• چهارشنبه / ۱۰ مهر ۱۳۹۸ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 98071007773
  • خبرنگار : 71573

انتشار کتاب‌هایی از چخوف و کزازی

انتشار کتاب‌هایی از چخوف و کزازی

گزیده‌ای از داستان‌های کوتاه نمایشی آنتون چخوف با عنوان «دوستان، ما بد زندگی می‌کنیم!» و چاپ دوم کتاب «در سایه‌ی آفتاب» نوشته میرجلال‌الدین کزازی منتشر شد.

به گزارش ایسنا، «دوستان، ما بد زندگی می‌کنیم!» (گزیده‌ای از داستان‌های کوتاهِ نمایشی) نوشته آنتون چخوف با ترجمه داریوش مؤدبیان در ۵۱۲ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۹۰هزار تومان در نشر گویا عرضه شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: «دوستان، ما بد زندگی می‌کنیم!» جانمایه داستان‌های کوتاه چخوف در یک نگاه کلی، درونمایه تمامی آثار وی (نمایشی و غیرنمایشی)، شاید همین یک جمله کوتاه باشد.

آنتون چخوف همچون نیکلای گوگول، به ما هشدار می‌دهد: «دوستان، بله می‌خندید اما فراموش نکنید که دارید به خودتان می‌خندید!» (صحنه پایانی نمایش‌نامه بازرس نوشته گوگول). اما هشدار چخوف واقع‌گراتر و اجتماعی‌تر است، هشدار او با انگشت نشانه‌ای مستقیم به سوی بیهودگی، پوچی و ابتذال برآمده از این دو همراه است. ابتذال زندگی روزمره و مناسبات میان شخصیت‌ها در آثار چخوف تبدیل به جانمایه اصلی  و محور کنشی داستان نمایشی شده است. و این همه، پنهان در دل بسیاری از داستان‌هایی که در این مجموعه آمده و آشکارا در نامه‌های بسیاری که به برادران، دوستان نزدیک و نویسندگان و خردمندان هم‌عصر خود نگاشته و دست آخر، مستقیم و رودررو با دوستانش با گفتن این جمله: «دوستان، ما بد زندگی می‌کنیم!»

همچنین چاپ دوم «در سایه‌ی آفتاب» (جنگی از جستارها در فرهنگ و ادب ایرانی) نوشته میرجلال‌الدین کزاری در ۳۴۲ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه در نشر یادشده در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: یکی دیگر از جشن‌هایی باستانی که در آیین و جشن نوروز کارساز افتاده است و پاره‌ای از هنجارها و ویژگی‌هایش را بدان داده است، جشن بزرگداشت فَرْوَهَرها یا جشن فروردینگان است که در روزهای فرجامین سال کهن و روزهای آغازین سال نو برگزارده‌ می‌آمده است. نیاکان ما بر آن بوده‌اند که در این روزها، فروهرهای درگذشتگان از مینو و جهان نهان، به گیتی می‌آیند و به دیدار خویشان و دلبندان و وابستگانشان. از این روی، ایرانیان سراهایشان را پاک و تابناک می‌روفته‌اند و از گرد و خاک می‌زدوده‌اند؛ نیز جامه نو بر تن می‌کرده‌اند و آماده و آراسته، پذیرای این مهمانان مهینه شگرف می‌شده‌اند.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha