• دوشنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۸ / ۱۲:۰۲
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 98072921115
  • خبرنگار : 71219

مدیران کل حقوقی و تحول اداری وزارت فرهنگ مطرح کردند:

ایرادات خود را درباره این دستورالعمل مطرح کنید!

ایرادات خود را درباره این دستورالعمل مطرح کنید!

مدیران کل دفتر نوسازی و تحول اداری و حقوقی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی تاکید کردند:‌ اهالی تئاتر ایرادات مدنظر خود نسبت به دستورالعمل منتشر شده برای صدور مجوز اچرای نمایش را به اداره کل هنرهای نمایشی ارائه کنند تا برای بررسی و اصلاح آن‌ها اقدام شود.

به گزارش ایسنا، اواخر هفته گذشته که دستورالعمل صدور پروانه اجرای نمایش منتشر شد، با انتقادات مختلفی از سوی جمعی از تئاتری‌ها همراه بود و انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر هم در واکنش به این دستورالعمل نامه‌ای سرگشاده به سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشتند.

در این دستورالعمل که براساس مصوبه 461 شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشته شده بندهایی هست که عده‌ای معتقدند در خلق اثر هنری محدودیت ایجاد می‌کند و همین باعث ایجاد چالش‌هایی شده است.

در این باره سید سعید سرابی، مدیرکل دفتر نوسازی و تحول اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت‌وگویی با ایسنا داشت. 

او توضیح داد: بنا بر یک فرمت مشخص تهیه شده در این اداره کل، همانطور که در اطلاعیه هم گفتیم، دفاتر تخصصی اطلاعات لازم را می‌دهند و تا الان 10 دستورالعمل منتشر شده است. در واقع کار تخصصی در دفتر تخصصی و کار تبدیل کردن آن به فرمت تهیه شده در دفتر تحول و نوسازی و کارهای حقوقی هم در دفتر حقوقی انجام می‌شود.

وی با تایید اینکه تهیه این دستورالعمل و تبدیل آن به فرمت اشاره شده بر مبنای اعتماد به نظر کارشناسی در اداره کل هنرهای نمایشی انجام شده و پس از آن وزیر هم بر مبنای همان اعتماد به زیرمجموعه آن را امضا و ابلاغ کرده است، درباره انتقاداتی که به نحوه بررسی کارشناسی مطرح می‌شود گفت: همه چیز در یک فرآیند و یک کارشناسی تیمی تحت عنوان ساماندهی مجوزها انجام شده و بررسی‌های کارشناسی و تخصصی در ادارات کل تخصصی که مرجع موضوعات تخصصی برای صدور مجوز هستند براساس فرمت‌های مورد نظر ما و قوانین بالادستی اتفاق افتاده است. به این ترتیب پیش‌نویس آماده شده در اداره کل تخصصی، در دفتر نوسازی و بعد در دفتر حقوقی با حضور همکاران ما از ادارات کل تخصصی مجدد بررسی می شود و در نهایت فرمت نهایی با تأیید و امضای مدیر کل دفتر تخصصی، معاون آن به ما می‌رسد و بعد در دفتر حقوقی تایید می‌شود و آخر هم وزیر محترم آن را ابلاغ می‌کند.

سرابی ادامه داد: با این حال ممکن است نظرات کارشناسی دیگری وجود داشته باشد که مجدد اداره‌های کل می‌توانند نظرات کارشناسی که از بخش‌های مختلف به آن‌ها رسیده را دریافت کنند و  فرایندی که برای اصلاح لازم است پیش‌بینی شده است. پس اگر اشکالی از دید مخاطبان این دستورالعمل و در واقع متقاضیان مجوز وجود دارد این نظرات را باید به ادارات کل تخصصی منعکس کنند و فرآیند اصلاح برای دستورالعمل‌ها در نظر گرفته شده است.

همچنین حامد سهرابی، مدیرکل دفتر حقوقی و مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایسنا گفت:‌ در خبرها خواندم که یکسری انتقادهایی به دستورالعمل مطرح شده است. البته من از طرف اداره کل هنرهای نمایشی نمی‌توانم بگویم اما قطعاً این اداره کل نظر اهل فن را گرفته و فقط ممکن است نظر عده‌ای گرفته نشده باشد با این حال بهتر است به دور از کلی‌گویی گفته شود که ایراد دستورالعمل دقیقا کجاست و کدام بند با چه قانونی مغایرت دارد.

او تاکید کرد:‌یقینا هر دستورالعملی که نوشته می‌شود برای تسهیل امور است و جز کلام الله، هر دستوری قابل اصلاح است. این مسئله در همین دستورالعمل هم دیده شده و اگر ایرادی باشد که به معنای واقعی ایراد و قابل پذیرش باشد تا بتوانیم آن را پیگیری می‌کنیم و مشکلی در این خصوص نداریم.

سهرابی در پاسخ به اینکه آیا برای ابلاغ این دستورالعمل نیاز به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است یا خیر؟ گفت: خیر، این دستورالعمل در راستای همان مصوبه وضع می‌شود. اما مگر وقتی یک آیین‌نامه برای قانونی تصویب می‌شود آیین نامه را در مجلس تصویب می‌کنند؟  الان هم این دستورالعمل شورا و حکم جدیدی خلق نکرده است. بخشی از این دستورالعمل برای هوشمند سازی است تا همه چیز از طریق سامانه انجام شود که مراجعات حضوری کم شود و یک بخش دیگر هم شفاف‌سازی است.

او در پاسخ به اینکه برخی از انتقادها به دلیل محدود کردن افراد برای خلق یک نمایش است، بیان کرد: این‌ها از مسائل تخصصی است و حقوقی نیست که من توضیح دهم، با این حال هنر را محدود نمی‌کنیم ولی وقتی کسی می خواهد پروانه اجرای یک نمایش را برای در نظر عموم قرار گرفتن، بگیرد باید ذوق و سلیقه مخاطب را هم در نظر بگیریم  تا شأن مخاطبی که پول می‌دهد هم حفظ شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha