• شنبه / ۴ آبان ۱۳۹۸ / ۱۵:۵۷
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 98080402194

برگزاری نشست بررسی دلایل و پیامدهای سیلاب گلستان

برگزاری نشست بررسی دلایل و پیامدهای سیلاب گلستان

ایسنا/گلستان نشست گفتگوهای راهبردی در خصوص دلایل و پیامدهای سیلاب گلستان با حضور استاندار گلستان، پژوهشگران مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، تعدادی از فرمانداران و مدیران دولتی استان، اعضای تشکل‌های مدنی فعال در سیل، اساتید و دانشجویان در دانشگاه گلستان برگزار شد.

به گزارش ایسنا، استاندار گلستان در این نشست گفت: همه کسانی که در زمان سیل تصمیماتی گرفتند که چه خوب یا بد بوده، در ذهنشان تنها خدمت به مردم بود و به دنبال وارد شدن کمترین آسیب به مردم بودند. در بحران‌ها آن چیزی که بیشترین اهمیت را دارد، حفظ جان مردم است و تصمیماتی که در سیل استان گرفته شد، این را نشان می‌دهد.

هادی حق‌شناس بابیان اینکه سیل، ۴۲۰۰ میلیارد تومان خسارت مادی وارد کرد که در حال جبران آن هستیم، تصریح کرد: ۱۳ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی در مناطق سیل تعمیر و تحویل مردم شد. از ۷ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی تخریبی نیز تاکنون پی‌کنی ۶ هزار و ۵۳۸ واحد انجام شده است.

وی افزود: اعلام می‌کنیم که الان هم اگر کسی مراجعه کند که خانه‌اش در سیل آسیب‌دیده، آن را بازسازی می‌کنیم. حتی اگر خودشان هم نمی‌خواهد فرایند ساخت‌وساز را انجام دهند، بنیاد مسکن برایشان پیمانکار انتخاب می‌کند و بعد از ساخت، کلید به آنها تحویل داده می‌شود.

استاندار گلستان خاطرنشان کرد:‌ در بخش کشاورزی نیز تاکنون ۵۰ درصد غرامت به کشاورزان پرداخت شده و مابقی نیز قطعاً پرداخت خواهد شد.

حق‌شناس تصریح کرد: یکی از برکاتی که سیل در استان و سطح کشور داشته این بود که امسال مشکل کمبود آب و برق را در کشور نداشتیم.

وی گفت: اگر سد نرماب که عملیات ساخت آن از سال ۹۱ آغاز شده بود، به بهره‌برداری می‌رسید، ۳۰ تا ۴۰ درصد خسارت‌های سیل امسال گلستان کمتر می‌شد. ظرفیت سد نرماب معادل ۳ سد موجود در استان است. با پیگیری‌های صورت گرفته، دولت برای تکمیل مخزن سد نرماب ۱۳۰ میلیارد تومان تخصیص داده است.

استاندار گلستان تصریح کرد: در استان گلستان ۲۷۰۰ کیلومتر رودخانه داریم که ۱۰۰۰ کیلومتر آن نیازمند لایروبی است. انجام این کار نیاز به بودجه زیادی دارد تا در اختیار آب منطقه‌ای قرار گیرد.

مدیر میز حکمرانی آب مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در این نشست گفت: در مسائل مربوط به آب حداقل باید به سه جنبه اجتماعی، سیاسی و فنی توجه کرد و بدون این‌ها محال است که تصمیم درستی گرفته شود.

مهدی فصیحی هرندی بابیان اینکه هیچ راه‌حل ساده و روشنی برای مسائل مربوط به آب وجود ندارد، تصریح کرد: هیچ راه‌حل عمومی برای مسائل آب وجود ندارد و نمی‌توان آن را کپی کرد.

وی با اشاره به وابستگی مسائل در حوزه مدیریت آب به یکدیگر، تصریح کرد: کوچکترین تغییر در یک بخش، ممکن است مسائل دیگری را به وجود بیاورد. تصمیم‌ساز باید ماهیت این مسائل را بداند. هیچ تصمیمی در حوزه حکمرانی آب نداریم که اجتماع در آن نقش اصلی نداشته باشد.

در ادامه محمد فکری و محدثه جلیلی از پژوهشگران مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری به ترتیب به تشریح بعد فنی دلایل سیلاب و پیامدهای اجتماعی سیلاب گلستان که در مدت حدود ۵ ماه کار میدانی و دفتری انجام شد، پرداختند.

این نشست به‌منظور ارائه خلاصه گزارش در حال تدوین مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در خصوص دلایل و پیامدهای سیلاب گلستان و بحث و گفت‌وگو پیرامون آن با حضور مدیران استانی برگزار شد. گزارش تکمیلی این مرکز، به رئیس‌جمهور ارائه خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha