• چهارشنبه / ۱۷ مهر ۱۳۹۸ / ۱۴:۳۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 98071713351
  • خبرنگار : 71038

در کنفرانس اقتصاد جهانی و تحریم‌ها مطرح شد

چگونگی تحقق مقاومت حداکثری در برابر تحریم‌ها/ سیاست‌های ناگهانی ترامپ علیه ایران

چگونگی تحقق مقاومت حداکثری در برابر تحریم‌ها/  سیاست‌های ناگهانی ترامپ علیه ایران

یک استاد دانشگاه تصریح کرد: تحقق مقاومت حداکثری در برابر تحریم‌ها زیر سایه اتحاد و مشارکت مردم و تامین حداکثر منافع آنها از سوی حاکمیت امکان پذیر است.

به گزارش ایسنا، مسعود غفاری استاد دانشگاه تربیت مدرس صبح روز چهارشنبه در کنفرانس بین‌المللی اقتصاد جهانی و تحریم‌ها که در دانشگاه الزهرا برگزار شده بود با اشاره به اهداف آمریکا از تحریم علیه ایران و راهکارهای مقابله با این تحریم‌ها گفت: ما برای مقابله با تحریم‌ها باید میزان دموکراسی در کشور را افزایش دهیم.

وی همچنین به اهمیت ایجاد شفافیت و مبارزه با فساد در کشور اشاره کرد و گفت: ما باید اقتصاد کشور را از حالت رانتی و مافیایی خارج کنیم. اکنون در کشور اقداماتی برای مبارزه با فساد آغاز شده و ضروری است که این اقدامات عمق بیشتری پیدا کند.

غفاری با اشاره به سیاست کشور در راستای مقابله با تحریم‌ها خاطرنشان کرد: مقاومت حداکثری در برابر تحریم‌های آمریکا زیر سایه اتحاد و مشارکت مردم و تامین حداکثر منافع‌ آنها از سوی حاکمیت تحقق پیدا می‌کند.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگر این نشست مصطفی ترک زهرانی استاد دانشگاه روابط بین‌الملل در قسمتی از سخنان خود با اعتقاد بر اینکه در داخل کشور نتوانستیم به خوبی از فرصت‌هایی که برجام ایجاد کرده بود استفاده کنیم، اظهار کرد: بعد از خروج آمریکا از برجام و بازگشت مجدد تحریم‌ها از سوی آمریکا شرایط استفاده از برجام سخت‌تر شد و متاسفانه اروپایی‌ها نیز تا کنون به تعهداتی که در این مورد ارائه کرده‌اند عمل نکرده‌اند.

وی ادامه داد: ما در کشور خودمان متاسفانه به نوعی برجام را کفن کردیم و کفن کرده آن را به ترامپ دادیم و او نیز تلقین برجام را گفت.

این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به مشکلاتی که تحریم‌ها برای کشور در حوزه‌های مختلف ایجاد کرده است تصریح کرد: تحریم‌ها بعضا باعث گسترش فساد اقتصادی می‌شود و در واقع می‌توان آنها را فسادآور دانست. ما در حال حاضر از انجام برخی از معاملات اقتصادی به واسطه بانک‌ها با دیگر کشورها محروم هستیم و با مشکلاتی در این زمینه مواجه شده‌ایم و در این چارچوب برای دور زدن تحریم‌ها و خرید کالاهای مورد نیازمان مجبوریم پول‌هایی را هزینه کنیم که ممکن است این پول‌ها به کشور باز نگردد.

به گزارش ایسنا، همچنین در ادامه این برنامه کیوانی هرمزی پژوهشگر عرصه بین‌الملل با بیان اینکه عموما تحریم‌ها سه هدف را دنبال می‌کنند، تصریح کرد: یکی از این اهداف مهار کشور تحریم شده و ایجاد محدودیت‌های جدی برای آن است.

وی ادامه داد: کشورهای تحریم کننده، تحریم‌ها را به نحوی تنظیم می‌کنند که دیگر کشورها از تعامل با کشور تحریم شده بپرهیزند و فعالیت‌های اقتصادی برای کشور تحریم شده بسیار پرهزینه شود.

وی با انجام مقایسه بین تحریم‌هایی که در زمان اوباما و تحریم‌هایی که در زمان ترامپ اعمال شده است، اظهار کرد: در زمان ترامپ اهداف استراتژیک ایران نشانه گرفته شده و این مسئله باعث شده که کشور در برابر این موضوع از خود مقاومت بیشتری نشان دهد؛ چرا که عموما وقتی کشورها اهداف استراتژیک‌شان مورد هدف قرار می‌گیرد از خود واکنش جدی‌تری نشان می‌دهند. در زمان اوباما خواسته‌های او معطوف به فعالیت‌های هسته‌ای ایران و در راستای محدود کردن این فعالیت‌ها بود ولی در دوران ترامپ می‌بینیم که آنها اهداف وسیع‌تری را مد نظر دارند و مهار فعالیت‌های هسته‌ای ایران برای آنها کافی نیست و آنها مسائل موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را مورد توجه قرار داده‌اند.

این پژوهشگر عرصه بین‌الملل در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به بعضی از سیاست‌های ناگهانی ترامپ علیه ایران اظهار کرد: بعضا این سیاست‌های ناگهانی اثرگذارتر از تحریم‌ها بودند و می‌توان گفت تحریم‌ها زیر این سیاست‌های ناگهانی گنجانده می‌شود.

هرمزی با بیان اینکه در موضوع تحریم‌ها اگر موضوعات کلان مورد تحریم قرار بگیرند این احتمال که تحریم‌ها موفق شوند کمتر خواهد بود؛ چرا که کشورها مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند، اظهار کرد: ولی اعمال تحریم‌ها در مورد مسائل خود با موفقیت بیشتری همراه است.

وی با بیان اینکه کشورهای دموکراتیک بیشتر تحت تاثیر تحریم‌ها قرار می‌گیرند، گفت: اگر تحریم‌ها از سوی کشوری که مورد تحریم قرار گرفته حمایت شود اثرات بیشتری خواهد داشت.

وی همچنین در ادامه صحبت‌های خود به پیامد تحریم‌ها در حوزه اقتصاد، آموزش، سلامت و درمان اشاره کرد و گفت: سلامت و درمان ما تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گرفته و در این راستا ما شاهد افزایش هزینه دارو و یا کمبود برخی از داروهای خاص هستیم. بعضا داروهای تقلبی از عراق و پاکستان وارد می‌شود که این می‌تواند خطراتی برای سلامت مردم به همراه داشته باشد. از دیگر سو هزینه درمان نیز به واسطه تحریم‌ها افزایش پیدا کرده است.

وی همچنین به تاثیر تحریم‌ها بر روی محیط زیست و افزایش آلودگی هوا در کشور اشاره کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha