• پنجشنبه / ۲ آبان ۱۳۹۸ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98080201004
  • خبرنگار : 71402

با احتمال اعلام پیروزی مورالس؛

مورالس اپوزیسیون بولیوی را به "تدارک کودتا" متهم کرد مخالفان او را به "تقلب بزرگ"

مورالس اپوزیسیون بولیوی را به "تدارک کودتا" متهم کرد مخالفان او را به "تقلب بزرگ"

رهبر چپگرای بولیوی در مسیر پیروزی قاطع در انتخابات ریاست جمهوری است و به برتری ۱۰ درصدی نسبت به اصلی‌ترین رقیبش دست یافته است. او پیشتر اپوزیسیون بولیوی را به تلاش برای "کودتا" علیه خودش متهم کرده بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، تاخیرهای به وجود آمده پس از انتخابات روز یکشنبه و تغییر ناگهانی در سرنوشت اوو مورالس به تنش‌ها دامن زد و به اعتراضات و تجمع‌ها در شهرهای اصلی این کشور فقیر آمریکای لاتین انجامید.

مورالس در یک سخنرانی تند تلویزیونی راست‌گرایان را به تلاش برای کودتا علیه خود متهم کرد و گفت: یک کودتا در راه است. جناح راست با حمایت بین‌المللی سرگرم تدارک کودتا است. 

عصر چهارشنبه که شمارش آراء رو به پایان بود، صدها تن از حامیان اپوزیسیون بولیوی با پرچم‌هایی مقابل محل ساختمان کمیسیون انتخابات تجمع کردند، شعار دادند و مواد آتش‌زا پرتاب کردند. معترضان شعار می‌دادند "زندگی در یک دیکتاتوری" را نمی‌خواهیم.

نیمه شب به وقت بولیوی،‌ شمارش رسمی آرای انتخابات نشان داد مورالس که تقریبا ۱۴ سال رهبر بلامنازع بولیوی بوده است، ۴۶.۷۷ درصد رای از مجموع ۹۸ درصد آرای شمارش شده به دست آورده و طبق همین آمار، او ۱۰ درصد از رقیبش کارلوس مسا جلو افتاد.

چنانچه مورالس همین اختلاف رای را حفظ کند، به پیروزی مطلق می‌رسد و دیگر بحث دور دوم انتخابات و طرح ادعاهایی درباره تقلب پیش نخواهد آمد. تنش‌ها از آنجایی آغاز شد که یکشنبه شب شمارش آراء به طور ناگهانی برای یک روز متوقف شد. در آن زمان نتایج اولیه از شمارش تقریبا ۸۴ درصد از صندوق‌های رای نشان می‌داد دو رقیب اول به دور دوم انتخابات می‌روند.

مسا در یک اظهارات ویدئویی خواهان اعتراضات مداوم تا تایید برگزاری دور دوم انتخابات شده و گفت که اسناد و مدارک تقلب در انتخابات را منتشر خواهد کرد او گفت: مورالس یک تقلب بزرگ را هدایت می‌کند حزب من هرگز این نتایج دروغین را نمی‌پذیرد.

ناظر رسمی انتخابات که سازمان کشورهای آمریکایی است، نسبت به صحت شمارش آراء تردید کرده و این تغییر "شدید و غیر قابل توضیح" در میزان آراء را زیر سوال برد و آن را برای اعتماد رای‌دهندگان به فرایندهای انتخاباتی مضر دانست. اپوزیسیون بولیوی هم نتایج را به چالش‌ کشیده و تاکید دارد اعتراضات تا روشن شدن موضوع متوقف نخواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha