• یکشنبه / ۲۱ مهر ۱۳۹۸ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98072115607
  • خبرنگار : 71477

ترامپ: تصمیم‌گیری درباره بازگشت سفیر آمریکا در اوکراین برعهده پامپئو است

ترامپ: تصمیم‌گیری درباره بازگشت سفیر آمریکا در اوکراین برعهده پامپئو است

یک روز پس از آنکه سفیر سابق آمریکا در اوکراین در مقابل قانون‌گذاران شهادت داد که رئیس جمهوری و وکیلش برای اخراج وی توطئه کرده بودند، رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای تاکید کرد که تصمیم‌گیری درباره بازگرداندن این سفیر سابق به کار قبلی‌اش بر عهده وزیر امور خارجه آمریکاست.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری دیلی بیست، دورنمای اینکه ماری یوانوویچ، سفیر سابق آمریکا در اوکراین جایگاه خود در وزارت امور خارجه را از دست دهد در جریان مصاحبه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با فاکس نیوز مطرح شد.

ترامپ در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا یوانوویچ به سمت قبلی‌اش به عنوان سفیر آمریکا در اوکراین باز می‌گردد یا به صورت دائمی اخراج می‌شود، گفت:‌ هیچ نظری درباره محتوای شهادت یوانوویچ در مقابل قانون‌گذاران ندارم.

اما وی احتمال اخراج یووانوویچ را رد نکرد و گفت:‌ خیلی خوب ماری یوانوویچ را نمی‌شناسم. من می‌دانم که او فرد بسیار متعصبی است و رفتاری شبیه به هیلاری کیلینتون دارد. اما این مساله که آیا او می‌تواند به شغلش به عنوان سفیر آمریکا در اوکراین ادامه دهد یا خیر بستگی به تصمیم مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا دارد.

ترامپ علی‌رغم بی‌اعتبار کردن یوانوویچ در جریان تماس تلفنی‌اش با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین که در حال حاضر در مرکز تحقیقات استیضاح علیه ترامپ قرار دارد، تاکید کرد: من چیز زیادی درباره یوانوویچ نمی‌دانم و اینگونه تصور می‌کنم که احتمالا انسان بسیار خوبی است.

ترامپ و رودی جولیانی، وکیلش به استفاده از راه‌های پشت پرده و دیپلماسی سایه در اوکراین برای هدف گرفتن جو بایدن، معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا و بزرگترین رقیب سیاسی بالقوه ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ میلادی و همچنین تلاش برای مشروع ساختن این ادعاها که مقامات اوکراینی حامی کلینتون، در انتخابات ۲۰۱۶ میلادی علیه ترامپ توطئه کردند، متهم شده‌اند.

اخراج یوانوویچ در مرکز این تلاش‌ها قرار دارد، چرا که ظاهرا وی کنار گذاشته شد تا راه برای کمپین فشار جولیانی علیه مقامات اوکراینی هموار شود.

ترامپ مدعی است که این زلنسکی بوده که موضوع یوانوویچ را در تماس تلفنی ۲۵ ژوییه مطرح کرده است.

ترامپ گفت: حتی اگر شما به یک بحث بسیار خوب گوش دهید درست مثل همان بحث بسیار خوب، بدون فشار و خوشایندی که من با رئیس جمهوری اوکراین داشتم، این احتمال وجود دارد که طرف مقابل موضوعاتی مطرح کند که خیلی خوب نباشند درست همان طور که زلنسکی موضوعاتی را درباره یوانوویچ مطرح کرد و خیلی خوب نبودند.

اما براساس چکیده‌ای که کاخ سفید از این تماس تلفنی منتشر کرده، این ترامپ بوده که به عنوان نخستین فرد از یوانوویچ انتقاد کرده و به زلنسکی گفته که اینها را می‌گوید تنها به خاطر اینکه وی نیز متوجه شود که یوانوویچ فرد مناسبی نیست. زلسنکی نیز در جریان این تماس تلفنی به ترامپ گفت که در این مورد با وی موافق است.

یوانوویچ در ماه مه، در اوج تلاش‌های جولیانی برای تحت فشار گذاشتن مقامات اوکراینی برای انجام تحقیقات درباره اتهامات فساد علیه بایدن و پسرش به صورت کاملا غیرمنتظره اخراج شد.

جولیانی اذعان کرده که در آستانه اخراج یوانوویچ به ترامپ یادآور شده که یوانوویچ فرد وفاداری به وی نیست و تاکید کرده که یوانوویچ تلاش‌ها برای انجام تحقیقات از بایدن و پسرش را مختل کرده است.

براساس گزارش‌ها، ترامپ پس از شنیدن این شکایات، دستور اخراج یوانوویچ را صادر کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha