• جمعه / ۲۶ مهر ۱۳۹۸ / ۰۷:۴۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98072619363
  • خبرنگار : 71145

"منطقه امن" در دست ترکیه و عقب‌نشینی کردها و سلاح‌های سنگین‌شان

توافق آتش‌بس ۵ روزه در شمال سوریه؛ کردها پذیرفتند، دمشق آن را مبهم دانست

توافق آتش‌بس ۵ روزه در شمال سوریه؛ کردها پذیرفتند، دمشق آن را مبهم دانست

نیروهای دموکراتیک سوریه اعلام کردند توافقنامه آتش‌بس منعقد شده بین ترکیه و آمریکا در شمال سوریه را که مدت آن پنج روز است پذیرفته‌اند. در حالی که بثینه شعبان، مشاور بشار اسد، این توافق را مبهم خواند و سازمان ملل از هر تلاشی برای کاهش تنش استقبال کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، مظلوم کوبانی، یکی از فرماندهان نیروهای دموکراتیک سوریه اعلام کرد، نیروهای کرد توافق با ترکیه را قبول کرده‌اند و هر آنچه لازم باشد برای به ثمر نشاندن آن انجام می‌دهند.

مظلوم کوبانی گفته آنها آتش‌بس در شهرهای راس‌العین و تل الابیض را رعایت خواهند کرد هر چند تصریح کرده که "ما درباره (آتش‌بس) در دیگر شهرها و مناطق صحبتی نکرده‌ایم."

آلدار خلیل، یکی دیگر از رهبران برجسته کرد نیز در اظهارات تلویزیونی از توافق صورت گرفته و توقف درگیری‌ها استقبال کرد. اما در عین حال گفت، کردها در برابر هر حمله‌ای از خود دفاع خواهند کرد.

خلیل افزود، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه خواهان نفوذ تا عمق ۳۲ کیلومتری در سوریه است و ما قبلا این شروط را رد کردیم.

از سوی دیگر، بثینه شعبان مشاور بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه تصریح کرد، توافق اعلام شده بین ترکیه و آمریکا درباره آتش‌بس در شمال سوریه مبهم است.

وی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت، دمشق امکان ندارد نمونه کردستان عراق در سوریه را بپذیرد.

رئیس شورای امنیت نیز در واکنش به توافق آتش‌بس در شمال سوریه آن را اگر عملا تحقق یابد امری مثبت خواند.

وی به خبرنگاران گفت، اعضای شورای امنیت منتظر جزئیات توافق دو طرف هستند.

بیانیه مشترک ترکیه و آمریکا درباره توافق دو کشور بر خروج یگان‌های مدافع خلق کرد از شمال سوریه، پس از دیدار هیئت‌های سیاسی عالی رتبه ترکیه و آمریکا به ریاست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و مایک پنس، معاون اول رئیس جمهوری آمریکا منتشر شد.

جزئیات این توافق ۱۳ بندی بعد از سه ساعت مذاکره بین هیئت آمریکایی به ریاست مایک پنس و هیئت ترکیه به ریاست اردوغان به این شرح است: 

۱- آمریکا نگرانی امنیتی مشروع ترکیه نسبت به مرزهای جنوبی خود را درک می‌کند و دو کشور بر روابط خود به عنوان دو عضو هم‌پیمان در ائتلاف ناتو تاکید دارند.

۲- هر دو کشور بر لزوم همکاری بیشتر میدانی به‌ویژه در شمال شرق سوریه در راستای منافع مشترک تاکید می‌کنند.

۳- دو کشور ترکیه و آمریکا مصمم به ادامه مبارزه با داعش در شمال شرق سوریه هستند؛ موضوعی که متضمن هماهنگی مناسب درباره افراد مهاجر از مناطق تحت کنترل داعش و اردوگاه‌هاست.

۴- هر دو کشور بر تعهد خود در زمینه حفاظت از جان مردم، حقوق بشر و اقلیت‌های دینی و قومی تاکید می‌کنند.

۵- طرف ترک، متعهد است تا امنیت ساکنان مناطق امن تحت کنترل نیروهای ترکیه را تامین کند و برای جلوگیری از آسیب رسیدن به غیرنظامیان و زیرساخت‌ها نهایت دقت و حساسیت را به خرج دهد.

۶- دو کشور موافق هستند که تنها عناصر تروریستی، مخفیگاه٬ پناهگاه٬ مواضع٬ سلاح و وسایل نقلیه متعلق به آنها مورد هدف عملیات‌های مبارزه با تروریسم قرار بگیرند.

۷- دو کشور متعهد به حمایت از خاک و ملت‌های اعضای ناتو در برابر تمام تهدیدات طبق مفهوم همه برای یکی و یکی برای همه هستند.

۸- دو کشور بر تمامیت ارضی سوریه و وحدت آن و راه حل سیاسی به رهبری سازمان ملل که با هدف پایان دادن به درگیری سوری طبق قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت است تاکید مجدد کردند.

۹- دو طرف بر ادامه اهمیت و کارآمدی ایجاد منطقه امن برای تضمین از بین بردن نگرانی‌ها درباره امنیت ملی ترکیه از جمله عقب‌نشینی سلاح‌های سنگین یگان‌های مدافع خلق کرد و نابودی سنگرها و مواضع نظامی‌شان توافق کردند.

۱۰- منطقه امن در وهله نخست زیر نظر و کنترل نیروهای مسلح ترکیه خواهد بود و دو طرف در راستای اجرای تمام جوانب مربوط به آن هماهنگی خود را افزایش خواهند داد.

۱۱- طرف ترکیه‌ای موقتا عملیات "چشمه صلح" را برای تضمین خروج یگان‌های مدافع خلق کرد از منطقه امن ظرف ۱۲۰ ساعت متوقف کرده و در پی تکمیل این عقب‌نشینی عملیات "چشمه صلح" متوقف می‌شود.

۱۲- به مجرد توقف عملیات مذکور، آمریکا دیگر به تحریم‌ها براساس دستور اجرایی صادره در ۱۴ اکتبر و اعمال تحریم‌ها علیه دارایی‌های مسؤولان ترکیه‌ای ادامه نخواهد داد و ممنوعیت ورود افراد تحت تحریم برداشته شده و با کنگره رایزنی صورت خواهد گرفت. حسب اقتضای امر برای اطمینان از پیشرفت برای تحقق صلح و امنیت در کشور سوریه طبق قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت و به مجرد توقف عملیات "چشمه صلح" تحریم‌ها برداشته می‌شوند.

۱۳- دو طرف متعهد به تلاش مشترک منظور اجرای تمام اهداف در این بیانیه شدند.

مایک پنس در این رابطه اظهار کرد، کشورش و ترکیه روز پنج‌شنبه توافق کردند آتش‌بس در شمال سوریه ۱۲۰ ساعت یا به عبارتی پنج روز باشد. توقف عملیات نظامی ترکیه به کردها اجازه خواهد داد از مرزهای ترکیه به مسافت ۳۲ کیلومتر عقب بنشینند.

پنس افزود، واشنگتن تضمین‌هایی از یگان‌های مدافع خلق کرد درباره عقب‌نشینی منظم از منطقه دریافت کرده است.

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا اظهار کرد: توافق شامل همکاری در آینده درباره ایجاد منطقه امن در شمال سوریه می‌شود تا امنیت ملی ترکیه تضمین شود.

به گفته معاون دونالد ترامپ، آمریکا با یگان‌های مدافع خلق، نیروی نظامی اصلی کردها، برای عقب‌نشینی همکاری خواهد کرد.

او همچنین گفت با اجرای این آتش‌بس، ترکیه دیگر با تحریم‌های بیشتر مواجه نخواهد شد و بعدتر هم تحریم‌های وضع‌شده علیه آن رفع خواهد شد.

در این راستا سخنگوی نیروهای "ارتش آزاد سوریه" وابسته به ترکیه اعلام کرد، با دید مثبت به این توافق نگریسته می‌شود و ارتش آزاد سوریه با طرف ترکیه‌ای درباره تعلیق اقدامات نظامی هماهنگ است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha