• جمعه / ۱۲ مهر ۱۳۹۸ / ۱۳:۰۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98071208956
  • خبرنگار : 71415

سه دیپلمات آمریکایی در اعمال فشار بر رئیس جمهور اوکراین دست داشته‌اند

سه دیپلمات آمریکایی در اعمال فشار بر رئیس جمهور اوکراین دست داشته‌اند

سه کمیته دخیل در فرآیند استیضاح دونالد ترامپ در کنگره آمریکا اسنادی را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهند، چند دیپلمات‌ ارشد دولت وی تلاش کرده‌اند رئیس جمهور اوکراین را برای دست زدن به تحقیقات علیه فعالیتهای پسر جو بایدن تحت فشار قرار دهند و در یک سری نامه‌نگاری‌ها به او گوشزد کرده بودند عملی شدن درخواستش برای سفر به آمریکا و دیدار با دونالد ترامپ منوط به تعهد علنی او به تحقیقات درباره شرکت پسر جو در اوکراین است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، بر اساس این اسناد منتشر شده از سوی سه کمیته کنگره آمریکا که فرآیند تحقیقات برای استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور را به پیش می‌برند، سه دیپلمات آمریکایی شامل گوردون ساندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا، کورت وولکر، فرستاده ویژه سابق آمریکا به اوکراین و بیل تیلور، سفیر موقت آمریکا در کی‌یف در جریان مکاتباتی از ماه ژوئیه تا اوایل سپتامبر به دولت اوکراین تصریح کرده‌اند، هر گونه مساله بهبود روابط دو کشور وابسته به همکاری ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در ارتباط با درخواست ترامپ برای تحقیق علیه فعالیت‌های جو بایدن، نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات آمریکا و پسرش از طریق یک شرکت گازی در این کشور است.

ماه اوت گذشته دولت زلنسکی ظاهرا از طریق یک گزارش خبری در آمریکا مطلع شده که دونالد ترامپ کمک نظامی به اوکراین را نیز در راستای افزایش فشار بر این دولت به منظور عمل به درخواست ترامپ برای تحقیق درباره فعالیت‌های مفسده‌آمیز جو بایدن و پسرش معلق ساخته است.

براساس این گزارش در مکاتبات مذکور نام رودی جولیانی وکیل شخصی ترامپ و آندری یرماک، یک دستیار زلنسکی نیز به چشم می‌خورد.

این مکاتبات حاکی از آن هستند که وزارت امور خارجه آمریکا نیز به میزان زیادی در تلاش‌ها برای اعمال فشار بر دولت اوکراین به عنوان یک دولت خارجی به منظور تحقیق کردن درباره رقبای سیاسی ترامپ دست داشته است.

در این گزارش عنوان شده که حتی در یک مقطع این دیپلمات‌های آمریکایی یک پیش‌نویس بیانیه برای زلنسکی فرستاده‌اند تا او به قرائت آن بپردازد.

به نوشته نیویورک تایمز دو تن از فرستاده‌های ارشد ترامپ به اوکراین در ماه اوت یک بیانیه برای رئیس جمهور جدید اوکراین آماده کردند برای آن که او با قرائتش رسما متعهد به تحقیقات درخواستی ترامپ درباره جو بایدن و پسرش شود.

گفته شده که این بیانیه از سوی گوردون ساندلند و کورت وولکر تنظیم شده است.

وولکر روز پنجشنبه به مجلس نمایندگان آمریکایی احضار شد تا به پرسشهای نمایندگان مسئول پیشبرد تحقیقات برای استیضاح دونالد ترامپ پاسخ دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha