• چهارشنبه / ۲۴ مهر ۱۳۹۸ / ۱۳:۴۸
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 98072418528
  • خبرنگار : 30057

چالش‌هایی که دانشگاه‌های علوم پزشکی با آن مواجهند

چالش‌هایی که دانشگاه‌های علوم پزشکی با آن مواجهند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که ۵۰ دانشگاه علوم پزشکی و ۱۵ دانشکده پزشکی در حوزه خدمات پزشکی به جامعه خدمت رسانی می‌کنند افزود: رئیس جمهور باید جذابیت‌های لازم دانشگاه‌ها برای اعضای هیئت علمی حفظ کند و ما نیز قول می‌دهیم پاسخگوی نیازمندی‌های کشور باشیم.

به گزارش ایسنا، دکتر عباسعلی کریمی در مراسم آغاز سال تحصیلی ضمن تشکر از رئیس جمهور به خاطر ارسال مستقیم  نامه به دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و تربیت مدرس ابراز امیدواری کرد که این رویکرد جدید سرلوحه اقدامات سایر دستگاه‌ها نیز قرار گیرد.

وی با تاکید بر این که دانشگاه‌ها باید امروز پاسخگوی مشکلات جامعه باشند، خاطر نشان کرد: قطعا دانشگاه تهران نمی‌تواند دیوارهای سبز فیزیکی خود را بردارد، ولی می‌تواند دیوارهای فکری خود را برای ایجاد تعاملات بیشتر با جامعه بردارد.

وی با اشاره به فعالیت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اظهار کرد: در حال حاضر ۵۰ دانشگاه علوم پزشکی و ۱۵ دانشکده پزشکی در کشور فعال هستند و در این ۶۵ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی ۲۰ هزار عضو هیئت علمی و ۲۰۰ هزار دانشجو مشغول به فعالیت هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، آموزش، پژوهش، درمان و فناوری را از حوزه‌های فعالیت دانشگاه‌های علوم پزشکی دانست و تصریح کرد: در حوزه تربیت دانشگاه‌های علوم پزشکی اقدام به تربیت ۲۰۰ هزار دانشجو کرده‌اند. در حوزه پژوهش نیز در حالی که این دانشگاه‌ها ۱۰ تا ۱۳ درصد اعضای هیئت علمی را در اختیار دارند، ولی ۳۰ تا ۳۳ درصد تولیدات علمی و مقالات بر عهده این محققان است.

کریمی به وضعیت تولید فناوری در دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و ادامه داد: ما در تولید مقالات در دنیا رتبه ششم و هفتم را در اختیار داریم که این امر نشان می‌دهد فعالیت‌های پژوهشی ما به بار نشسته و توانستیم پژوهش را به فناوری تبدیل کنیم.

وی در عین حال به وضعیت خدمات درمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و افزود: تجربه ما نشان می‌دهد که ۶۵ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در شرایط مختلف ۴۰ سال گذشته خدمات درمانی خود را ارائه داده‌اند.

کریمی با بیان این که در دانشگاه علوم پزشکی تهران ۱۴ بیمارستان و حدود ۵ هزار تخت بیمارستانی وجود دارد، گفت: سالانه ۶ بار مراجعه سرپایی به درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها و کلینیک‌های تخصصی و پاراکلینکی ما مراجعه کرده‌اند. ضمن آن که سالانه ۳۰۰ هزار نفر بستری شده، ۲۲۰ نفر تحت عمل جراحی و هزار نفر تحت عمل پیوندهای قلب، ریه، کبد و مغز استخوان قرار می‌گیرند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با انتقاد نسبت به بیان شدن جملات یاس‌آور نسبت به آینده کشور، افزود: ما قول می‌دهیم که با حداکثر توان در دانشگاه‌ها کار کنیم و مانع انتشار یاس در بین جوانان باشیم.

کریمی در عین حال با اشاره به برخی از چالش‌های موجود در این دانشگاه، تصریح کرد: تقاضا می‌شود که برای اعضای هیئت علمی تمام وقت جذابیت‌هایی در محیط دانشگاه‌ها ایجاد شود و با برخی تصمیم‌سازی‌ها در فضاها و مدیاهای رسمی و غیر رسمی اجازه ندهیم که زمینه برای فرار مغزها فراهم شود.

وی اضافه کرد: بر این اساس از رئیس جمهور خواهش می‌کنیم که در سخنرانی‌های خود جذابیت‌های دانشگاه‌ها را بیان کند. ما از شما به عنوان رئیس شورای عالی سلامت انتظار داریم که در این حوزه توجه  لازم را داشته باشید.

کریمی اعتمادسازی برای جامعه پزشکان را از دیگر چالش‌های این حوزه نام برد و اظهار کرد: اعتماد اصل درمان در پزشکی است و یک اتفاق ساده در یک بیمارستان نباید موجب سلب اعتماد عموم مردم به جامعه پزشکی باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران خطاب به رئیس جمهور تاکید کرد: ما در دانشگاه علوم پزشکی تهران قول می‌دهیم که نگذاریم مشکلی برای بیماران از جهت بدقولی سازمان تامین اجتماعی ایجاد شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha