• سه‌شنبه / ۱۶ مهر ۱۳۹۸ / ۱۱:۳۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98071612265
  • خبرنگار : 50096

مدیرعامل جمعیت خدمت‌گزار زائران پیاده امام رضا(ع):

جمعیت خدمتگزار زائران پیاده 820 کیلومتر از محورها را سامان‌دهی می‌کند

زائران پیاده

مدیرعامل جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا(ع) گفت: امروز جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا(ع) 820 کیلومتر از محورها را سامان‌دهی می‌کند.

به گزارش ایسنا، محسن ازغدی در همایش مدیران ایستگاه‌‎های صلواتی در محل استانداری خراسان رضوی، ضمن بیان این که جمعیت خدمتگزار زائران پیاده در سال 1381 استارت خورد، اظهار کرد: هدف ما این بود که رفاه را از مبدا تا مقصد برای زائران پیاده فراهم کنیم. همچنین طی یک سال مطالعه دریافتیم که یک زائر پیاده چهار سرفصل نیاز دارد؛ رفاهی، درمانی، فرهنگی و امنیت که البته امنیت کار متخصصین و مسئولین امر بوده و بنابراین جمعیت سه سرفصل دیگر را برای خود تعریف کرد.

وی افزود: جمعیت خدمتگزار فرهنگ میزبانی و خدمت به زائران پیاده را اصل کار خود قرار داد تا بتواند وظیفه خود را انجام دهد و مردم نیز پای کار آیند. ضمن این که جمعیت از روز اول تا زمانی که به 290 ایستگاه رسیده، حتی در یک‌جا تابلوی خود را قرار نداده است. همچنین هرساله ستاد ما از اول محرم برپا می‌شد؛ ولی اکنون این ستاد را نداریم که از معاون محترم زیارت در این خصوص درخواست همکاری داریم. چرا که اکنون به صورت پراکنده در دفتر چند نفر از همکاران جلسات ستاد را برگزار می‌کنیم.

مدیر عامل جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا(ع) بیان کرد: جمعیت خدمتگزار از 90 کیلومتر محور با 22 ایستگاه صلواتی آغاز به کار کرد و کم کم به یک کار مردمی تبدیل شد. به نحوی که اکنون 820 کیلومتر از محورها را سامان‌دهی می‌کند. ضمن این که هیئت جوادالائمه، خدمه سازمان حج و زیارت، خدمه آستان قدس رضوی و در طرح «گام‌های عاشقی» نیز کادر آموزشی 40 مدرسه در دهه پایانی صفر به ارائه خدمت می‌پردازند. به این صورت، لایه‌های مختلف جامعه را شناسایی کردیم تا زائران پیاده را میزبانی کنند.

ازغدی ادامه داد: جمعیت از روز اول سه خدمت را برای خود تعریف کرده؛ یکی خدمت مستقیم به زائران پیاده، خدمت به خدمتگزاران زائران پیاده و نیز خدمت به سازمان‌ها و نهادهایی که با این بحث تماس دارند و امروز حدود 21 سازمان و اداره با زائران پیاده درگیر هستند. بنابراین جمعیت خود را پل بین ایستگاه‌های صلواتی و خدمه محترم اسکان‌ها و نیز دستگاه‌ها و نهادها و... قرار داده است.

وی ضمن بیان اینکه جمعیت از روز اول کار خود را بر مبنای مردمی بودن بنا نهاد، گفت: حدود 12 سال پیش این احساس را کردیم که کار با این روش به کندی پیش می‌رود بنابراین از فرمانداری و استانداری کمک خواسته و تعریفی از زائران پیاده برای آن‌ها ارائه دادیم و امروز جای تشکر دارد که معاون محترم زیارت استانداری عاشقانه همراه با معاونان و مدیران رفاهی وقت می‌گذارند و اکنون به جایی رسیدیم که در سال چند جلسه کارگروه خاص زائران پیاده در استانداری و با حضور استاندار برگزار می‌شود. بنابراین باید نگاهی به عقب کرده و ببینیم کجا بودیم و به کجا رسیده‌ایم.

مدیرعامل جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا(ع) با بیان اینکه آمار ما در سال گذشته به 430 هزار زائر پیاده رسیده است که رشد 24 درصدی نسبت به آمار ابتدایی را نشان می‌دهد، افزود: امروز جمعیت خدمتگزار از 6 محور شما عزیزان را دور هم جمع کرده تا مسائلشان را با مسئولان در میان گذارند و خوشبختانه مسئولان نیز پای کار هستند که البته ما مقداری به هماهنگی نیاز داریم و سال به سال گام ما رو به جلو خواهد بود.

ازغدی اضافه کرد: بخشی به عنوان دبیرخانه نیاز است که بتواند در طول سال مسائل فرهنگی مربوطه خود را دنبال کند و امیدواریم معاونت زیارت این موضوع را پیگیری کند. چرا که جمعیت خدمتگزار پلی بین مسئولان و دوایر دولتی و نیز زائران و خدمه است و بنده انتظار دارم به این موضوعات اهمیت داده شود.

وی در خصوص واحد آماری جمعیت خدمتگزار ادامه داد: بخشی را به نام بخش آمار تعریف کرده‌ایم و اکنون بیش از 100 نفر در این حوزه در جمعیت در حال فعالیت هستند. این آمار به این دلیل است که چه میزان پیشرفت صورت گرفته و در واقع از دل این آمار خدمات شما عزیزان بیرون می‌آید. همچنین از دل این آمارها، واحد فنی و مهندسی را در جمعیت ایجاد کردیم.

مدیر عامل جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا(ع) عنوان کرد: جلسات زیادی با مجمع نمایندگان استان داشتیم مبنی بر این که بحث زائران پیاده سرفصل‌دار شود. این در حالی است که توریسم ما در تابستان و زمستان دارای سرفصل است. ضمن این که ایجاد جاده در بحث زائر پیاده نیاز به بودجه دارد. بنابراین با وجود مسئولان دلسوز ما، امیدواریم بستر برای آینده فراهم شده و مسائل امروز در آینده به راحتی حل و فصل شده و آسان‌تر صورت گیرد.

ازغدی با بیان این که چیزی حدود 15 هزار خدمه در محورها و در مشهد در حال خدمت هستند، افزود: بیش از 10 هزار سرویس بهداشتی و حمام صحرایی در محورها نیاز داریم و البته جمعیت خدمتگزار در حد توان خود به این مسائل رسیدگی کرده است.

وی اضافه کرد: به یاد دارم جناب آقای دکتر بنائیان؛ مسئول بخش آی تی جمعیت خدمتگزار زائران پیاده در حدود دو سال پیش در این همایش طرح‌هایی را مطرح کردند و متاسفانه استقبال چندانی نشد و گاه دیده می‌شود که به طور مثال یک کاروان برای دریافت غذا چندجا اسم‌نویسی می‌کنند و یا آمار بالا از زائران می‌دهند. اکنون سیستمی در بخش آی تی طراحی شده که از چنین مشکلاتی جلوگیری می‌کند. همچنین در این سایت بخش بیمه طراحی شده که با کمترین هزینه زائران و خدمه تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

مدیر عامل جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا(ع) گفت: تمامی اقدامات از جمله اقدامات رفاهی، امنیت و درمانی که در حال انجام است؛ تمامی این اقدامات برای به ثمر رسیدن بخش فرهنگی صورت می‌گیرد. بنابراین شعار امسال را که اخلاق و منش رضوی است، باید تابلو و پرده کنیم تا رنگ جاده‌های امسال ما با سال‌ها دیگر متفاوت باشد.

ازغدی ادامه داد: در بحث «سقاهای رضوی» که چند سالی است به راه افتاده و با مسئولیت مهندس فلاح صورت می‌گیرد، خواهشمندیم همکاری لازم را داشته باشید و تا حد امکان تخلیه آب در شب صورت گیرد؛ چرا که تردد در آن زمان کمتر است.

وی در بحث سهمیه‌های دولتی برای تهیه اقلام مختلف مورد نیاز زائران گفت: در این خصوص قول‌های مساعدی داده شده و سال گذشته بخشی از آن انجام شد. امسال نیز معاونت محترم زیارت استانداری بیان کردند که اقدامات لازم را تا حد امکان به انجام رسانند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.