جذب دانشجو:

از سازمان سنجش و دانشگاه آزاد گله‌مندیم

از سازمان سنجش و دانشگاه آزاد گله‌مندیم

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی با انتقاد از رویکرد دانشگاه آزاد در پذیرش دانشجو خارج از ضوابط و مصوبات شورای سنجش و پذیرش تاکید کرد: انتظار داریم قانون شورای سنجش و پذیرش به طور یکسان از طریق زیر نظام‌های آموزشی رعایت شود و وزارت علوم نیز رویکرد و رویه های یکسان با زیرنظام‌ها داشته باشد.

دکتر محمدصادق بیجندی در گفت و گو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب به تشریح شیوه پذیرش بدون آزمون دانشجو در سال جاری پرداخت و اظهار کرد: بر اساس مصوبه کلی مجلس شورای اسلامی قرار بر این شده است کنکور در یک پروسه زمان بندی شده، منظم، هدفمند و با برنامه از حالت فعلی خارج و به مرور زمان پذیرش دانشجو بر اساس فرایند های جدید مانند پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی  و معدل صورت گیرد. بر این اساس امسال برای اولین بار سازمان سنجش اقدام به پذیرش دانشجو از این شیوه نمود.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی تاکید کرد: بر اساس اعلام سازمان سنجش در حال حاضر ۸۵ درصد پذیرش‌ دانشجویان بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مختلف پذیرش می شوند و همه زیر نظام‌های آموزشی اعم از مراکز دولتی، غیر دولتی،‌ آزاد، پیام نور، غیر حضوری، علمی و کاربردی  و فنی حرفه‌ای در مقاطع کاردانی،  کارشناسی ناپیوسته و پیوسته از طریق سوابق تحصیلی باید پذیرش دانشجو داشته باشند. در این بین تمامی زیر نظام ها بجز دانشگاه آزاد از سیستم جامع سنجش و پذیرش سازمان سنجش آموزش کشور تبعیت می کنند اما همکاران دانشگاه آزاد متاسفانه راه و روش خود را می‌روند و این موضوع قطعا به ساختار، اهداف، برنامه ها و فرآیندهای آموزش عالی در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت آسیب های جدی خواهد زد.

وی همچنین افزود: دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در جامعه و افکار عمومی جایگاه ویژه و خاصی  داشته و دارند، مراقبت کنیم با عملکرد و برخی تصمیم گیری ها به این سرمایه بی نظیر خدشه وارد نکنیم.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی همچنین از نوع برنامه ریزی و عملکرد سازمان سنجش در فرایند ثبت نام و اعلام نتایج دوره های بدون آزمون گلایه کرد و بخشی از مباحث موجود و سردرگمی داوطلبان و خانواده ها را ناشی از عدم توجه سازمان سنجش به پیشنهادات عملیاتی و اجرایی زیر نظام های مختلف ازجمله اتحادیه دانشگاه ها و موسسات غیر انتفاعی دانست.   

وی در پایان اظهار امیدواری کرد با تدبیر و مدیریت شایسته وزارت علوم تحقیقات و فناوری و سازمان سنجش آموزش کشور و همراهی و همکاری دانشگاه آزاد شاهد رفع نگرانی های درست و منطقی مجموعه فعالان زیر نظام های آموزش عالی در کشور در فرایند پذیرش دانشجو در کشور باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۷-۰۶ ۱۷:۰۱

نکته دیگری نیز باید دقت شود و آن این است که دانشگاه آزاد تعدادی رشته محل جدید که قبلا" جزو رشته های آزمونی دانشگاه نبوده است در مرحله تکمیل ظرفیت مذکور به واحد های دانشگاه آزاد اضافه نموده است که باید شورای سنجش آن رشته محل ها را بررسی و اعلام نظر نماید که آیا پذیرش دانشجوی آزمونی در آنها قانونی هست یا خیر ؟