• سه‌شنبه / ۹ مهر ۱۳۹۸ / ۰۹:۰۸
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 98070906518
  • خبرنگار : 71548

در گفت‌وگو با مدیر گالری «طراحان آزاد»:

گالری‌هایی که دیوارشان را اجاره می‌دهند!

گالری‌هایی که دیوارشان را اجاره می‌دهند!
نمایشگاه آثار حراج تهران _سال ۹۷

یک مدیر گالری بر این باور است که گالری که دیوارش را اجاره می‌دهد در واقع به موفقیت و معرفی هنرمند توجهی ندارد و بیشتر برای دریافت هزینه این کار را انجام می‌دهد که اسم آن را هم گالری نمی‌توان گذاشت.

رزیتا شرف‌جهان، مدیر گالری طراحان آزاد در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت حمایت گالری‌ها از هنرمندان جوان اظهار کرد: نمی‌توان تشخیص داد که به طور مشخص چند درصد گالری به فروش و چند درصد به حمایت از هنرمندان اهمیت می‌دهند، ولی به طور کلی نمی‌توان هنرمندان جوان را در مقابل میزان فروش آثار قرار داد، چرا که مولفه‌های دیگری نیز در فروش تعیین‌کننده هستند. در واقع ممکن است که قیمت آثار هنرمندان جوان پایین باشد، ولی این موضوع الزاما به معنای کاهش میزان فروش نیست.

او یکی از اصلی‌ترین مشکلات نمایشگاه‌های بین‌المللی توجه به کلیشه‌ها برشمرد و یادآور شد: مساله اصلی الگوهایی است که برای هنرمندان پیش آمده است و اگر گالری‌دارها به این کلیشه‌ها تاکید کنند دچار مشکل خواهیم شد. کلیشه‌های همانند اینکه برخی از هنرمندان تصور می‌کنند باید آثارشان همانند آثاری باشد که در حراج‌های ایرانی و داخلی فروش موفقیت‌آمیزی داشته‌اند یا اینکه لزوما باید مهارت‌های تکنیکی خاصی را به کار ببرند. 

این مدیرگالری ادامه داد: این رویکردها که می‌توانند به الگو تبدیل شود، در نهایت همانگونه که الان نیز شاهد آن هستیم منجر به جلوگیری از تجربه‌گرایی خواهند شد. در این میان گالری‌ها باید به جریان‌های نو فضا و به کسانی که می‌خواهند از فضای امن هنرهای تجسمی پا فراتر بگذارند، فرصت بدهند. البته این موضوع بیشتر وظیفه نهادهای هنری دولتی و غیردولتی است که به ظهور جنبش‌های نوین هنری کمک کنند. 

شرف‌جهان همچنین درباره این موضوع که برخی از گالری‌ها برای برگزاری نمایشگاه از هنرمندان جوان ورودی دریافت می‌کنند، اظهار کرد: گالری که دیوارش را اجاره می‌دهد در واقع به موفقیت و معرفی هنرمند توجهی ندارد و بیشتر برای دریافت هزینه این کار را انجام می‌دهد که اسم آن را هم گالری نمی‌توان گذاشت.

او یادآور شد: فکر می‌کنم اینکه گالری‌ها نباید از هنرمندان برای برگزاری نمایشگاه ورودی دریافت کنند قانون درستی باشد؛ چراکه به هر جحال اگر گالری پویا باشد خودش می‌داند که چه نمایشگاهی را برگزار کند که فروش داشته باشد و در این میان هم ممکن است موردهایی را قبول کند که فروش ندارند، ولی دارای ارزش‌های دیگری هستند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha