• دوشنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۸ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 98072921078
  • خبرنگار : 50037

مدیر اداره میراث فرهنگی اسدآباد:

اعتبار مرمت آثار تاریخی دوره صفوی صفر است

اعتبار مرمت آثار تاریخی دوره صفوی صفر است

ایسنا/همدان مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اسدآباد- همدان گفت: دو اثر تاریخی آب انبار صفوی و حمام صفوی به عنوان دو اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور برای تکمیل مرمت به یک میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

کامران اکبری‌شایگان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر این دو اثر تاریخی مربوط به دوره صفوی با چندین فصل مرمت دارای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی هستند که در صورت وجود اعتبار لازم سال آینده قابل بهره برداری خواهند بود اما متأسفانه به علت صفر بودن اعتبار امسال مابقی تکمیل مرمت این آثار باقی ماند.

وی با بیان اینکه حمام صفوی برای تکمیل مرمت به ۵۰۰ میلیون و حمام نیلوفر به ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارند، تصریح کرد: با تکمیل آب انبار صفوی برای این اثر تاریخی زیبا سه کاربری شامل موزه آب، فرهنگسرا و یا سفره خانه سنتی درنظر داریم که با تکمیل طرح یکی از این سه کاربری اعمال خواهد شد.

اکبری‌شایگان اضافه کرد: در راستای کاربری فضای آب انبار برای سفره خانه سنتی باید بخش خصوصی وارد شود و نسبت به تکمیل مرمت اقدام کند که بعد از تکمیل طرح به صورت چند ساله این اثر برای کاربری سفره خانه سنتی به او واگذار می شود.

وی با بیان اینکه ‌شهرستان اسدآباد دارای ۱۵۸ آثار تاریخی و باستانی بوده که ۵۸ اثر ثبت آثار ملی کشور شده است، تصریح کرد: آب انبار شیخ علی خان صفویه اسدآباد به عنوان بزرگترین آب انبار کشور در گذشته های دور آب شرب منطقه و نیز آب مورد نیاز بخش کشاورزی را هم تأمین می کرده است‌.

اکبری شایگان این بنا را فرصتی ارزشمند برای توسعه صنعت گردشگری در استان دانست و خاطرنشان کرد: این بنای ارزنده در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۷۶ به شماره ۱۸۷۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اسدآباد همچنین با اشاره به حمام نیلوفر مربوط به دوره صفویه نیز یادآور شد: این اثر تاریخی نیز در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شماره ۵۰۴۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha