• یکشنبه / ۲۸ مهر ۱۳۹۸ / ۱۲:۵۷
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 98072820362
  • خبرنگار : 71498

ماجرای سهمیه‌بندی کارت سوخت شخصی چه بود؟

 کارت سوخت

چندی پیش خبری مبنی بر سهمیه‌بندی کارت سوخت شخصی منتشر و با واکنش مسوولان نفتی مواجه شد و آن طور که به نظر می‌رسد فعلا خبری از سهمیه‌بندی کارت سوخت شخصی نیست اما کم‌وبیش زمزمه‌های آن به گوش می‌رسد و باید دید که سرانجام پرونده بنزین و کارت سوخت چطور بسته خواهد شد.

به ‌گزارش ایسنا، چندین ماه است که تنور بحث بنزین و کارت سوخت داغ است و برنامه‌های متعددی برای ترویج استفاده از کارت سوخت شخصی در نظر گرفته می‌شود که از جمله آن می‌توان به کاهش سهمیه کارت سوخت جایگاه‌داران به ۲۰ لیتر اشاره کرد که البته آن‌طور که گفته شده بعید نیست که این عدد بازهم کاهش یابد.

اما ماجرای سهمیه‌بندی کارت سوخت شخصی افراد چیست؟ سقف دریافت ماهانه بنزین با کارت سوخت شخصی، ۲۵۰ لیتر است. سامانه هوشمند سوخت به‌گونه‌ای طراحی‌شده که عددی با عنوان سقف سوخت‌گیری ماهانه، ثبت می‌شود و این عدد فعلا براساس سابقه ۲۵۰ لیتر است.

آن‌طور که شهرام رضایی - مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران - اعلام کرده، برخی افراد شاید دفعه‌های متعدد با کارت سوخت هوشمند شخصی سوخت‌گیری کردند و به این سقف رسیدند، اما از جمع ۲۲ میلیون کارتی که سوخت‌گیری می‌کنند، کمتر از ۱۰۰۰ کارت به این مقدار سقف از سوخت‌گیری رسیدند. این مقدار برای کارت سوخت شخصی عدد بزرگی به شمار می‌آید، اما باز هم اگر به این مقدار رسیدند کماکان کارت هوشمند سوخت جایگاه‌دار وجود دارد و مشکلی برای سوخت‌گیری پیش نمی‌آید.

در این باره هم‌چنین حسین آقایان - کارشناس حوزه انرژی - به ایسنا گفت: در شرایط فعلی لازم است که سهمیه‌بندی بنزین صورت گیرد، چرا که این مساله نه تنها میزان مصرف را کنترل می‌کند بلکه می‌تواند دولت را در رسیدن به اهداف خود یاری رساند.

وی با بیان این‌که در گذشته که سهمیه‌بندی بنزین وجود داشت، میزان مصرف تا حد قابل توجهی کاهش یافته بود، اظهار کرد: به اعتقاد من برداشتن سهمیه‌بندی بنزین کار بسیار نادرستی بود که در گذشته صورت گرفت و اکنون باید به روال سابق بازگردیم.

این کارشناس حوزه انرژی با تاکید بر این مساله که مردم ایران نسبت به مصرف بنزین حساسیت ندارند، ادامه داد: باید برای میزان مصرف بنزین سقف مشخص شود و به نظر من بهترین گزینه در شرایط فعلی سهمیه‌بندی بنزین است. علاوه بر این با توجه به قیمت بنزین در ایران بسیار پایین است، باید به این مساله نیز سروسامان داده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۸-۰۷-۲۸ ۲۲:۴۸

اصل ماجرای این مقاله این است که میخواهیم امسال بنزین را گران کنیم.باشد ولی یکبار هم روی اصول. برای خودروها با قیمت‌های مختلف نرخ بنزین را هم مختلف حساب کنید.برای پژو و پراید با سی سی مشخص و مثلاً خودرویی همانند لکسوس هم با سی سی مشخص هر کدام باید یک نرخ بنزین داشته باشند.به این شکل همه و منجمله دولت به خواست خود می‌رسند و این یعنی عدالت....