• سه‌شنبه / ۲۳ مهر ۱۳۹۸ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98072317412
  • خبرنگار : 71592

سفیر سوریه در لبنان: جبران باسیل در دمشق مورد استقبال قرار می‌گیرد

سفیر سوریه در لبنان: جبران باسیل در دمشق مورد استقبال قرار می‌گیرد

سفیر سوریه در لبنان در واکنش به اظهارات وزیر خارجه این کشور که اعلام کرده بود، می‌خواهد به دمشق سفر کند، تاکید کرد، از وی در سوریه استقبال می‌شود و دمشق تمایل دارد نهایت تسهیلات ممکن را برای بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان ارائه دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت لبنانی النشره، علی عبدالکریم، سفیر سوریه در لبنان در گفت‌وگویی رادیویی گفت: منافع این کشور عمدتا در گرو هماهنگی و ائتلاف با سوریه است و اگر این هماهنگی‌ها نبود، ارتفاعات و دشت‌های لبنان از وجود تروریست آزاد نمی‌شد و بدون این دو شاخص، اقتصاد لبنان نمی‌تواند بهبود یابد. ما از مخالفت بیروت با دیکته‌ها و فشارهای خارجی قدردانی می‌کنیم، فشارهایی که ظاهرا همچنان مانع برقراری روابط طبیعی مجدد برخی کشورهای عربی با سوریه می‌شوند.

وی افزود: دمشق با همکاری با هم‌پیمانان خود بر تروریسم پیروز شد، ما از اوضاع خود راضی هستیم و از حضور مهمانان خوشوقت می‌شویم. هرچند کسانی که به سوریه سفر می‌کنند بیشتر از اینکه به قدرت این کشور بیفزایند به واسطه سوریه قدرتمند می‌شوند. هیچ منتی نخواهد بود اگر برادری به دیدار برادرش برود و با وی به تقویت روابط و منافع مشترک بپردازد، چرا که لبنان و سوریه برادر هستند و هر دو به یکدیگر نیاز دارند.

عبدالکریم با بیان اینکه پس از بازگشایی گذرگاه البوکمال، سوریه از بررسی نیازهای لبنان استقبال کرده و خواستار تشکیل کمیته‌های مشترک برای بررسی گزینه‌های همکاری و هماهنگی در راستای منافع حیاتی دو کشور در زمینه‌های مختلف شد.

وی در ادامه این گفت‌وگوی رادیویی، به اظهاراتی که گاهی اوقات درباره موضوع برقراری مجدد روابط میان لبنان و دمشق مطرح می‌شوند  مانند اظهارات جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان که گفته بود می‌خواهد به سوریه برود تا سوری‌ها را به سوریه بازگرداند همانگونه که ارتشش بازگشت، پرداخت و گفت: امیدوار بودم لحن مورد استفاده در این سخنان حساب شده‌تر می‌بود و احساسات سوری‌ها و روابط متمایز میان ملت‌ لبنان و سوریه مدنظر قرار می‌گرفت. ما معتقدیم هرگونه اظهارات نسنجیده ممکن است موجب ایجاد شکاف‌ و باز شدن زخم‌هایی شود که جایی ندارند. ما تعریف قیمومیت را نمی‌پذیریم زیرا به درخواست مشروع، برای حمایت از لبنان وارد این کشور شدیم. درست است که پس از ورود، خطاهایی از سوی مسؤولان دو کشور رخ داد و بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه هم در مناسبت‌های مختلف به خطاهای مسؤولان کشورش پرداخت اما راهِ حل و فصل این اشتباهات، براساس روشی که برخی لبنانی‌ها در پیش گرفته‌اند، نیست. دمشق تجدیدنظر کرده و هرگاه که شرایط اقتضا کند، آماده انجام این تجدیدنظرهاست. هر چند که موارد منفی‌ مورد شکایت مطمئنا کمتر از موارد مثبت است، چرا که سوریه بیشتر از آنچه از لبنان خدماتی و حمایتی گرفته باشد از این کشور حمایت کرده و در اتحاد ارتش لبنان، ارتقای نهادهای دولتی، آزادسازی و اتحاد مجدد لبنان مشارکت داشته و پشتیبان استراتژیک مقاومت در مقابله با رژیم اشغال‌گر صهیونیستی بوده است. این فداکاری‌ها و کمک‌ها نباید در بررسی روابط میان دو کشور نادیده گرفته شوند.

عبدالکریم تاکید کرد: سوریه از موضع میشل عون، رئیس جمهوری لبنان که از همان آغاز بحران سوریه، روی پیروزی این کشور حساب باز کرد، قدردانی می‌کند. باسیل در دمشق مورد استقبال قرار می‌گیرد اما باید این سوال را پرسید که چرا پیش از این، این سفر انجام نشد،‌ با توجه به اینکه سفر وزیر خارجه یا هر مسؤول لبنانی دیگر در راستای منافع لبنان و سوریه است و شاید قبل از سوریه، در راستای منافع خود لبنان باشد.

وی گفت، رهبری سوریه همیشه مایل بوده است که نهایت تسهیلات ممکن را برای بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان ارائه دهد. ارائه این تسهیلات در چارچوب عفو ریاست جمهوری و اقدامات انعطاف‌پذیر وزارت کشور سوریه قرار دارد و این تسهیلات به حدی رسیده است که به افراد در حال تعقیب این حق داده شده است که اگر پس از بازگشت به وطن، متوجه شوند که راه‌حل‌ها یا حل و فصل‌های پیشنهادی برای پرونده‌های آنها مناسب نیست، مجددا سوریه را ترک کرده و به جایی که آمده‌اند، بازگردند. سوریه مردم خود را می‌خواهد و آنها هم مردم خود را می‌خواهند. زیرا اثبات شده است که خدماتی و رفتار مناسبی که در کشور خود دریافت می‌کنند در هیچ جای دیگر آنها را پیدا نمی‌کنند و اینکه ما در بازسازی سوریه به تلاش‌های کارگران و متخصصان سوری نیاز خواهیم داشت و همین مساله اهمیت بازگشت آوارگان را دو چندان می‌کند.

سفیر سوریه در لبنان در پایان تصریح کرد: اگر سازمان‌های بین‌المللی واقعاً مشتاق حقوق و عزت سوری‌ها هستند، مبالغ مالی که به آنها در اردوگاه‌های لبنان می‌پردازند باید در داخل سوریه به آنها پرداخت کنند اما تاکنون روشن شده است که برخی از این سازمان‌ها با نزدیک شدن زمان بازگشت آوارگان، دست به اقدامات تحریک‌آمیز زده و رعب و وحشت ایجاد می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha