• یکشنبه / ۱۴ مهر ۱۳۹۸ / ۱۷:۳۱
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 98071410889
  • خبرنگار : 71567

نماینده دانشگاه مشهد:

نیازمند بازنگری نحوه سنجش دانشجو برای دوره تحصیلات تکمیلی هستیم

کنکور

نماینده دانشگاه مشهد با تاکید بر این که فرصت شش ماه برای سیاست گذاری در موضوع کنکور کافی نیست گفت: در حال حاضر نحوه سنجش ورود دانشجو برای تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری) باید به عنوان یک اولویت اساسی و اولیه مورد بازنگری قرار بگیرد.

به گزارش ایسنا، دکتر بیگدلی در دومین نشست تخصصی کنکور راهبردها و چالش‌ها که امروز با حضور روسای دانشگاه‌های برتر در ساختمان مرکزی شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال برگزاری است گزارشی از سابقه برگزاری کنکور در کشور ارائه داد و گفت: برگزاری کنکور از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی یعنی در سال ۴۸ پایه گذاری شد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از سال ۶۲ پذیرش دانشجو به شکل فعلی آغاز شد. در واقع حداقل ظرف بیش از دو دهه این سیستم توانست کار خود در پذیرش دانشجو برای مقطع کارشناسی به خوبی انجام دهد .

وی در ادامه تصریح کرد: آن چه به عنوان آسیب شناسی کنکور قابل طرح است  و باید به شکل همه جانبه مورد بررسی قرار گیرد بحث کنکور و برگزاری آن طی یک دهه گذشته است. چرا که بررسی این موضوع طی ۳۶ سال گذشته که از روایی و اعتبار فنی کامل بهره مند است را ضروری نمی‌دانم و ورودی‌های دانشگاه در دو دهه اول برگزاری کنکور از ملاک‌های کافی بهره مند بودند.

نماینده دانشگاه مشهد همچنین خاطر نشان کرد: اتفاقات ۱۰ سال اخیر در حوزه سنجش و پذیرش دانشجو متاثر از شرایط اجتماعی، نظام آموزش عالی و آموزش و پرورش کشور است و باید این دوره با دقت مورد آسیب شناسی قرار گیرد.

دکتر بیگدلی همچنین با تاکید بر این که پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها براساس سوابق تحصیلی نمی‌تواند ملاک دقیقی برای سنجش دانشجو محسوب شود گفت: اگر قرار باشد ما روی شاخص‌های ارزیابی توانمندی دانش آموزان برای ورود به دانشگاه‌ها تمرکز کنیم در واقع سیستم سنجش به شکل فعلی توانمندی‌های پایه‌ای دانش آموزان را مورد ارزیابی قرار نمی‌دهد و حتی معدل دانش آموزان در دوره تحصیل نیز نمی‌تواند ملاکی برای سنجش این افراد به منظور ورود بدون کنکور در دانشگاه‌ها باشد.

به گفته وی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ما تا چندین سال آیتم‌های لازم را به منظور سنجش توانمندی‌های عمومی و ذهنی دانش آموزان برای ورود به دانشگاه‌ها داشتیم واین توانمندی‌ها به صورت یک آزمون تشریحی مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌گرفت اما متاسفانه سنجش این توانمندی ها امروزه مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

نماینده دانشگاه مشهد با تاکید بر این که فرصت شش ماه برای سیاست گذاری در حوزه کنکور و ورود به دانشگاه یک فرصت کافی نیست گفت: آن چه که موضوع مهمی است این است که در حال حاضر نحوه سنجش در حوزه تحصیلات تکمیلی نیازمند بازنگری اساسی است و باید نحوه ورود دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری در اولویت اساسی و اولیه بازنگری قرار بگیرد بنابراین فرصت شش ماه برای بررسی و سیاست گذاری کنکور یک فرصت ناکافی می‌باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.