• چهارشنبه / ۲۴ مهر ۱۳۹۸ / ۱۴:۴۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98072418620
  • خبرنگار : 71639

فنلاند:‌ اوضاع سوریه جایگاه روسیه در خاورمیانه را تقویت می‌کند

فنلاند:‌ اوضاع سوریه جایگاه روسیه در خاورمیانه را تقویت می‌کند

به باور وزیر خارجه فنلاند، هم‌پیمانی کردها با ارتش سوریه، منجر به افزایش نفوذ روسیه در منطقه می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پیش‌بینی فنلاند درخصوص خروج نیروهای آمریکا از شمال سوریه، توان دولت سوریه را افزایش داده و جایگاه روسیه در منطقه را قدرت می‌بخشد.

پکا هاویستو، وزیر خارجه فنلاند گفته است: "توافق با کردها، حکومت بشار اسد در سوریه را قوی‌تر می‌سازد؛ این [حکومت] می‌تواند با کردها توافق کرده، نواحی مرزی را در اختیار گرفته و تمام کشور را تحت کنترل خود درآورد. از این طریق، روسیه که حامی حکومت اسد است، بازیگر قوی‌تری می‌شود".

به گفته این مقام دولت فنلاند، سیاست آمریکا در قبال سوریه "ناهمگون" است و با تضعیف موضع غرب، روسیه را پیش می‌برد. هاویستو می‌گوید: "نقش روسیه در موازنه قدرت، اهمیت بیشتری می‌یابد". او حمایت ارتش سوریه از کردها را "ورق‌گردان بازی" برای ترکیه خوانده است.

هاویستو خاطرنشان کرده است: "مواجه شدن با یک هماورد در سطح ملی، شرایط را برای ترکیه سخت‌تر می‌کند. وقوع این امر، دیگر به معنای انجام عملیات علیه تروریسم نیست، بلکه حمله‌ به کشوری دیگر تلقی می‌شود".

طبق پیش‌بینی این مقام، تحریم‌های اقتصادی غرب، تاثیری سریع خواهند داشت. او اظهار داشته است: "ترکیه از لحاظ تجاری، وابستگی زیادی به اروپا و آمریکا دارد، همچنین [از طریق این مراودات] در حوزه گردشگری نیز درآمد دارد.

او با اشاره به تهدید رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه که گفته بود ۳.۵ میلیون پناهجوی سوری را به اروپا روانه خواهد کرد، این پناهجویان را "بازیچه‌های صحنه سیاست جهان" خواند که "از آن‌ها برای انگیزه‌های سیاسی بهره‌برداری می‌گردد". این دیپلمات ارشد، از اتحادیه اروپا جهت ارائه "پاسخی پخته" و "نمایش همبستگی با کردها" تمجید کرد.

طبق اعلام دفتر ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان، به ولادیمیر پوتین، همتای روس خود اطمینان داده که عملیات شمال سوریه، به طور چشمگیری موجب حفظ تمامیت ارضی سوریه خواهد شد.

وزارت دفاع روسیه، اوایل روز سه‌شنبه گفت نیروهای دولت سوریه، شهر منبج و مناطق اطراف آن را مجددا تحت کنترل خود درآورده است؛ نیروهای آمریکا، به تازگی پایگاه‌های خود در شمال غرب این شهر را ترک کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha