• چهارشنبه / ۲۴ مهر ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۶
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 98072418411
  • خبرنگار : 50041

فروش محصولات بدون واسطه از مزیت های بازارهای هفتگی

فروش محصولات بدون واسطه از مزیت های بازارهای هفتگی

ایسنا/گیلان معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: از آنجا که در بازارهای هفتگی روستاییان تولیدات خود را مستقیم و بدون دخالت واسطه ها می فروشند، هم قیمت کالاها ارزان تر است و هم روستاییان می توانند محصولات تولیدی شان را با قیمت بهتری بفروشند.

به گزارش ایسنا، بازارهای محلی گیلان که از آن به نام بازارهای هفتگی گیلان نیز نام برده می‌شود، به‌طور منظم و مستمر از دیر باز با تنوع محصولات کشاورزی، صنعتی و با توجه به فصول مختلف سال در شهرهای بزرگ و کوچک و حتی روستاهای بزرگ و مهم گیلان برپا می‌شود.

بازارهای هفتگی گیلان، پابرجاترین نوع بازارهای دوره‌ای است که بخشی از یک سنت قدیمی هستند. این بازارها مناسب‌ترین مکان برای خرید و فروش بدون واسطه و خالی گذاشتن جیب دلالان است. 

محمود خانزاده با اشاره به تازگی، ارزانی و تنوع کالا در بازارهای هفتگی گیلان گفت: از آنجا که در این بازارها، روستاییان تولیدات خود را مستقیم و بدون دخالت واسطه ها می فروشند، هم قیمت کالاها ارزانتر است و هم روستاییان می توانند محصولات تولیدی شان را با قیمت بهتری بفروشند.

وی در تشریح نقش بازارهای محلی در کاهش تورم افزود: برای مثال 90 درصد از میوه و تره بار مورد نیاز گیلان، از استان های دیگر وارد می شود و تا از میدان میوه و تره بار به بازار برسد، چند دست بین واسطه های فروش و حمل می چرخد، فرآیندی که دست کم 30 تا 40 درصد افزایش قیمت را به دنبال دارد؛ این درحالی است که روستاییان محصولات محلی مثل مرکبات، کیوی، گلابی، هندوانه، توت فرنگی، آلو، گیلاس و خرمالو را از باغ ها چیده و بدون واسطه 30 تا 40 درصد ارزان تر از قیمت بازار می فروشند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت گیلان ادامه داد: ارزش محصولات لبنی و صنایع دستی هم در بازارهای محلی گیلان، به طور میانگین 15 تا 30 درصد زیر قیمت بازارهای ثابت و فروشگاهها است.

 خانزاده افزود: در بازارهای محلی، برخی فروشندگان کالاهای صنعتی مثل پارچه را خریده و در این بازارها، دست کم 5 تا 10 درصد ارزانتر از فروشگاه ها، عرضه می کنند.

وی تصریح کرد: اگرچه از گردش مالی و تعداد فروشندگان بازارهای محلی گیلان، آماری در دست نیست اما می توان گفت ؛ 95 درصد از گردانندگان و فروشندگان این بازارها روستاییانی هستند که با عرضه انواع محصولات کشاورزی، دامی و صنایع دستی، سهم زیادی در گردش مالی بازارها دارند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.