• یکشنبه / ۷ مهر ۱۳۹۸ / ۱۵:۰۱
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 98070705274
  • منبع : بوشهر

با قلب خود مهربان باشید

قلب

قلب بخش حساسی از بدن است، به همین خاطر آگاهی مردم از روش‌های مراقبت از آن اهمیت زیادی دارد، مراقبت‌های قلبی پیشرفته دشوار نیستند و انتخاب یک شیوه زندگی سالم در این باره بسیار مهم است.

به گزارش ایسنا، برای مراقبت از قلب فعالیت بدنی متعادل، حفظ وزن مناسب، تمرین‌های منظم ورزشی، نگه داشتن دیابت در حد کنترل شده، بررسی مرتب قندخون و سطح کلسترول خون، رژیم غذایی کم‌ چرب و کم کلسترول، محدود کردن جذب چربی‌ها و افزایش میزان جذب غذاهای کم‌چرب، خوردن مقادیر فراوانی میوه، سبزیجات و دانه‌ها و غلات، اجتناب یا محدود کردن میزان جذب مارگارین، دوری از چربی‌های سنگین در محصولات غذایی و شیرینی‌ها ضروری است.  

غذاهایی مثل میوه‌ها و سبزی‌ها، غلات سبوس‌دار، انواع بنشن‌، دانه کتان، دانه‌ها و مغزها، فرآورده‌های لبنی، ماهی‌های چرب، سویا و فرآورده‌های آن، چای سبز برای حفظ سلامت قلب مفید هستند. همچنین غذاهای مضر برای سلامت قلب شامل غلات سفید و تصفیه شده مثل پاستا و نان سفید، اسیدهای چرب اشباع شده، مواد غذایی بسته‌بندی شده و فرآوری شده مانند چیپس و کیک، گوشت چرب و غذاهای سرخ کرده سیگار است.  

عوامل خطر برای قلب

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه می گوید: اولین گام برای داشتن یک قلب سالم شناخت عوامل خطری است که قلب را تهدید می‌کند. در سال‌های اخیر آمار مرگ‌ومیر بیماران قلبی و عروقی در دنیا افزایش چشمگیری داشته است، و این مسئله اهمیت اطلاع‌رسانی در خصوص راه‌های پیشگیری از عوارض بروز بیماری‌های قلبی را پیش از پیش نمایان می‌کند.

زهره گره با اشاره به اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی از شایع‌ترین علل مرگ‌ومیر در ایران هستند، اظهار کرد: چاقی، استعمال سیگار، فشارخون بالا، میزان کم کلسترول خوب در خون، سن و سابقه خانوادگی بیماری قلبی و عروقی زودرس عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی هستند.

استرس به خود راه ندهید

وی بیان کرد: چاقی و نداشتن فعالیت بدنی از عوامل خطر بسیار مهم بیماری‌های قلبی عروقی است، باید توجه داشته باشیم که کنترل چاقی در کاهش بروز بیماری‌های قلبی خیلی مؤثر است.

این کارشناس توصیه کرد: برای آنکه مشخص شود تا چه اندازه در معرض بیماری‌های قلبی قرار دارید باید به پزشک مراجعه کنید. وزارت بهداشت و درمان برای گروه‌های در معرض خطر از سال ۹۵ شروع به ارزیابی خطر، طی یک بسته خدمتی کرده که این بسته شامل یک پرسشنامه در زمینه بیماری‌های قلبی عروقی، گرفتن فشار خون، وزن شخص، انجام آزمایش قند و چربی به صورت رایگان است.

گره افزود: برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی سیگار نکشید، مواد قندی کم‌ مصرف کنید، روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ورزش کنید و استرس به خود راه ندهید.

ایست قلبی خبر نمی کند

ایست قلبی خبر نمی کند و بسیار ناگهانی اتفاق می افتد، افرادی که با ایست قلبی می میرند، معمولا فاقد علائم اولیه بوده و مرگ بسیار سریع به سراغشان می آید.

با وجود سریع و همه گیر بودن علائم اولیه، حتی ممکن است قلب شما در خواب از تپش بیفتد. در این میان برخی افراد بیش از سایرین در معرض خطر هستند؛ افراد دارای فشار خون بالا با احتمال بیشتری برای از بین رفتن ریتم قلب مواجه هستند، همچنین چاق ها و افراد دارای اضافه وزن، سیگاری ها، بیماران قلبی و بیماران مادرزادی از جمله کسانی هستند که باید بیشتر مراقب خود باشند.

روز جهانی قلب

گفتنی است فدراسیون جهانی قلب به دلیل اهمیت بیماری‌های قلبی عروقی و خطر آن برای سلامتی انسان و با این نگرش که تمام کشورهای عضو این فدراسیون می‌توانند به ریشه‌کن شدن همه‌گیری جهانی این بیماری‌ها کمک کنند، با همکاری سازمان بهداشت جهانی هفتم مهر (یکشنبه آخر سپتامبر) هر سال را به عنوان روز جهانی قلب تعیین کرده و هر ساله این روز با شعاری متفاوت گرامی داشته می‌شود.

از سال ۱۳۷۸ مراسم روز جهانی قلب در کشور ما نیز هر ساله برگزار می‌شود و در این روز فعالیت‌های مختلفی مانند کلاس‌های آموزشی، مسابقات ورزشی، نمایش‌ها و نمایشگاه‌ها و بسیج‌های اندازه‌گیری فشار خون، کلسترول خون و... برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.