• دوشنبه / ۸ مهر ۱۳۹۸ / ۱۲:۵۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98070805981
  • خبرنگار : 50096

یک مدرس دانشگاه تشریح کرد؛

کمپین‌های هنری موفق در فضاسازی شهری چه ویژگی‌هایی دارند؟

هنر شهری

یک مدرس دانشگاه گفت: راه‌اندازی کمپین‌های هنری موفق مربوط به فضاسازی شهری دارای ویژگی‌ها و اصولی است که باید به آن توجه کرد.

لادن اورنگی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اهمیت کمپین‌های هنری مربوط به فضاسازی شهری اظهار کرد: تصویر شهر یک بخش پراهمیت از هویت بصری شهر به حساب می‌آید. هویت شهری در حیطه موضوعی طراحی شهری قرار می‌گیرد که مبحثی میان رشته‌ای است و شامل رشته‌های مختلفی چون گرافیک، طراحی گرافیکی، طراحی صنعتی، معماری منظر و... می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از موارد مربوط به فضاسازی شهری و کمپین‌های هنری مرتبط با آن گرافیک محیطی در محیط ساخته شده را شامل می‌شود و از آن جا که گرافیک محیطی یک موضوع اجتماعی است، در نتیجه تاثیر مستقیم بر فرهنگ جامعه داشته و به این خاطر، اهمیت دوچندانی نسبت به سایر مقوله‌ها می‌یابد.

این کارشناس ارشد نقاشی تصریح کرد: در واقع اگر بخواهیم سیمای شهر و هویت آن را بررسی کنیم، عناصر بسیاری در سطح شهر تاثیرگذار است. به طور مثال اگر معماری نامناسب باشد، به اندازه یک اثر گرافیکی شهری اثرات بد بر روان مردم می‌گذارد؛ اما این تاثیرات به میزانی از یک اثر گرافیکی پنهان‌تر است. به این معنا که اثر گرافیکی تاثیرات زودبازده دارد و احساسات را سریع‌تر منتقل می‌کند؛ این در حالی است که در مورد معماری زمان زیادی به طول می‌انجامد که مردم شهر متوجه شوند احساسات بدی که در آن‌ها به وجود آمده، مانند فشار و حالات عصبی و عدم امنیت ریشه در معماری خانه و یا بافت معماری شهر دارد. اما اثرات گرافیک سریع‌تر منتقل می‌شود. به همان نسبت حذف آن دو نیز با یکدیگر رابطه معکوس دارد. یعنی راحت‌تر می‌توان گرافیک شهری و زشتی و نازیبایی آن را جبران کرد، این در حالی است که نمی‌توان به سرعت نازیبایی یک بافت معماری را جبران کرد.

اورنگی بیان کرد: بنا بر آنچه گفته شد، ما  از گرافیک استفاده می‌کنیم تا بسیاری از کمبودها و نازیبایی‌های سطح شهر را بهبود ببخشیم. لذا کمپین‌هایی که در سطح شهر برای فضاسازی شهر به راه می‌افتد، اتفاقاتی است که در هر قسمت از شهر می‌تواند رخ دهد و تاثیرگذار باشد، در کنار سایر عناصر محیطی می‌تواند باعث زیبایی فضا در شهر باشد و یا زشتی‌ها را اضافه کند، به علاوه می‌تواند رابطه‌ای معنادار بین فضاهای شهری ایجاد و یا اغتشاش و ناهمگونی بصری تولید کند و فضاهای ناخوشایند را برای کار و زندگی شکل دهد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ایجاد کمپین‌های هنری موفق مربوط به فضاسازی شهری در مناسبات مختلف اظهار کرد: برای ایجاد کمپین‌های موفق، یک طراح گرافیک باید به اصولی توجه کند؛ یعنی برای برقراری روابط صحیح بصری و موفق باید کمپین‌ها براساس اصول و مبانی بیان بصری و روابط صحیح فرم و محتوا طراحی شوند. به ایجاد فضای پرنشاط و از نظر روانی سالم برای مخاطب توجه کنند، به عنصر زیبایی به عنوان عامل مهم در فضاسازی شهری و اهمیت به هویت بصری منطقه دقت لازم صورت گیرد، سازگاری با فضا و معماری مد نظر قرار گرفته و همچنین استفاده از نور طبیعی در محیط، انتخاب صحیح محل نصب، ارتفاع، فاصله از بیننده و نیز تکنیک‌های اجرایی مد نظر قرار گیرد.

برخی کمپین‌های هنر شهری ما عجولانه اجرا می‌شوند

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: به عقیده من، بسیاری از اقداماتی که در سطح شهر در این حوزه در حال انجام است، بدون مطالعه و به میزانی عجولانه است، در حالی که اگر بخواهیم این کمپین‌ها را در سطح شهر ارائه دهیم، باید به هویت بصری منطقه اهمیت بسیاری دهیم، در واقع باید یک دموگرافی از منطقه انجام شود و سپس طراح با توجه به اطلاعاتی که از مردم آن منطقه می‌گیرد، برای آن منطقه طراحی خاص انجام دهد؛ نه این که یک‌سری کار انجام و در کل سطح شهر ارائه شود. لذا کلیه کمپین‌هایی که به سرعت و مناسبتی ارائه می‌شود، پر از ضعف‌هایی خواهد بود که بدان اشاره شد.

اورنگی همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون معرفی کمپین‌های هنری موفق مربوط به فضاسازی شهری در دنیا اضافه کرد: بسیاری از کمپین‌های دنیا که از آن خبر دارم، تبلیغاتی هستند و با مطالعات نظری قوی شروع به کار می‌کنند؛ به این معنا که تیمی وجود دارد که مطالعات نظری را جمع‌آوری کرده و سپس برای طراحی فرستاده می‌شوند. همچنین در این کمپین‌ها تنها یک شخص نیست که به طراحی می‌پردازد؛ بلکه یک تیم فعالیت دارد، تیمی که شامل طراحان شهری، معماران و طراحان صنعتی و گرافیست‌‍‌ها می‌شود.

وی افزود: در صورتی که گرافیک محیطی در کمپین‌ها کار خود را به درستی انجام داده و مسیر صحیحی را به پیش ببرد، می‌تواند به جامعه و محیط، شادابی و نشاط ببخشد، بین فضاهای شهری رابطه معنادار ایجاد کند، به فعالیت‌های اقتصادی سرعت ببخشد، ارتباطات مردم را راحت‌تر و آسان‌تر کرده، آگاهی‌بخش باشد و نیز جرائمی که به دلیل فشارهای عصبی مردم ایجاد می‌شود را کاهش دهد. از طرفی می‌تواند حالت اطلاع‌رسانی و در مجموع تاثیرات اجتماعی گسترده داشته باشد. در هر حال کمپین‌هایی که از آن‌ها گفته شد، نوعی کمپین‌های تبیلغاتی به حساب می‌آید. این تبلیغات در حیطه‌های مختلف می‌تواند صورت گیرد و لذا در سازمان‌دهی روابط بسیار موثر است.

این کارشناس ارشد نقاشی عنوان کرد: از طرفی در کل دنیا نیز با وجود این که در این حوزه از ایران پیش‌روتر هستند و بیشتر به لحاظ مطالعاتی در این مورد کار کرده‌اند، باز هم اهمیت تبلیغات در شکل‌دهی فضای شهری بسیار جای کار دارد. به طور مثال «والتر بنجامین» بیان می‌کند وقتی بیلبوردهای بزرگ خمیردندان و لوازم آرایشی به تصویر کشیده می‌شوند، دیگر نمی‌شود به کیفیت معماری منطقه توجه کرد و نیز «بوردن» تبلیغات را به شکل تازیانه معرفی کرده و می‌گوید اکنون تنها ساختمان‌ها نیستند که چهره شهر را خراب می‌کنند، بلکه بیلبوردها این فضاها را پشت تصویر خود می‌پوشانند.

کمپین‌ها باید به فرهنگ، ادبیات و سنت توجه داشته باشند

اورنگی همچنین ادامه داد: در بحث چگونگی هدایت چنین کمپین‌هایی به سمت موفقیت می‌توان گفت یک رکن اصلی طراح است و باید به فرهنگ، ادبیات و سنت توجه کرده و آن را بشناسد و حتی به کلماتی که بین مردم رد و بدل می‌شود نیز آشنا باشد. به ویژه در شعارهایی که در این کمپین‌ها استفاده می‌شود، باید به خصوصیات فرهنگی و مذهبی و یا سنتی جامعه توجه شده و لذا شناخت فرهنگ جامعه در این‌جا حرف اول را می‌زند.

وی در تکمیل سخنان خود خاطرنشان کرد: البته قابل ذکر است که برخی از این کمپین‌های هنری برای فضاسازی شهری، نیاز به دموگرافی منطقه ندارد. به طور مثال کمپین مشهد برای حسین(ع)؛ به این خاطر که با فرهنگ و سنت مردم عجین بوده، بنابراین پیام آن فراگیر است. به این دلیل می‌تواند در همه مناطق استفاده شود. اما فاکتورهای بصری که ذکر شد، باید در مورد آن رعایت شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.