• شنبه / ۱۳ مهر ۱۳۹۸ / ۱۳:۰۶
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 98071309623
  • خبرنگار : 50040

کل جنگل های گیلان زیر پوشش طرح های حفاظتی قرار دارد

کل جنگل های گیلان زیر پوشش طرح های حفاظتی قرار دارد

ایسنا/گیلان معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی گیلان با بیان اینکه امسال کل جنگل های گیلان زیر پوشش طرح های حفاظتی قرار دارد، خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم درصد قاچاق چوب و تصرف عرصه را کاهش دهیم.

محمدرضا عبدالهی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه اجرای طرح تنفس از سال 96 در دستور کار دولت قرار گرفته است، اظهار کرد: استان گیلان به عنوان استان اول بهره برداری از جنگل های طبیعی را تعطیل و با مجریان طرح های جنگلداری تصفیه حساب کرد.

وی از تخصیص اعتبارات دولتی برای اجرای طرح های حفاظت از جنگل ها خبر داد و افزود: به منظور تامین چوب آلات مورد نیاز صنایع سلولزی که به واسطه توقف بهره برداری از جنگل دچار کمبود شده اند، توسعه زراعت چوب را دنبال می کنیم.

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان تعهد سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در برنامه ششم را زراعت 75 هزار هکتاری چوب در کل کشور دانست و تصریح کرد: سهم گیلان 6 هزار و 600 هکتار است که تاکنون دو هزار و 200 هکتار شناسایی و تهیه طرح شده و 700 هکتار واگذار شده است. البته واگذاری طرح به صنایع به مدت 10 سال صورت گرفته و واگذاری عرصه نداریم.

عبدالهی از واگذاری یک هزار و 500 هکتار تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: هدف اول در توسعه زراعت چوب توسعه گونه صنوبر در مناطقی است که پوشش این گونه وجود دارد.

وی با بیان اینکه زراعت چوب می تواند خلاء مواد چوبی صنایع را جبران کند، متذکر شد: توسعه زراعت چوب در اراضی مستثنیات نیز از طریق توزیع نهال رایگان، پرداخت تسهیلات بانکی و آموزش های ترویجی دنبال می شود.

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی گیلان با اشاره به پیش بینی افزایش قاچاق چوب به دنبال اجرای  طرح تنفس، اضافه کرد: قاچاق چوب در شرایط توقف بهره برداری از جنگل ها طبیعی است، اما میزان کشفیات حاکی از آن است که توانستیم با کمک قوه قضائیه و نیروی انتظامی در برخورد با قاچاقچیان حرفه ای قاچاق چوب را به حداقل برسانیم.

وی با بیان اینکه امسال کل جنگل های گیلان زیر پوشش طرح های حفاظتی قرار دارد، خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم درصد قاچاق چوب و تصرف عرصه را کاهش دهیم.

عبدالهی ویلاسازی ها را مربوط به اراضی مستثنیات دانست و یادآور شد: هیچگونه مجوزی جهت ویلاسازی در اراضی ملی صادر نمی شود، اما تغییر کاربری های مجاز و غیر مجاز وجود دارد. همچنین در مناطق ییلاقی و جنگلی استان تمایل به تصرف زیاد است که با توجه به تشکیل پرونده های قضایی به دنبال جلوگیری از این امر هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha