• یکشنبه / ۷ مهر ۱۳۹۸ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98070704939
  • خبرنگار : 71516

المیادین نقشه راه کمیته قانون اساسی سوریه را منتشر کرد

المیادین نقشه راه کمیته قانون اساسی سوریه را منتشر کرد

شبکه المیادین به نسخه‌ای از نامه دبیرکل سازمان ملل به رئیس شورای امنیت درباره معیارهای اصلی و قوانین و اصول فعالیت کمیته قانون اساسی سوریه دست یافت.

به گزارش ایسنا، شبکه المیادین اعلام کرد: نامه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به رئیس دوره‌ای شورای امنیت درباره معیارها و قواعد اصلی فعالیت کمیته قانون اساسی سوریه بعد از موافقت دولت سوریه و کمیته مذاکره‌کننده سوری با شروط لازم ارائه شده است.

در سندی که گوترش ۲۶ سپتامبر برای رئیس شورای امنیت فرستاد، آمده است:

-همسو با منشور سازمان ملل و اصول و اهداف آن و تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت درباره سوریه براساس پایبندی قوی به حاکمیت، استقلال و وحدت سوریه.

-تسهیل مذاکرات در داخل سوریه برای تسهیل روند قانون اساسی از طریق تدوین قانون اساسی جدید که به موجب آن انتخابات آزاد و شفاف تحت نظارت سازمان ملل برگزار شود.

-استناد به اصول اصلی ۱۲‌گانه‌ای که در دور چهارم مذاکرات اعلام شد.

-اجرایی کردن بیانیه پایانی سوچی به عنوان عاملی در روند ژنو با حمایت شرکت‌کنندگان در نشست سوچی.

-تأکید بر اهمیت پیشبرد روند سیاسی برای ایجاد اعتمادسازی و اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت.

-فرستاده سازمان ملل به سوریه ۳۰ اکتبر نشستی را با نظارت سازمان ملل در ژنو برای تسهیل فعالیت معتبر و متوازن و فراگیر کمیته قانون اساسی برگزار می‌کند.

قواعد اجرایی اصلی:

ماده۱: حاکمیت

 -کمیته قانون اساسی در راستای روند ژنو یک طرح اصلاحی قانون اساسی محسوب می‌شود که از موافقت مردمی برخوردار است و باید شامل اصلاح قانون اساسی باشد.

-کمیته قانون اساسی می‌تواند در قانون اساسی ۲۰۱۲ از جمله در راستای تجارب دیگر قانون اساسی و اصلاح قانون اساسی کنونی یا ساختار قانون اساسی جدید بازنگری کند.

ماده۲: ساختار

-کمیته قانون اساسی دو هیئت یک هیئت بزرگ و یک هیئت کوچک دارد.

-هیئت بزرگ متشکل از ۱۵۰ زن و مرد است-۵۰ تن را دولت نامزد می‌کند و ۵۰ نفر دیگر را کمیته مذاکرات سوریه (مخالفان) و ۵۰ نفر بعدی را جامعه مدنی.

-هیئت کوچک متشکل از ۴۵ زن و مرد است که ۱۵ نفرشان را دولت نامزد می‌کند، ۱۵ نفر بعدی را هیئت مذاکره کننده (مخالفان) و ۱۵ نفر دیگر را جامعه مدنی.

-هیئت کوچک پیشنهادات قانون اساسی را تهیه می‌کند و هیئت بزرگ آن را تصویب می‌کند.

ماده۳: تصمیم‌گیرندگان

-باید کمیته قانون اساسی به حل و فصل و مشارکت سازنده برای رسیدن به توافق کلی میان اعضایش برای دستیابی به حمایت بزرگتر مردم سوریه دست یابد و تصمیمات با توافق همگان انجام شود اما برخلاف این مساله رأی‌گیری حمایتی حدود ۷۵ درصدی را از اعضای هیئت ذیربط(یعنی ۱۱۳ عضو حاضر برای رأی گیری در هیئت بزرگ و ۳۴ عضو حاضر برای رأی‌گیری در هیئت کوچک) می‌طلبد.

ماده۴: ریاست‌ کمیته

-کمیته قانون اساسی مقدمات ریاست‌ متوازنی را با دو رئیس مشترک انجام می‌دهد- یکی را دولت سوریه نامزد می‌کند و دیگری را کمیته مذاکرات سوریه.

-دو رئیس توافق نظرات در ریاست دو هیئت را تصویب می‌کنند.

-دو رئیس به توافق نظرات اختیارات لازم برای تضمین تقید به اساسنامه داخلی و حسن روند فعالیت کمیته قانون اساسی می‌پردازند و وظایفشان اینگونه است:

-ریاست و برگزاری نشست‌ها و دوره‌ها.

-پیشنهاد و تضمین مراعات اساسنامه داخلی.

-تسهیل و پیشنهاد دستورکار و برنامه‌های کاری که از طریق آن تمامی مسائل بررسی شود تا اختلافات در یک پرونده بر دیگر پرونده‌ها تأثیر نگذارد.

-مشخص کردن سخنگوها.

-ترغیب به تعمیم مراعات توزیع پست‌ها بین زن و مرد.

-دریافت افکار و پیشنهادات و مطرح کردن آن برای گفت‌وگو و مذاکره.

-هماهنگی با فرستاده ویژه.

ماده۵: آسان‌سازی

-فرستاده ویژه فعالیت کمیته قانون اساسی را از طریق حمایت از دو رئیس برای رسیدن به توافق درباره نظرات و نزدیک کردن دیدگاه‌ها میان اعضا تسهیل می‌کند.

-فرستاده ویژه تحولات روند قانون اساسی را از طریق ارائه گزارش‌ها به شورای امنیت به طور منظم بررسی می‌کند.

 ماده۶: اعتماد و امنیت اعضای کمیته

-پایبندی قوی و مشترک به اعتمادسازی با تضمین عدم تعرض اعضای کمیته قانون اساسی و نزدیکانشان یا نهادهای جامعه مدنی و گروه‌های سیاسی به هیچ گونه تهدیدی یا در تنگنا قرار گرفتنی.

ماده۷: احکام اضافی

-همسو با شروط و قواعد اجرایی اصلی که با موافقت طرف‌های سوری انجام می‌شود کمیته قانون اساسی می‌تواند با قواعد اجرایی دیگری در راستای فعالیت این کمیته برای تضمین فعالیت کارآمد و پایدار در تمامی مسائل بدون پیش‌شرط موافقت کند.

-طرف‌های سوری توافق می‌کنند که کمیته قانون اساسی به سرعت و به صورت مستمر برای تحقق نتایج و پیشرفت مستمر بدون دخالت بیگانگان فعالیت کند.

-کمیته قانون اساسی می‌تواند با هرگونه اصلاحاتی که احتمالا ضروری باشد، موافقت کند.

 -کمیته قانون اساسی با ابزارهای موافقت مردمی و انتقال آن به نظام حقوقی سوری برای اصلاح قانونی که این کمیته پیگیری می‌کند موافقت خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha