• یکشنبه / ۲۱ مهر ۱۳۹۸ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 98072115518
  • خبرنگار : 50034

خواهرهای ناتنی «همدان» را فراموش کرده‌اند؟

خواهرهای ناتنی «همدان» را فراموش کرده‌اند؟

ایسنا/همدان همدان ۱۵ سال پیش صاحب نخستین خواهرناتنی شد و بعد از آن عقد خواهرخواندگی را چند بار دیگر تکرار کرد اما سوال اینجاست آیا رسم خواهری به جا آورده شد؟

به گزارش ایسنا، پیمان خواهرخواندگی رابطه‌ای دوستانه و هدفمند است که به منظور تبادل اطلاعات و تجارب و توسعه مناسبات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، شهری، فنی و سیاسی میان یک جامعه شهری با جامعه شهری مشابه خارجی برقرار می‌شود.

در اروپا این پیوند را «شهرهای دوقلو» و در آمریکا آن را «خواهرخواندگی» می‌نامند؛ در شوروی سابق هم به این پیوند «برادرخواندگی» می‌گفتند. سابقه این پیوند به پایان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ برمی‌گردد که در آن برهه برای نخستین‌بار بین شهرهای کشورهای اروپایی برقرار شد.

خواهرخواندگی پیمان همکاری بلندمدت و رسمی دو شهر است که بین شهرداران دو شهر برای ایجاد همبستگی و اتحاد بیشتر انسانی و فرهنگی منعقد می‌شود به‌طوریکه می‌توان گفت پیمان خواهرخواندگی باعث رشد و توسعه پایدار شهرها و تعاملات فرهنگی دو شهر می‌شود.

خواهرخواندگی با اهداف مختلفی بین دو شهر صورت می‌گیرد که حرکت در مسیر دو رخداد مهم جهانی «شهری شدن جهان» و «ظهور شهرهای جهانی» و ایجاد فرصت‌های گردشگری و تعاملات فرهنگی در راستای معرفی همه‌جانبه شهر درعرصه بین‌المللی از مهمترین اهداف توافقات خواهرخواندگی بین دو شهر است.

تا کنون شهرهای زیادی در ایران با سایر شهرهای دنیا پیمان خواهرخواندگی منعقد کرده‌اند به طوریکه تهران، شیراز و اصفهان بیش از هر شهری خواهرناتنی دارند. همدان هم به منظور توسعه و رسیدن به جایگاه جهانی شدن و به‌کارگیری دستاوردهای نوین جهان با چند شهر از جمله «کولاب تاجیکستان»، «اسپارتای ترکیه»، «بخارای ازبکستان»، «یکاترین‌بورگ روسیه» و «ارفورت آلمان» پیمان خواهرخواندگی امضا کرده است و قرار بود با یکی از شهرهای سوئیس هم عقدخواهرخواندگی ببندد. چندی پیش نیز با «بم کرمان» خواهرخوانده شدیم.

به عقیده کارشناسان شهری روابط خواهرخواندگی کاتالیزوری بی‌نظیر برای رشد اقتصادی، فرهنگی شهرها است چرا که در پیمان خواهرخواندگی تبادل اطلاعات، تجربیات و توسعه مناسبات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، شهری، فنی و سیاسی میان یک جامعه شهری با جامعه شهری مشابه خارجی برقرار می‌شود. حال می خواهیم بدانیم آیا خواهرخوانده‌ها رسم خواهریشان را به جا آورده اند؟

خواهرخواندگی های گذشته آورده خوبی نداشته است

رئیس شورای اسلامی شهر همدان در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: مسائل سیاسی و تحریم‌های اعمال شده، قراردادهایی از این قبیل و تفاهم نامه‌ها را تحت الشعاع قرار داده و امکان استفاده از آنها نیست. تفاهم خواهرخواندگی منوط به سفر به شهرهای میزبان و برگزاری جلسات متعددی است که انجام این کار با برخی کشورهای اروپایی و حتی آسیایی ممکن نیست.

کامران گردان با بیان اینکه به منظور راحتی تعاملات و رفت و آمد با شهرهای داخلی همچون بم این تفاهم نامه‌ها را امضا کردیم چرا که آمار گردشگران خارجی بم با اصفهان برابری می‌کند، تصریح کرد: گردشگرانی که به بم سفر می‌کنند با همدان آشنا شده و مقصد بعدی خود را همدان قرار می‎‌دهند.

وی یادآور شد: خواهرخواندگی های گذشته شهرهای کشورهای خارجی آورده خوبی نداشته است اما انتظار می‌رود همکاری دو شهر همدان و بم به خوبی پیش رود، البته این شهر تبلیغات محیطی برای معرفی همدان داشته و مدیریت شهری همدان نیز مسائل فرهنگی را در پیش می گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه امیدواریم اشتراک‌های بین دو شهر گسترده تر شود و بهره لازم را ببریم و در نتیجه این تعاملات همراه با کسب تجربیات و پتانسیل‌های خوب، روند رو به توسعه را پیش گیریم، اظهار کرد: پیشنهادات خواهرخواندگی شهر تبریز و سایر شهرها هم در دست بررسی است تا حداکثر بهره‌برداری را برای شهر همدان به دست آوریم.

مسائل اقتصادی بر ارتباط با خواهرخوانده‌های همدان سایه انداخته است

مدیرکل دفتر امور شهری و روستاهای استانداری همدان نیز در گفت‌و گو با ایسنا، با بیان اینکه مسائل اقتصادی بر ارتباط با خواهرخوانده‌های همدان سایه انداخته است، گفت: عقد خواهرخواندگی بین شهرهای مختلف در صورتی که تمام زمینه‌ها فراهم باشد، مثبت است.

سیدحسین جعفری با اشاره به اینکه خواهرخواندگی بین شهرهایی که ظرفیت‌های یکسانی دارند، ایجاد می‌شود، اظهار کرد: براساس ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و ظرفیت‌های یکسانی که شهرها با هم دارند، عقد خواهرخواندگی منعقد شده و مبادلاتی انجام می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه خواهرخواندگی از نظر ایجاد ظرفیت‌های فرهنگی، اقتصادی و سرمایه‌گذاری برای شهرها مثبت است، درباره خواهرخواندگی همدان با تبریز، تصریح کرد: تبریز یک کلانشهر واقعی است و خواهرخوانده شدن با این شهر برای همدان خوب است اما فعلا چیزی در این زمینه عنوان نشده است.

جعفری با بیان اینکه خواهرخواندگی با شهرهای داخلی بهتر از خارجی است، افزود: برای شهرداری‌ها خواهرخواندگی با شهرهای داخلی بهتر است چرا که در شرایط فعلی رفت و آمد به خارج از کشور کمی دشوار بوده به‌طوریکه در حال حاضر همدان با کولاب خواهرخوانده است اما رفت و آمدی بین این دو شهر وجود ندارد.

خواهرخواندگی‌ها رفته رفته به فراموشی سپرده می‌شود

وی با اشاره به اینکه رفت و آمد بین شهرهای خواهرخوانده باعث می‌شود عواید بیشتری نصیب شهرها شود، یادآور شد: به علت نبود رفت و آمد بین شهرهای خواهرخوانده، خواهرخواندگی رفته رفته به فراموشی سپرده می‌شود.

مدیرکل دفتر امور شهری استانداری همدان به استفاده از تجربیات شهرهای موفق در زمینه‌های مختلف مدیریت شهری تأکید و خاطرنشان کرد: استانداری براساس دستورالعمل‌هایی که وجود دارد، شهرداران استان را به شهرهایی که در حوزه‌های خاصی سرآمد هستند، اعزام می‌کند تا از تجربیات این شهرها در مدیریت شهری شهرهای استان استفاده شود.

وی با بیان اینکه شهرداران استان همدان سال گذشته به شهر مشهد اعزام شدند، تصریح کرد: سال گذشته شهرداران استان همدان به شهر مشهد اعزام شدند تا از نزدیک مدیریت پسماند، تأسیسات و ساختار اداری شهرداری این شهر را ببینند و امسال نیز برنامه‌ریزی شده شهرداران به تبریز اعزام شوند.

همدان هیچ بهره‌ای از خواهرخواندگی نبرده است

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان همدان هم اعلام کرد: همدان با ۶ شهر بین المللی تفاهم نامه خواهرخواندگی را امضا کرده اما تا کنون هیچ استفاده‌ای از این فرصت‌ها نکرده و بهره‌ای از آنان نبرده است اما امیدوارم خواهرخواندگی با بم در حد تفاهم نامه نباشد و مانند سایرین در ویترین قرار نگیرد.

نتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha