• یکشنبه / ۲۸ مهر ۱۳۹۸ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 98072820505
  • خبرنگار : 71038

معاون وزیر علوم اعلام کرد:

کنفرانس بین‌المللی"یکجانبه‌گرایی و حقوق بین‌الملل" با سخنرانی ظریف برگزار می‌شود

کنفرانس بین‌المللی"یکجانبه‌گرایی و حقوق بین‌الملل" با سخنرانی ظریف برگزار می‌شود

کنفرانس یکجانبه‌گرایی و حقوق بین‌الملل فردا دوشنبه(29 مردادماه) با حضور تعدادی از کارشناسان داخلی و خارجی و با سخنرانی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا علومی یزدی ظهر یکشنبه در یک نشست مطبوعاتی با اشاره به اهداف برگزاری کنفرانس یکجانبه گرایی و حقوق بین‌الملل که فردا در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود، اظهار کرد: این کنفرانس فرصت بی‌بدیل برای بحث و تبادل نظر حقوقی و علمی جهت مقابله با یکجانبه گرایی است.
 

وی با بیان این‌که این کنفرانس به دنبال تبیین حد و مرزهای چالش یک جانبه‌گرایی در برابر موضوعات متعدد حقوق بین‌الملل است، خاطر نشان کرد: دنیای کنونی به وفاق، اجماع، قائده‌مندی و قانون‌گرایی برای اداره و تداوم نظم و امنیت و برابری نیاز دارد. در حال حاضر در دنیای کنونی با یک جانبه‌گرایی افراطی در تئوری و عمل مواجه هستیم که این موضوع، کارکرد و موضوعیت حقوق بین‌الملل را با چالش‌های گریزناپذیری مواجه ساخته است.

معاون وزیر علوم با بیان این‌که در کنفرانس یک جانبه‌گرایی و حقوق بین‌الملل ابعاد مختلف یک جانبه‌گرایی در حقوق بین‌الملل از جمله در محیط حوزه زیست، حقوق بشر بین‌الملل، صلح و امنیت ملی، سازمان‌های بین‌المللی، حل و فصل اختلافات بین‌المللی و نیز آثار اقدامات یک جانبه آمریکا برحقوق بین‌الملل و مسئولیت بین‌المللی دولت‌ها در همراهی با موارد نفی حقوق بین‌الملل و ... با حضور اندیشمندان و صاحبنظران این حوزه مورد بررسی قرار می‌گیرد خاطرنشان کرد: این کنفرانس با همکاری موسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران و دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود و در آن اساتید و متخصصان برجسته حقوق و روابط بین‌الملل از کشورهای ایتالیا، هند، روسیه، فنلاند، لهستان، پاکستان، ازبکستان، روسیه، مقدونیه و افغانستان حضور و سخنرانی می‌کنند.

یزدی در ادامه خاطر نشان کرد: برای برگزاری این کنفرانس چهار پیش‌نشست تخصصی در تعدادی از دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه شیراز، دانشگاه رازی کرمانشاه و دانشکده نفت تهران با عنوان پیامدهای حقوقی – سیاسی یک جانبه‌گرایی آمریکا در جامعه بین‌الملل، ابعاد حقوقی خروج آمریکا از برجام و آینده امنیت بین‌المللی، یک جانبه‌گرایی آمریکا، معاهدات بین‌المللی و آینده امنیت دسته‌جمعی و مدیریت تکانه‌های ناشی از تحریم و رفتار دول مختلف بر حوزه انرژی» برگزار شده است.

وی ادامه داد: در برگزاری این کنفرانس، برخی از مراکز و موسسات علمی پژوهشی کشور و دانشگاه‌های کشور  مشارکت دارند.

دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی یک جانبه‌گرایی و حقوق بین‌الملل با اعلام این‌که این نشست با سخنرانی محمدجواد ظریف افتتاح خواهد شد و سپس در چهار پنل تخصصی موضوع یک جانبه‌گرایی و چندجانبه‌گرایی از منظر حقوق و روابط بین‌الملل مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، گفت: در این نشست‌ها یک جانبه‌گرایی و چند جانبه‌گرایی توسط متخصصان امر بدون هیچ پیش‌داوری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

یزدی با بیان این‌که متخصصانی از بیش از 10 کشور مقالات خود را به دبیرخانه کنفرانس ارسال کرده‌اند گفت:‌ در این کنفرانس 26 سخنرانی علمی خواهیم داشت که 16 نفر آنها از اساتید دانشگاه‌های کشور هستند و 10 نفر مهمان خارجی نیز در این کنفرانس شرکت می‌کنند.

وی در این نشست در پاسخ به سوالی در مورد رفتار آمریکا در عرصه بین‌الملل و اصرار مقامات این کشور بر یک جانبه‌گرایی خاطر نشان کرد: در حال حاضر رفتار مقامات آمریکایی به عنوان مصداق بارز فرار از چند جانبه‌گرایی و دامن زدن به یک جانبه‌گرایی محسوب می‌شود که در این ارتباط می‌توان به خروج آمریکا در دوران ترامپ از پیمان‌های چندجانبه منطقه‌ای، خروج از برجام و پشت پا زدن این کشور به توافقاتی که با شرکای اقتصادی خود امضاء کرده بود، اشاره کرد.

یزدی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که آقای ترامپ ابایی از این‌که مصداق بارز رفتار یک جانبه‌گرایی در عرصه بین‌المللی باشد، ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha