• شنبه / ۶ مهر ۱۳۹۸ / ۱۹:۱۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98070604567

نویسنده کتاب «شهربانو»:

«شهربانو» یک اثر بومی است

«شهربانو» یک اثر بومی است

ایسنا/خراسان رضوی نویسنده کتاب «شهربانو» گفت: بومی بودن باید در آثار ما دیده شود زیرا یک اثر با نشان دادن هویت اصلی خود در چنین آثاری، می‌تواند جهانی شود.

به گزارش ایسنا، مریم قربان‌زاده در همایش خوانش و معرفی کتاب «شهربانو» که در محل نگارخانه کتاب‌خانه مرکزی امام خمینی(ره) برگزار شد، بیان کرد: بسیار خرسندم از این موضوع که در بین یک جمع اهل کتاب، هنرمند و کتاب‌خوان حضور دارم. 

وی با بیان اینکه در هر فصل این کتاب حرف‌های بسیاری وجود دارد، افزود: «شهربانو» برای خود من پیش از آن‌که یک اثر داستانی باشد شرح ماجرای یک زندگی است و سعی بنده بر آن بود که این شرح حال بسیار روان باشد. این کتاب شرح کامل حال و مسائل زندگی یک مادر شهید در همه سال‌های عمر خود یا یک مادری که پرستار یک جانباز بوده، است.

نویسنده این کتاب عنوان کرد: تمام تلاش من این بود که فضای شهر مشهد را جدا از لهجه و محله و کوچه و خیابان در یک کتاب داشته باشم و سعی کردم قومی بودن شاخصه اصلی «شهربانو» باشد، یعنی «شهربانو» یک اثر بومی باشد تا حدی که مخاطب را آزار ندهد.

قربان‌زاده ادامه داد: فکر می‌کنم وظیفه بنده به عنوان یک نویسنده خراسانی و حداقل کاری که می‌توانستم برای مردم این استان انجام دهم استفاده از کلمات خراسانی در این اثر بوده است.

وی اظهار کرد: کتاب‌های بسیاری وجود دارد که در عرصه دفاع مقدس و زندگی‌نامه شهیدان نوشته شده، اما سبک زندگی آن‌ها و ویژگی‌های محل زندگی‌شان به‌صورت روشن در کتاب دیده نمی‌شود.

نویسنده این کتاب عنوان کرد: «شهربانو» همان‌طور که نوشته شده بود، چاپ شد و هیچ بخشی از آن در حین چاپ سانسور نشده است. «شهربانو» یک کتاب مادرانه است اما در عین حال از زبان او رابطه با همسر و پسرش نیز بیان می‌شود و در حاشیه داستان اصلی اشاره‌هایی به رابطه بین این پدر و پسر نیز می‌شود.

قربان‌زاده افزود: «شهربانو» یک رمان سفارشی نیست و به خواسته دل خود به دنبال نوشتن این کتاب رفته‌ام و بسیار خوشحالم که مخاطبان این حس و اخلاص قلبی را در زمان مطالعه کتاب درک و حس می‌کنند.

وی اظهار کرد: دفاع مقدس ما علاوه‌بر جنبه‌های نظامی دارای جنبه‌های اجتماعی بسیاری است و این موضوع باعث می‌شود «شهربانو» نه تنها یک کتاب دفاع مقدسی بلکه به عنوان یک رمان اجتماعی نیز شناخته شود.

نویسنده این کتاب گفت: ابتدا قرار بود نام کتاب ابراهیم باشد اما با پیش رفتن کار و بعد از دیدن دغدغه‌های مادرانه این مادر شهید تصمیم گرفتم قهرمان این کتاب مادر ابراهیم باشد و تاکنون کتاب‌های کمی در حوزه داستان‌ها، روایت‌ها و سختی‌های مادران شهدا به چاپ رسیده است. چون روایت، مربوط به شخصیت شهربانو است؛ این عنوان برای آن انتخاب شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha