• جمعه / ۱۲ مهر ۱۳۹۸ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 98071208884
  • خبرنگار : 71548

گشتی در نمایشگاه «سازگاری»

برای مردمی که با جنگ سازگار شده‌اند!

سازگاری

قدم که می‌زنید نگاه‌های بی‌حس و گاهی غمناکی شما را دنبال می‌کنند. کرختی که روی صورت‌ زن‌ها جا خشک کرده‌ و مطلقا هیچ حسی را به شما منتقل نمی‌کنند و شما چاره‌ای ندارید جز آن که با محیط سازگار شوید.

اینجا نمایشگاه «سازگاری» است؛ نمایشگاهی پُر از چهره‌های زنانی که معلوم است به هیچ نژاد و ملیتی خاصی تعلق ندارند. چهره‌هایی که نه غمگین و نه خوشحالند. فقط به شما نگاه می‌کنند و انگار جز نگاه‌ کردن، توان انجام هیچ کار دیگری را ندارند. 

کبوتر نیز بخش دیگری از این نمایشگاه را تشکیل می‌دهد؛ کبوترانی که در اغلب فرهنگ‌های جهان نماد آزادی و صلح هستند، در این نمایشگاه یا بال‌هایشان شکسته یا به پاهایشان زنجیر بسته شده است. 

مریم آقایی، هنرمند نقاشی که آثارش را با عنوان «سازگاری» در گالری فرمانفرما به نمایش گذاشته است، درباره محتوای این نمایشگاه به ایسنا می‌گوید: اسم این مجموعه «سازگاری» است و من در واقع اسم اصلی آن را «سازگاری با جنگ» می‌دانم. یادم است در دوران جنگ وقتی اتفاق‌های ناراحت‌کننده‌ای می‌افتاد و حتی اگر جایی دعوا هم می‌شد، آدم‌ها گریه می‌کردند و ناراحت می‌شدند؛ این در حالی است که امروز در اطراف ما همه جا جنگ است؛ از حضور داعش و طالبان گرفته تا جنگ در کشورهایی همانند افغانستان، پاکستان، یمن و سوریه که درگیر جنگ هستند، اما انسان‌ها انگار دیگر آنقدر ناراحت نمی‌شوند. انگار که همه با جنگ سازگار شده‌اند. 

او ادامه می‌دهد: انگار جنگ بخشی از زندگی آدم‌ها شده و به خاطر همین هم با آن سازگار شده‌اند. دیگر اخبار کشته شدن آدم‌ها تاثیر کوبنده‌ای روی افراد نمی‌گذارد. داستان این است که به مرور به هر چیز بدی که اتفاقا خود انسان‌ها هم آورنده‌ آن است، عادت شده است. در واقع بسیاری، دیگر به جنگ و خشونت یا اینکه گدایی را سرچهارراه ببینند عادت کرده‌اند و دیگر حساس نیستند.

آقایی یادآور می‌شود: این موضوعات از حدود چهار سال پیش برایم به یک دغدغه تبدیل شد و تکمیل این مجموعه نیز حدود سه سال به طول انجامید. از آنجا که سه سال را با این نقاشی‌ها گذراندم، به مرور زمان ذهن و نگاهم نیز نسبت به این مساله عمیق‌تر شد و در نهایت به نام «سازگاری» رسیدم.

این هنرمند همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا زن‌ها محور اصلی این نمایشگاه هستند، توضیح می‌دهد: چهره‌های این نمایشگاه زن هستند، برای اینکه من زن هستم و قاعدتا دریافت درست‌تر و عمیق‌تری از زن دارم. در مجموع برایم اصلا میان مردها و زن‌ها تفاوتی وجود ندارد. برای من این چهره‌ها بیش از آنکه نماد زن باشند، نمادی از انسان‌ هستند؛ حتی آنجا که تصویر یک زن باردار را کشیده‌ام، نمادی از یک زن نیست، بلکه نماد یک انسان بارور است. 

آقایی با اعتقاد بر اینکه باروری در نشانه‌شناسی معناهای متفاوتی دارد، درباره علت بارور بودن برخی از کاراکترهای نمایشگاه «سازگاری»، می‌گوید: از بارور بودن، آبستن بودن را در نظر نگرفته‌ام و بیشتر به این معنا اشاره دارم که دوره‌ای باید طی شود تا چیزی برسد یا آنکه موضوعی که بر ما پوشیده برملا می‌شود. 

او همچنین درباره چیدمان مجسمه‌های کبوتر در این نمایشگاه توضیح می‌دهد: این کبوترها، همان کبوتران صلح هستند که از یک جایی به بعد وارد مجموعه شدند. کبوتران صلحی که قدرت پرواز کردن ندارد، پَر آنها چیده شده و گاهی هم زندانی شده‌اند. اینها نشان‌دهنده این است که حتی پیام‌آوران صلح هم نمی‌توانند کارشان را انجام دهند؛ درست همانند پرستار صلیب سرخی که لباس عزا بر تن کرده است.

نمایشگاه «سازگاری» در این مدت در گالری فرمانفرما برپا بود و امروز روز آخر آن است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.