• سه‌شنبه / ۲۳ مهر ۱۳۹۸ / ۱۴:۲۹
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 98072317693
  • منبع : سازمان بهزیستی

دوره کودکی و بالای سن ۶۰ سال؛ زمان طلایی برای شناسایی و درمان مشکل بینایی

دوره کودکی و بالای سن ۶۰ سال؛ زمان طلایی برای شناسایی و درمان مشکل بینایی

به گفته معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور دوره کودکی و بالای سن ۶۰ سال که دیابت و آب مروارید  فرد را  تهدید می‌کند زمان طلایی برای شناسایی و درمان مشکل بینایی است.

به گزارش ایسنا، دکترمحمد نفریه صبح امروز و همزمان با روز جهانی نابینایان ، دربرنامه زنده شبکه خبرحضور یافت و درخصوص قانون عصای سفید گفت: سازمان ملل در سال ۱۳۶۴ مصوبه‌ای به نام قانون عصای سفید برای رفع تبعیض ازمعلولین به خصوص نابینایان ومطالبات آنها تصویب کرد تا براساس آن ، سیاستگذاران و دست‌اندرکاران کشورها هر سال ۱۵ اکتبر مصادف با ۲۳ مهرماه را روز عصای سفید یا روز جهانی نابینایان اعلام کنند.

وی افزود: پس از تصویب این  قانون،سازمان ملل مصوبات دیگری از جمله کنوانسیون حقوق معلولان داشت که کشور جمهوری اسلامی ایران نیز به این کنوانسیون پیوست البته قبل از آن قانون جامع حمایت از معلولان در ایران  وجود داشت که سال ۹۶ دوباره بازبینی‌ شد.

 وی درادامه به  قانون جامع  حمایت از حقوق  معلولان  اشاره کرد و گفت: این قانون در ۳۴ ماده و ۲۹ تبصره قانون گذاری شده که  براساس آن  برای دستگاه های مختلف تکالیفی برای دسترس‌پذیری معلولان به تحصیلات اشتغال، بهداشت و درمان و غیره مشخص  شده که امیدواریم مسئولان دستگاه‌های مختلف وظایف شان را انجام دهند.

نفریه در ادامه به آمار نابینایان اشاره  کرد و گفت : در جهان بیش از ۲۵۰ میلیون نابینا و کم بینای شدید وجود دارد که از  این تعداد۳۶ میلیون نابینای مطلق هستند. در کشور ما نیز آنچه که در ثبت سامانه‌های سازمان بهزیستی کشور وجود دارد ۱۸۹ هزار نابینا و کم بینای شدید است که از این تعداد ۳۶ درصد زن و مابقی مرد هستند.

معاون  توانبخشی درادامه افزود: خوشبختانه با توجه به پیشرفت علم و آنتی بیوتیک های جدیدی که آمده مشکل نابینایی قابل پیشگیریاست البته در حال حاضر نابینایی دراثر نابینا ییمادرزادی و بیماری ژنتیک که بیشتر آنها بیماری انکساری و آب مروارید هستند ایجاد می‌شود.

وی ۲۰ درصد از علتهای نابینایی را مادرزادی ذکر کرد و افزود:  در اثر اختلالات انکساری آب مروارید و بیماری دیابت نابینایی به وجود می آید. بد نیست بدانید ازهر پنج معلول نابینا ،چهار نابینایی قابل پیشگیری است از این رو  بررسی مشکل افراد نابینا ضرورت دارد.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که با مشاوره پیش از ازدواج و بعد از ازدواج و پیش از فرزندآوری زوج‌هایی که در خانواده نابینا دارند می‌توانند به  مراکز مشاوره مراجعه کنند تا پس از مشاوره مشخص  شود که چند درصد احتمال نابینایی برای  فرزندان آنها وجود دارد.

وی آمبلوپی را شایعترین نابینایی یک طرفه چشم دانست که به  تدریج چشم را بصورت  کامل درگیر میکند.

نفریه ادامه داد:  بیش از ۱۵ سال است که غربالگری بینایی از سوی  سازمان بهزیستی کشور انجام می شود.

به  گفته وی، بعد از دو سالگی و قبل از رفتن به مدرسه برای  بچه‌ها  فراخوان داده می شود بطوریکه سال  گذشته بیش از ۸۵ درصد یعنی بیش از سه و نیم میلیون کودک مورد آزمایش قرار گرفتند که از این تعداد ۱۹۰هزار اختلالات انکساری و بیش از ۳ هزار بچه استرابیسم داشتند.

وی ادامه داد: دوره کودکی و بالای سن ۶۰ سال که دیابت و آب مروارید  فرد را  تهدید میکند زمان طلایی برای شناسایی و درمان مشکل بینایی است که افراد باید مرتب چک شوند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بهزیستی،معاون توانبخشی یادآور شد: اختلال آمبلوپی از روی ظاهر چشم قابل شناسایی نیست و چشم کودک از نظر والدین کاملاً سالم است ولی مغز به صورت اتوماتیک یک چشم را از رده خارج می کند و بعد از مدتی چشم مقابل ضعیف و به سمت نابینایی می رود.

وی در خصوص  خدمات سازمان بهزیستی به افراد نابینا گفت: از ۱۶ هزار معلول که در کشور در حال حاضر تحت پوشش ما هستند بیش از ۵هزار نابینا وجود دارد که هزینه معیشت ومستمری آموزش‌های مختلف با کمک سازمان فنی و حرفه‌ای برای این عزیزان پیش‌بینی شده است.همچنین هزینه تحصیل ۱۶ هزار معلول که  تحت پوشش ما هستند، پرداخت می شود که ۵هزار نفرشان نابینا هستند حتی اگر کودکی نابینا زیر ۶ سال باشد مراکزی داریم که به آن مراجعه می کنند که پس از آموزشهای لازم به مدارس استثنایی می روند و آنجا تحصیل می کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha