• شنبه / ۲۰ مهر ۱۳۹۸ / ۱۴:۴۲
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 98072015034
  • منبع : یادداشت

/یادداشت/

"افغانستان در مسیر توسعه مردم‌سالاری و صندوق رای"

"افغانستان در مسیر توسعه مردم‌سالاری و صندوق رای"

"روز ششم مهر ماه سومین دور از انتخابات ریاست‌ جمهوری افغانستان در مسیر توسعه دموکراسی و مردم سالاری، با حضور ۱۸ نامزد، صرف بودجه‌ای نزدیک به 150 میلیون دلار و زیر نظر کمیسیون انتخابات این کشور برگزار شد. محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدا... عبدا... رئیس اجرایی دولت از نامزهای شاخص این دور از انتخابات بودند. طالبان و داعش تلاش کردند که حضور و مشارکت مردم را در این انتخابات هر چه بیشتر کم رنگ کنند؛ اما حضور موثر ملت افغانستان در شهرهای مهم و حتی دورترین مناطق نشان داد که دوره رعب، وحشت افکنی و افراط گرایی در افغانستان هم به سر آمده و به پایان خود نزدیک می‌شود."

به گزارش ایسنا، سعید محمدی، کارشناس مسائل بین‌الملل در یادداشتی به بیان نظرات خود پرداخته و نوشته است: ملت مصمم و مظلوم افغانستان با اراده قاطع خود و علیرغم همه تهدیدها، حضور شایسته‌ای داشته و آرای خود را برای گزینش رئیس جمهوری به صندوقهای رای ریختند. آنچه در این انتخابات و در کنار سایر موارد، مهم است، نگاه و رفتار رسانه های غربی است که در سه مرحلۀ قبل، حین و پس از برگزاری انتخابات، قابل توجه است.
بنگاه‌های خبر پراکنی فارسی زبان از جمله بی بی سی، ایران اینترنشنال و سایر رسانه‌های وابسته به غرب، همراهی کاملی با طالبان و داعش داشته و تلاش کردند مردم را از مشارکت در این انتخابات باز دارند. این رسانه‌ها به جای اطلاع رسانی بی طرفانه، به عنوان بازوی تبلیغاتی گروههای افراطی عمل کرده و اهدافی مشابه با اهداف طالبان و داعش را پیگیری می‌کردند.  
در وهلۀ دوم تلاش آنها در مسیر ایجاد شکاف و تفرقه برنامه ریزی شده بود و با تمامی توان در صدد ایجاد فضایی برای بی اعتمادی مردم و نتیجتا تشدید اختلافات و درگیریها بودند. آنها طرحها و سناریوهای مختلفی را برای شکاف هر چه بیشتر میان ملت و دولت افغانستان پیگیری کردند.
سومین گام این رسانه‌ها، بزرگنمایی نقاط ضعف و القاء بی کفایتی و عدم صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری بود. از نظر این رسانه‌ها تمامی نامزدهای ریاست جمهوری بی کفایت بوده و در صورت انتخاب، توان ادارۀ امور کشور را نخواهند داشت.
به هر تقدیر مردم افغانستان با وجود تمامی این مشکلات، مطابق با بلوغ سیاسی که دارند، حضور موثری در انتخابات داشته و آرای خود را بدون توجه به تهدیدات، وسوسه‌ها و شانتاژها به صندوقهای رای ریختند تا فرد مورد نظر خود را به کرسی ریاست کشور بنشانند. هر چند تعداد شرکت کنندگان در انتخابات با توجه به تعداد واجدین شرایط کم بود، ولی به طوریکه اشاره شد، با وجود تهدیدات طالبان و داعش، تبلیغات منفی رسانه‌های غربی و نارسایی‌ها، می‌توان چنین حضوری را قابل قبول دانست. نتیجۀ انتخابات هر چه باشد محترم است و کسی که بر کرسی ریاست جمهوری تکیه خواهد زد، نمایندۀ کل مردم افغانستان به حساب می‌آید. شایسته است رقبای ناکام انتخاباتی به رای مردم احترام گذاشته و در راستای منافع ملی و خدمت به مردم با رفع مشکلات عدیدۀ کشور، به فرد منتخب کمک کنند. بی تردید هدف تمامی نامزدها اعتلای ملی بوده است و این هدف می‌تواند با کمک به فرد منتخب نیز تحقق یابد. همکاری تمامی کاندیداها با فرد منتخب می‌تواند موجب از بین رفتن افراطی گری و برقراری صلح، ثبات و امنیت در کشور شود. می‌توان باور داشت که تد رفع تمامی سختیها و مشکلات مردم افغانستان با اتحاد و همدلی تحقق پذیر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha