• یکشنبه / ۲۱ مهر ۱۳۹۸ / ۱۴:۱۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 98072115869
  • خبرنگار : 71631

اینفلوئنسرهای چشم آبی؛ راهکار جدید عربستان برای جذب گردشگر

اینفلوئنسرهای چشم آبی؛ راهکار جدید عربستان برای جذب گردشگر

پس از صدور ویزای توریستی توسط عربستان، حالا نوبت به سفرهای رایگان اینفلوئنسرهای خارجی به این کشور رسیده است تا چهره خود را در جهان اصلاح کند.

 به گزارش ایسنا به نقل از گاردین،  یک سال پس از قتل «جمال خاشقچی»، عربستان سعودی از شخصیت‌های تاثیرگزار شبکه‌های مجازی برای تصحیح چهره آسیب‌دیده‌اش در اذهان عمومی استفاده می‌کند.

 تصویری از زن جوانی با چهره اروپایی که در در مقابل یکی از مکان‌های دیدنی عربستان ایستاده است، یکی از  چند تصویر جدیدی است که میلیون‌ها مخاطب اینستاگرام را به تجدید نظر درباره دیدگاهشان نسبت به عربستان وادار می‌کند.

 این روزها تصاویر بسیاری از اینفلوئنسرهای خارجی در  شبکه‌های مجازی حین اقامت در هتل‌های مجلل، ‌ بازدید از مناطق باستانی و یا رانندگی کردن در کویرهای عربستان  به چشم می‌خورد.

 در این پست‌های مدبرانه که به منظور انعکاس چهره مثبت عربستان به جهانیان منتشر می‌شوند، هیچ اثری از نقض حقوق بشر توسط این کشور دیده نمی‌شود.

دکتر «ریحان اسماعیل» ‌ استاد مطالعات عرب و اسلامی دانشگاه ملی استرالیا می‌گوید: ‌ «عربستان سعودی میلیاردها دلار برای اصلاح تصویری که سال‌هاست در جهان از خود به جای گذاشته، ‌ هزینه کرده است.»

به گفته این استاد دانشگاه، ‌ «اینفلوئنسرهایی که طبق یک برنامه و تحت حمایت مالی دولت به عربستان سفر می‌کنند، تصویر کاملی از این کشور را منتشر نمی‌کنند.»

«اسماعیل» افزود: «اگر شخصی به عربستان سفر کند و تمام تغییراتی که در این کشور رخ می‌دهد را از نزدیک ببیند یا مشاهده کند که جوانان سعودی چطور خوشگذارانی می‌کنند مسلما با خود می‌گوید روند ایجاد تغییرات و بیشتر کردن آزادی‌ها در عربستان عالی است، اما از طرفی دیگر ما با یک حکومت سرکوب‌گر طرف هستیم.»

«گب اسکنیو» و «تارا وایت‌من» اینفلوئنسرهای استرالیایی هستند که هر کدام به ترتیب در  صفحه اینستاگرام خود ۳۶۳,۰۰۰ و ۱.۳ میلیون دنبال‌کننده دارند و در جذب گردشگران جوان استرالیایی به عربستان موفق بوده‌اند.

نشریه گاردین استرالیا قصد داشت با بیش از ۵۰ اینفلوئنسری که به نظر می‌رسد یا از سفرهایی با بودجه دولت عربستان استفاده کرده‌اند یا برای تبلیغ کردن از این کشور پول گرفته‌اند، مصاحبه کند، اما تعدادی از آن‌ها، کمی قبل از زمان معین شده برای مصاحبه با این نشریه، از این ملاقات صرف نظر کردند، چرا که پیام‌هایی از دولت عربستان مبنی بر خودداری از هرگونه گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف دریافت کرده بودند.

عربستان سعودی اوایل ماه جاری از صدور ویزای توریستی برای اتباع ۴۹ کشور و کاهش محدودیت‌های پوششی برای گردشگران زن خبر داده بود. کمیسیون گردشگری و میراث ملی عربستان نیز اخیرا اعلام کرد: گردشگران خارجی زن و مردی که با یکدیگر نسبتی ندارند، از این پس می‌توانند در هتل‌های عربستان اتاق مشترک رزرو کنند. بر اساس این قوانین جدید، زنان خارجی و حتی شهروندان زن عربستانی می‌توانند به تنهایی اتاق‌های هتل‌های عربستان را رزرو کنند.

حالا به نظر می‌رسد استفاده از اینفلوئنسرهای خارجی برای انعکاس چهره مثبت عربستان، ‌ دیگر پروژه مقامات این کشور برای جذب گردشگر بیشتر و سرپوش‌ گذاشتن بر نقض حقوق بشر در این کشور باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha