• دوشنبه / ۱۵ مهر ۱۳۹۸ / ۰۷:۵۵
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 98071511027
  • خبرنگار : 71567

رییس سازمان سنجش آموزش کشور تشریح کرد

جزئیات اعمال سهمیه ایثارگران در آزمون‌های سراسری

جزئیات اعمال سهمیه ایثارگران در آزمون‌های سراسری

رییس سازمان سنجش آموزش کشور جزئیات قانون سهمیه ایثارگران برای پذیرش در آزمون‌های سنجش را تشریح کرد و گفت: سازمان سنجش در تمامی آزمون‌های خود این قوانین را اجرا کرده و به همین جهت به دلیل تاثیر این سهمیه‌ها در پذیرش داوطلبان آزاد همواره شاهد اعتراضاتی از سوی این داوطلبان شده‌ایم.

در پی مطرح شدن مباحث مرتبط با سهیمه ایثارگران در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و انتقاد جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مجلس به حذف سهمیه ایثارگران، دکتر ابراهیم خدایی رییس سازمان سنجش آموزش کشور در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به مباحث مطرح شده در زمینه حذف سهمیه ایثارگران و اظهاراتی مبنی بر نداشتن مشکل در اجرای قانون ششم توسعه در سال گذشته، گفت: بر اساس ماده ۹۰ قانون پنج ساله ششم توسعه اقتصادی – اجتماعی و فرهنگی ایران که در تاریخ ۱۴ اسفند ۹۵ به تصویب مجلس رسیده است و علاوه بر ماده ۷۰ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاحیه بعدی آن در ماده ۴۷ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در آزمون کارشناسی سال ۹۸ اجرا و گزینش داوطلبان بر اساس این قانون صورت گرفته است.

وی در ادامه تصریح کرد: طبق ماده ۷ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و کلیه دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی و همچنین دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده ۲ این قانون موظفند در اعطای سهمیه‌های ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی بورسیه‌های تحصیلی داخلی و خارج از کشور، فرصت‌های مطالعاتی در دوره‌های دکتری تخصصی ۲۰ درصد از سهمیه را به همسر و فرزندان شاهد، جانبازان، آزادگان، همسر و فرزندان آزادگان و همسر و فرزندان جانبازان بالای ۲۵ درصد اختصاص دهند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تاکید کرد: بر اساس تبصره قانون فوق کسب حداقل ۷۰ درصدی حدنصاب شرایط علمی و امتیاز پذیرفته شدگان برای کلیه رشته‌ها و مقاطع تحصیلی الزامی است و این میزان در خصوص رشته‌های پزشکی ۸۰ درصد حدنصاب شرایط علمی است.

به گفته وی بر اساس ماده ۴۷ قانون الحاق برخی مواد قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت که در ۴ اسفند سال ۹۳ به تصویب مجلس رسیده است. در ماده قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و تبصره آن به این صورت اصلاح می‌شود که در ماده ۷۰ این قانون ۲۰ درصد سهمیه ورود به ۲۵ درصد افزایش یافت. همچنین حدنصاب آخرین فرد پذیرفته شده برای وزارتخانه‌های بهداشت و علوم ۷۰ درصد تعیین می‌شود.

خدایی در ادامه خاطرنشان کرد: در ماده ۹۰ قانون پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که در ۱۴ اسفند ۹۵ به تصویب مجلس رسید. الحاقات در ماده ۷۰ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاحیه بعدی آن در ماده ۴۷ قانون الحاق برخی مواد قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت به این صورت می‌باشد که سهمیه ورود با پنج درصد از سهمیه اختصاصی برای جانبازان زیر ۲۵ درصد همسر و فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد، همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه به ۳۰ درصد افزایش یافت.

به گفته وی، در تبصره قانون فوق در صورتیکه سهمیه ۲۵ درصد ایثارگران مشمول ماده ۷۰ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاح بعدی آن تکلیف نشود و پنج درصد سهمیه اختصاصی جانبازان زیر ۲۵ درصد، فرزندان و همسران رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه، پاسخگوی متقاضیان واجد شرایط نباشد دولت مکلف است مانده ظرفیت خالی ۲۵ درصد ایثارگران را مازاد بر پنج درصد مذکور به جانبازان زیر ۲۵ درصد، همسران و فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد، فرزندان و همسران رزمندگان با حداقل شش حضور داوطلبانه در جبهه که شرایط لازم را داشته باشند اختصاص یابد.

دکتر خدایی خاطرنشان کرد: با توجه به قوانین شکست در هر کد رشته محل به این صورت انجام شده است. اول اینکه ۲۵ درصد ظرفیت هر کد رشته محل به همسر و فرزندان شهدا و مفقود الاثر، آزادگان و همسر و فرزندان آنها، جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر، همسر و فرزندان آنها اختصاص یابد.

به گفته وی، بر اساس تبصره بند الف ماده ۹۰ قانون برنامه ششم توسعه در صورتیکه سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران توسط داوطلبان مشمول سهمیه فوق تکمیل نشود باقیمانده آن ابتدا به مشمولین فنی پنج درصدی ایثارگران که شرایط و حد نصاب لازم را داشته باشند تخصیص یافته و اگر باز هم این ظرفیت خالی ماند باقیمانده آن به داوطلبان سهمیه آزاد اختصاص می‌یابد.

دکتر خدایی تاکید کرد: بر اساس قوانین فوق سهمیه مورد نظر برای ایثارگران به صراحت از ظرفیت اختصاص داده شده و در هیچ یک از آنها بیان نشده است. این سهمیه مازاد بر سهمیه در نظر گرفته می‌شود بنابراین تمامی این مطالب در صفحه ۵ دفترچه راهنمای ثبت نام و صفحه ۲ دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد ۹۸ اطلاع رسانی شده است.

به گفته خدایی سهمیه‌ای برای فرزندان اعضای هیات علمی در هیچ کدام از آزمون‌ها وجود ندارد فرزندان اعضای هیات علمی دارای تسهیلات انتقال و تغییر رشته آن هم صرفا در آزمون سراسری هستند. در صورتیکه خود در آزمون پذیرفته شوند شرایط و حدنصاب علمی لازم برای آن آزمون را کسب کنند می‌توانند نقل انتقال یابند که البته در بند ۱ و ۲ دستورالعمل اجرایی تسهیلات فرزندان اعضای هیات علمی بیان شده است. این تسهیلات مشمول آزمون‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکتری تخصصی نمی‌شود.

وی تاکید کرد: اجرای این قوانین در تمامی آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور انجام شده است و هر ساله با توجه به تاثیر آن در میزان پذیرش داوطلبان آزاد در مقاطع مختلف مورد اعتراض قرار گرفته است. به همین جهت از سوی دولت و مجلس در حوزه اصلاح قانون در سال گذشته به عمل آمد که این امر در صحن مجلس رای نیاورد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پایان تاکید کرد: با توجه به موارد فوق، پذیرش در آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ کاملا منطبق بر قوانین و مقررات صورت گرفته است و پس از تصویب ماده ۹۰ قانون برنامه ششم توسعه طی نامه‌ای محرمانه تبعات ناشی از اجرای این قانون توسط وزیر به رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهوری، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، وزیر بهداشت، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و سرپرست اداره کل رسیدگی به شکایات و درخواست‌های مردمی مرکز ارتباطات ریاست جمهوری اعلام شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۷-۱۵ ۰۸:۳۳

جایی که بحث کارایی و تخصص و خدمت به خلق است هیچ نوع سهمیه ای به هر نوع پذیرفتنی نیست. چرا که اگر کسی باباش رزمنده، جانباز یا شهید شده برای حمایت از اون مثل تمام دنیا بهش پول و امکانات مالی بدین ولی با سرنوشت مردم با اختصاص سهمیه به آدمهایی که توانایی و دانش و تخصص کافی رو ندارند بازی نکین. همین ها میشن معلم بی سواد، دکتر و مهندس بی سواد، کارمند بی سواد و .... . معلم بی سواد نسل رو خراب می کنه، مهندس بی سواد زیرساختهای کشور رو خراب می کنه، دکتر بی سواد هم با جون آدمها بازی می کنه. کارمند بی سواد هم نظام اداری رو خرابتر می کنه و چون کار بلد نیست جوروشو باید کارمندای بی نوای دیگه باید بکشن. مردم هم ازش نارضی اند. بابا نکنین این سهمیه بندی رو.....

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۱۵ ۱۲:۴۷

با سلام در فوق ذکر شده که رشته پزشکی ۸۰درصدوسایر رشته ها ۷۰درصد حد نصاب را داشته باشند پس بیسواد نیستند و از طرفی همین افرادند که در ادارات با وجدان درحال خدمتند و این دلسوزی را قبلن هم با جانبازی خود ثابت نموده اند وگرنه تا الان ستون ادارات کشور از فسادتخریب شده بود

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۱۵ ۱۳:۱۱

نه به سهمیه بازی جان مردم مهم هست

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۱۵ ۱۴:۳۹

واقعا همین طوره😔😔😔😔

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۱۵ ۱۵:۰۰

تعهد مهمتر از تخصصه این همه دزدی بخاطر عدم تعهده

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۱۵ ۱۵:۲۵

با سلام،ای کاش این افرادی که یکه تازی کرده و بدون توجه به چگونگی بدست اوردن امنیت و ارامش اظهار وجود میکنند فقط ۲۴ساعت در منطقه جبهه و در زیر اتش خمپاره که هر ثانیه اش منتظر مرگ میباید بود ،حضور داشتند اینگونه قضاوت عجولانه نمی کردند،اگه این افراد در منزلشان ررزمنده با نقص جسمی و یا روحی(موجی) زندگی میکردند و محیط درس خوندن از انها سلب میشد اینجوری نظر به حذف مطلق سهمیه ها نمی دادند بلکه پیشنهاد به اجرای بهتر میدادند مثلا همگی امتحان کنکور بدهند و هر سهمیه ای امتیاز مخصوص به خودش را بدهند البته بشرطی که نمره کافی بیاورند

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۱۵ ۱۳:۰۰

باسلام واحترام : اصل ملاك علمي وتوانائي ذهني شركت كنندگان است ولا غير ودرواقع با تخصيص سهميه به ياد اين ضرب المثل ميافتيم كه گفت گيرم پدر تو بود فاضل از فضل پدر تورا چه حاصل

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۱۵ ۱۶:۰۵

دقیقا ایول به مرامت

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۱۵ ۱۳:۱۲

سواد دانشگاهی ارتباطی به سواد دبیرستانی و معدل ندارد مثل تمام دانشگاههای خارج که بدونه کنکور و شرط معدل وارد هر رشته ایی میشوند پس لابد باید طبق فرمایش شما تمام فارغ و التحصیل های دانشگاه های خارج بیسواد باشن این چه حرفیه برین جلوی کسانیرو بگیرین که با پول و بیسوا دیشون وارد بهترین رشته هامیشن و مدرک میخرن نه این بنده خدا ایثارگران که اخرش تمام کاسه کوزه ها سرشون شکسته میشه

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۱۵ ۱۳:۳۲

چقدر بعضیا حرف بی ربط می‌زنند دم همه ی بچه های دارای سهمیه گرم موفق باشند انشالله

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۱۵ ۱۴:۵۲

چرا از سهمیه مفت استادزاده ها که کسی هم خبر نداره چیزی نمیگین

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۱۵ ۱۶:۰۸

سهمیه بازی باید از بین برود، اگر در فکر نجات کشور هستیم