• دوشنبه / ۶ آبان ۱۳۹۸ / ۰۹:۵۶
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 98080602768
  • خبرنگار : 50167

چگونه شاخ غول بیماری‌های غیرواگیر را بشکنیم؟

بیماری کبد

ایسنا/زنجان معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: تغذیه اصولی خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر را کاهش می‌دهد.

محمدرضا صائینی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با آثار تغذیه و ورزش، اظهار کرد: ورزش و تحرک بدنی همراه با رعایت اصول صحیح تغذیه نقش مهمی در بهبود شیوه زندگی و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت، بیماری‌های قلبی - عروقی و انواع سرطان‌ها دارد.

وی در رابطه با نکات کلیدی تغذیه هنگام انجام فعالیت بدنی، افزود: افراد باید روزانه مقادیر مناسبی از همه گروه‌های غذایی (نان و غلات، شیر و مواد لبنی مانند ماست و پنیر، گوشت، حبوبات، تخم‌مرغ، میوه و سبزی) استفاده کنند و کالری دریافتی هر فرد باید متناسب با فعالیت‌های روزانه باشد و از مصرف بیش از حد موادغذایی پرهیز شود.

این مسئول با اشاره به اینکه با انجام فعالیت ورزشی، اشتهای افراد افزایش پیدا می‌کند، تصریح کرد: با انجام فعالیت ورزشی، اشتهای اکثر افراد افزایش پیدا می‌کند، به همین خاطر برای پیشگیری از چاقی و اضافه‌وزن از همه گروه‌های غذایی به مقدار متناسب استفاده شود.

صائینی در رابطه با تامین سوخت کافی برای انجام فعالیت‌های ورزشی، ادامه داد: برای تامین سوخت کافی جهت انجام فعالیت ورزشی، کربوهیدرات‌ها شامل نان، برنج، انواع غلات، میوه و سبزی‌ها از مهم‌ترین گروه مواد غذایی به شمار می‌روند.

معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان در رابطه با غذاهای اصلی و میان وعده‌های حاوی منابع غنی از کربوهیدرات‌ها، اظهار کرد: برنج، ماکارونی، رشته‌ها، نان‌های سبوس‌دار، میوه‌های تازه، آب میوه، انواع برگه‌ها و میوه‌های خشک شده، حبوبات (لپه، نخود، لوبیا، عدس و فراورده‌های تهیه شده از سویا)، سبزی‌های نشاسته مانند ذرت و سیب‌زمینی و فرآورده‌های لبنی مانند ماست، شیر، پنیر و کشک است.

وی افزود: برای تامین انرژی ورزش روزانه علاوه بر وعده‌های اصلی از میان وعده‌های سالم مانند شیر، مغزها، انواع میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده کنید و برای تامین نیاز پروتئینی خود مقادیر مناسبی مواد پروتئینی متناسب با نیاز خود استفاده کرده و از مصرف بیش از حد مواد پروتئینی پرهیز کنید.

این مسئول تصریح کرد: ورزشکاران جوان نسبت به بقیه افراد احتیاج به کلسیم بیشتری برای تامین نیاز کلسیم دوران رشد خود دارند که با راحتی می‌توانند با مصرف مواد لبنی آن را تامین می‌کند. کلسیم مورد نیاز به راحتی با مصرف روزانه حداقل ۲ الی ۳ لیوان شیر یا ماست و فرآورده‌های لبنی تامین می‌شود و در شرایط طبیعی نیازی به دریافت مکمل ندارد.

صائینی در رابطه با اشاره به مصرف مقادیر زیادی چربی به بهانه تامین انرژی توسط افرادی که فعالیت ورزشی دارند، خاطرنشان کرد: بسیاری از افرادی که فعالیت ورزشی دارند به بهانه تامین انرژی مقادیر زیادی چربی مصرف می‌کنند، لذا چربی در بدن آن‌ها به سرعت افزایش می‌یابد و باعث خستگی در هنگام تمرین و افزایش خطر آسیب‌دیدگی می‌شود. توصیه می‌شود برای تامین چربی مورد نیاز از ماهی و روغن‌های مختلف گیاهی، انواع مغزها و دانه‌ها در حد متعادل استفاده کنند و در تهیه غذاها از مصرف زیاد روغن و چربی و غذاهای سرخ شده و انواع سس‌ها و شیرینی‌های خامه‌ای در مقادیر زیاد خودداری کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.