• شنبه / ۲۰ مهر ۱۳۹۸ / ۱۶:۲۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 98072015160
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

جدال تاریکی و روشنایی

تئاتر اژدهاک

«اژدهاک» به کارگردانی رهام بحیرایی، روایت متفاوتی از جدال تاریکی و روشنایی درون هر انسان است. تئاتری که کلیشه‌ها را کنار گذاشته و به مفهوم جدیدی از خیر و شر می‌پردازد.

به گزارش ایسنا، ادبیات اسطوره‌ای، سوای قصه‌های جذاب و دل‌نشینی که برای مخاطب دارد، حاوی نکات و پیام‌هایی است که با تلنگری قوی او را به فکر فرومی‌برد. تئاتر «اژدهاک» که متن آن نوشته بهرام بیضایی است و تا ۲۰ مهرماه در سالن اصلی مجتمع فرهنگی هنری فرشچیان روی صحنه می‌رود، از آن دست آثاری است که قالب و شاکله اصلی آن بر شاهنامه و اسطوره ضحاک بنا شده است ولی فرم و ساختار آن نسبت به قصه ضحاک، بسیار متفاوت است و همین تفاوت، تا لحظه آخر، مخاطب را میخکوب بر روی صندلی می‌نشاند  تا مدام داستان نمایش را با داستان شاهنامه مقایسه کند.

خط سیر داستانی اثر، به‌ویژه در دقیقه‌های پایانی، پر از فرازوفرودها و کشش‌های قابل‌توجه برای مخاطبان نمایش است و آن‌ها را به کرنش در برابر این اثر وامی‌دارد. «اژدهاک»، به دنبال این نیست که مفاهیم و پیام‌ها را به‌اجبار و در قالب دیالوگ‌های گل‌درشت به مخاطبان بفهماند، بلکه مخاطب را با درون خود روبرو می‌کند تا نقاط اشتراک و تمایز خود را با شخصیت‌های این تئاتر مورد بررسی قرار دهد.

این تئاتر، روایت متفاوتی از مباحثی مثل اعتماد، همدلی، نوع‌دوستی و... را  ارائه و نورپردازی، موسیقی و بازی روان شخصیت اصلی آن، درک این مضامین را برای مخاطب ساده‌تر می‌کند. «اژدهاک» روایت متفاوتی از خیر و شر و جدال تاریکی و روشنایی است. فریاد می‌زند که تاریکی در وجود هر انسانی هست و انسان‌ها هستند که اجازه می‌دهند این تاریکی در روح و قلبشان گسترش پیدا کند.

تازه‌ترین اثر رهام بحیرایی، زیرکانه به مخاطب می‌فهماند که برده تاریکی شدن، از آنچه انسان فکر می‌کند به او نزدیک‌تر است و تاریکی بیرون را کشتن، راه چاره نیست، بلکه باید تاریکی را از درون کنترل کرد و مانع رشد آن شد. ضرباهنگ تئاتر «اژدهاک» تند است و همین موجب به هیجان آوردن مخاطبان می‌شود، به‌طوری‌که چهره آن‌ها نسبت به اتفاقات ناگوار و آنی، مدام تغییر حالت می‌دهد و گاه با آهی سرد، ماجرا را دنبال می‌کنند. اجرای بازیگران این تئاتر یکدست است و گریم آن‌ها جالب اما دیالوگ‌های پیچیده‌ای که در قالب ادبیات شاهنامه‌ای در طول اجرا بیان می‌شود، باعث می‌شود که مخاطب کمی دیرتر با شخصیت اصلی تئاتر ارتباط برقرار کند.

رهام بحیرایی، کارگردان این تئاتر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: محتوای «اژدهاک»، محتوای غریبی نیست، زیرا تکیه بر سرشت انسانی دارد و  جلو بودن این نمایش از زمان خودش و طرح مسئله برای مخاطب، باعث شده که از ویژگی‌های خاصی برخوردار باشد.

او ادامه می‌دهد: «اژدهاک» را به خاطر طرح مسئله برای بشر، مناسب اجرا دیدم. پرسش‌های این نمایشنامه، مختص زمان و مکان خاصی نیست و به‌عبارتی‌دیگر، فرا زمانی و فرامکانی است.

بحیرایی اضافه می‌کند: در این تئاتر، به دیالکتیکی که انسان با پیرامون خود دارد، به شیوه درست پرداخته‌شده و عموم جامعه می‌توانند پیام آن را درک کنند.

این کارگردان تئاتر می‌افزاید: «اژدهاک» پیش‌تر در شهرهای دیگر کشور نیز اجراشده اما در اصفهان برای نخستین بار روی صحنه می‌رود و استقبال مخاطبان نشان می‌دهد که توانسته تأثیر قابل‌توجهی بر آنان داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.