• یکشنبه / ۱۴ مهر ۱۳۹۸ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 98071410351
  • خبرنگار : 71605

برگزاری تورهای تخصصی علم در "تالار دائمی علوم در ایران"

برگزاری تورهای تخصصی علم در "تالار دائمی علوم در ایران"

"تالار دائمی علوم در ایران" واقع در موزه ملک، تورهای تخصصی علم را با هدف روایت‌گری علم و بیان چگونگی همنشینی علم با هنر و تاریخ در فرهنگ ایرانی برای گروه‌های هدف دانش‌آموزی و دانشجویی برگزار می‌کند.

رضا دبیری‌نژاد، رئیس اداره موزه ملک در گفت‌وگو با ایسنا تالار دائمی علوم را معرفی از نظام طبقه‌بندی علم در فرهنگ ایرانی دانست و توضیح داد: سالن علوم نشان‌ می‌دهد چگونه بین علوم و دانش‌های مختلف ارتباط برقرار بوده است و دستاورد دانشمندان ایرانی مسلمان را به روایت آثار کتابخانه موزه ملی ملک روایت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تالار فوق طی یک سال گذشته و بعد از افتتاح آن بهانه‌ای برای برگزاری "تورهای تخصصی علم" شده است، گفت: مخاطب تورهای ویژه سالن علوم، گروه‌های مختلف در مدارس و دانشگاه‌ها هستند و در واقع ما با برگزاری این تورها گزارشی از تاریخ علم، جنبه‌های علوم و دستاوردهای علمی را برای مخاطبان بیان می‌کنیم.

رئیس اداره موزه ملک افزود: این تور تنها به بازدید از تالار علم محدود نمی‌شود، بلکه یک تور موضوعی و تخصصی است که در آن سعی می‌کنیم ضمن معرفی دانشمندانی همچون ابن‌سینا، ابوریحان بیرونی و زکریای رازی، دانش‌ها و علوم خاصی همچون نجوم، پزشکی ایرانی، ریاضیات و حساب و هندسه، دستاوردهای جغرافیایی دانشمندان مسلمان و ... که منابع خاصی از آن‌ها را در دسترس داریم، به شکل روایت‌گری علم و همراه با تجربه‌هایی که برای مخاطبین کنجکاوی ایجاد می‌کند، به آن‌ها ارائه کنیم.

دبیری‌نژاد با تأکید بر این‌که این تورها به شکل گروهی برگزار می‌شود، اظهار کرد: از این رو گروه‌های هدف می‌توانند با هماهنگی قبلی دستور تور علم بدهند و این تور برای آن‌ها برگزار خواهد شد.

وی سپس به جنبه دیگری از تورهای تخصصی علم پرداخت و خاطرنشان کرد: در تور علم سعی داریم همزمان با روایت‌گری علم، نسبت و همنشینی علم با هنر و تاریخ را هم در فرهنگ ایرانی ارائه کنیم. به همین منظور سعی داریم بین سالن علوم اسلامی، سالن هنر و زندگی و سالن داستان‌ها پیوند برقرار کنیم و نشان دهیم دانشمندان ایرانی چطور  در عین عالم بودن هم ذوق هنری و ذوق ادبی داشتند و در عین تسلط به حکایت‌ها و داستان‌های ایرانی، به علم می‌پرداختند.

رئیس اداره موزه ملک با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته بیشترین استقبال از موزه، از سالن علوم بوده است، گفت: در کنار سالن علوم نشست‌های تخصصی داشتیم و توانستیم پیوند و ارتباطی هم با انجمن‌های علمی، دانشگاهی و مدارس هم برقرار کنیم.

دبیری‌نژاد با اشاره به اینکه نشست‌های تخصصی در زمینه‌های نجوم و پزشکی و با حضور دانشمندان و شرق‌شناسانی که بر روی پزشکی و نجوم ایرانی کار کرده‌اند، برگزار شده است، گفت: معرفی بعضی دستاوردها، بازدید مهمانان همایش‌های ویژه که برای علوم برگزار شده از تالار علم و ...، از دیگر برنامه‌های سالن علم بوده است که در این برنامه‌ها با اعضای انجمن‌های علمی همکاری‌های مشترک داشتیم.

وی در پایان اظهار کرد: سال گذشته موزه ملک یکی از مراکزی بود که جایزه ترویج علم را به دلیل فعالیت‌های ترویجی تالار دائمی علوم دریافت کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha