• چهارشنبه / ۱ آبان ۱۳۹۸ / ۱۷:۲۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98080100756
  • خبرنگار : 50082

در همایش بزرگداشت بیهقی مطرح شد؛

بیهقی بدون واهمه از حاکمان وقت، تاریخی بر مبنای واقعیت نوشت

ایسنا/خراسان رضوی یک پژوهشگر تاریخ گفت: ویژگی بارز ابوالفضل بیهقی زبان گویا و صداقت او بوده، او بدون واهمه از حاکمان وقت، تاریخی بر مبنای واقعیت نوشته است.

به گزارش ایسنا، نهمین همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی مورخ قرن پنجم هجری در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد؛ سید مهدی سیدی در این همایش عنوان کرد: ابوالفضل بیهقی تاریخ را با نگاهی نو نوشته، او همچنین نگاه ویژه‌ای به تاریخ دارد و از پشگامان نگارش تاریخ زبان فارسی در قرون نخستین اسلامی است.

وی ادامه داد: بیهقی ادیب و مورخی توانا بود که با تجربه گرانبهایی که داشت علاوه بر نگارش یک دهه از سلطنت سلطان مسعود غزنوی به مهم‌ترین وقایع تاریخ آن زمان ایران نیز توجه داشته است.

این پژوهشگر تاریخ اظهار کرد: بیهقی در ردیف اولین مورخان ایرانی است که به زبان فارسی تاریخ نوشت.

یک مترجم، شاعر و ویراستار نیز در این همایش گفت: ابوالفضل بیهقی کاری در نثر کرده که شاعران بزرگ در شعر انجام داده‌اند.

عبدالله کوثری افزود: بیهقی در نثر هنری خود بدون استفاده از صناعت‌های قرن هفتم با استفاده از واژه‌های اصیل فارسی و با مهارت هنری تاریخ نوشته است.

وی ادامه داد: بیهقی در حد یک راوی درخشان نگاهی جدید به نثر داشته و نثر او تاریخ، ادبیات، هنر و پند است.

نماینده مردم سبزوار در مجلس در نهمین همایش ملی ابوالفضل بیهقی گفت: امروز اگر نام سبزوار زبانزد خاص و عام است به سبب وجود مفاخر و مشاهیرش از گذشته تا حال است که باید این ظرفیت و پتانسیل‌ها شناسایی شوند.

رمضانعلی سبحانی‌فر افزود: پیگیر ثبت اول آبان ماه در تقویم کشور به نام ابوالفضل بیهقی هستیم که برای تحقق این مطالبه به حق، آن را در شورای فرهنگ عمومی مطرح کردیم تا با با تصویب در شورای انقلاب فرهنگی شاهد ثبت این روز در تقویم ملی باشیم.

وی ادامه داد: با موافقت رئیس سازمان برنامه و بودجه ۸۰۰  میلیون تومان اعتبار برای احداث المان ابوالفضل بیهقی در زادگاهش روستای حارث‌آباد اختصاص یافت که فرایند آن انجام می‌شود.

دیگر نماینده مردم سبزوار در مجلس در نهمین همایش ملی ابوالفضل بیهقی گفت: سبزوار تنها شهر ابوالفضل بیهقی پدر نثر فارسی نیست چنانکه پدر شعر انقلاب حمید سبزواری، فیلسوف معاصر حاج ملاهادی سبزواری، پدر طبیعت ایران دکتر بسکی و پدر رمان ایران محمود دولت‌آبادی از این خطه برخاسته‌اند.

حسین مقصودی افزود: شناسایی و معرفی مفاخر شهرستان سبزوار به توسعه فرهنگی این شهرستان و رونق گردشگری کمک زیادی می‌کند.

در نهمین همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی از تمبر این مورخ نامدار و همچنین شماره ششم نشریه بیهق‌نامه ویژه ابوالفضل بیهقی رونمایی شد؛ همچنین تندیس تقویمی اهدایی شورا و شهرداری به عبدالله کوثری شاعر و سیدی خراسان پژوه اهدا شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha