• شنبه / ۴ آبان ۱۳۹۸ / ۲۰:۳۲
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 98080402301
  • خبرنگار : 50210

تاکید معاون استاندار مرکزی بر ضرورت تغییر ماهیت بازار اراک

بازار اراک

ایسنا/مرکزی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی خواستار تغییر ماهیت بازار اراک شد.

به گزارش ایسنا، مهدی زندیه‌وکیلی در کارگروه احیا و مرمت بازار تاریخی اراک با تاکید بر اینکه هدف از طرح مرمت بازار، احیای این بنای تاریخی و زنده شدن کاروانسراها و ایجاد کاربری جدید است، بیان کرد: اگر بازار به صورت کامل مرمت شود، اما کاروانسراها احیا نشوند، مجددا تخریب بازار صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در ابتدای امر باید اقدامات فرهنگی، اجتماعی و اقناعی انجام گیرد و باید بازاریان و مالکان را با کار مرمت همراه کرد تا کار سرعت گیرد، افزود: در حال حاضر بازار اراک در واقع فاقد سردر است و باید مشاور طرح برای سردر و بانک ملی سازه‌ای مناسب مشخص کند، از طرفی بانک ملی نیز باید نمای ساختمان خود را که در مجاورت ورودی بازار قرار گرفته، تغییر دهد.

زندیه‌وکیلی تصریح کرد: در حال حاضر تنها مرمت بام بازار دارای اولویت نیست بلکه باید نقاط در معرض خطر جدی نیز مرمت شوند و برای بام نیز در کنار کاهگل از مصالح نوین همچون تکنولوژی نانو استفاده شود، چراکه اگر سقف فقط کاهگل شود دو سال دیگر مجددا به مرمت نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه برای احیای بازار باید پیرامون آن و خانه‌های ارزشمند موجود مورد توجه قرار گیرد و حتی شهرداری بافت تاریخی می تواند یکی از این خانه‌ها را مرمت و مورد استفاده قرار دهد، افزود: اگر کاربری‌های بازار درست تعیین شود می‌تواند بخش عمده‌ای از تعاملات اقتصادی شهر را رقم بزند، پس ماهیت بازار باید تغییر کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی بر لزوم حرکت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ویژه بازار تاکید کرد و گفت: باید اقدامات توامان پیش برود، اما گاهی شاهد هستیم که کاروانسراها به عنوان یکی از اماکن گردشگری در تعطیلات و نوروز بسته اند که باید این روند اصلاح شود.

وی با اشاره به منابع عمران و بهسازی و دستاوردهای سفر وزیر میراث فرهنگی به استان مرکزی جهت کمک به مرمت بازار گفت: در حال حاضر طرح گذرها مشخص است و می‌توان مرمت گذر سپهداری و سلاخ‌ها را آغاز کرد، راسته بازار که تنها به کف‌سازی نیاز دارد، گذرها نیازمند کف سازی و بدنه‌سازی است و در واقع عمده کار مرمت به کاروانسراها باز می‌گردد، از طریق اعتبارات عمران و بهسازی می‌توان ادامه کار احداث کانال تاسیسات را دنبال کرد، ظرف ۱۰ روز آینده نیز تعداد خانه‌های ثبتی و دارای ارزش را مشخص شود تا در صورت نیاز با تقسیم بندی بین دستگاه‌های اجرایی تملک انجام شود.

وی در خصوص پیاده‌راه سازی خیابان حصار با بیان اینکه ما مخالف پیاده‌راه شدن این خیابان نیستیم، اما نباید بدون هماهنگی و ایجاد شرایط اولیه کار را اجرایی کرد بلکه باید جدول‌ها جمع و کف خیابان سنگ فرش شود، فضای سبز و آبنما ایجاد و باند اضطراری نیز در نظر گرفته شود گفت: قطعا با این کار کسبه نیز تغییرات را می‌پذیرند و فضای اقتصادی تغییر می‌کند.

زندیه‌وکیلی با بیان اینکه باید کار پیاده راه‌سازی را از خیابان‌های امیرکبیر و میدان شهدا و حتی خیابان شهید بهشتی آغاز کرد و قطعا به لحاظ ماهیت این خیابان‌ها اگر پیاده‌راه سازی انجام گیرد هیچ اعتراضی نیز صورت نخواهد گرفت، اما لازم است که قبل از هر کاری شورای ترافیک در جریان طرح قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، در این جلسه مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی نیز بیان کرد: بازاریان طی دو سال اخیر خویشتن‌داری بالایی داشتند و در فضایی که امکان تردد وجود نداشت بلاتکلیف ماندند تا بالاخره این کانال تاسیسات احداث و کف‌سازی انجام شد، اما مسلما سنگ جای آجر را نمی گیرد.

حمیدرضا نوازنی گفت: با توجه به اینکه مشاور عنوان کرده است که ۹۸ درصد کار را به انجام رسانده است، برای تعیین تکلیف طرح جامع بازار اراک یک کمیته فنی ذیل کارگروه مرمت و احیای بازار تشکیل شود تا ظرف ۲ هفته آینده تکلیف طرح مشخص شود.

وی افزود: پشت بام بازار دارای الحاقاتی است که شیب‌بندی را بهم‌ زده است، در بسیاری از قسمت ها، بازار دو طبقه شده است در حالی که به سمت ثبت جهانی بازار می‌رویم، اما مردم در پشت صحنه مشغول ساخت و ساز هستند.

نوازنی گفت: جزرهای بازار از قدمت بالایی برخوردارند و ماهیت آنها با طبقات اضافی متفاوت است و باید در مرمت و احیای بازار به این جرزها توجه ویژه شود.

وی در خصوص پیاده‌راه سازی خیابان حصار تصریح کرد: مخالف پیاده‌راه شدن این خیابان نیستم، اما بدون اقدامات لازم نمی‌توان یک خیابان را پیاده‌راه کرد. حصار نقش ترافیکی و توقفگاهی دارد و اگر خواهان پیاده‌راه شدن آن هستیم باید زیرساخت‌ها فراهم شود در حالی که مسیر کنونی در واقع سنگلاخ است، جاذبه‌ای ندارد و کاربری‌ها باید به نوعی باشد که شهروندان خیابان حصار را به خیابان شهید بهشتی و شهید رجایی ترجیح دهند.در حال حاضر مغازه‌های فعلی خیابان متروکه شده است.

نوازنی با بیان اینکه در ابتدای امر باید کاربری خیابان مشخص و سپس طراحی کف و بدنه انجام شود و این خیابان نیز به مسیرهای پیاده‌راه مرکز شهر متصل شود، گفت: خیابان امیرکبیر پتانسیل تبدیل شدن به پیاده‌راه را دارد و حتی با بستن یک لاین می‌توان پیاده‌راه ایجاد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.