• چهارشنبه / ۸ آبان ۱۳۹۸ / ۰۹:۳۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98080803704
  • خبرنگار : 71402

کاهش مشارکت آمریکا در نشست‌های بانکوک/نارضایتی متحدان آسیایی

کاهش مشارکت آمریکا در نشست‌های بانکوک/نارضایتی متحدان آسیایی

ایالات متحده آمریکا تغییری در سطح مشارکتش در نشست‌های آتی آسیا-اقیانوسیه داده است که نگرانی متحدان آسیایی دلخور از گسترش نفوذ چین را به دنبال دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، در حالی که انتظار می‌رود دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اواسط نوامبر در مجمع همکاری اقتصادی آسیا اقیانوسیه در شیلی شرکت کند، کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت بالاترین مقام رسمی دولت او که هفته آینده در نشستی به میزبانی تایلند برای اجلاس سالانه شرق آسیا و اجلاس ایالات متحده-آسه‌آن در بانکوک شرکت می‌کند، ویلبور راس، وزیر تجارت آمریکا خواهد بود.

ویلبور راس ریاست هیات آمریکا در مجمع تجاری هند-اقیانوسیه و نشست شرق آسیا را بر عهده خواهد داشت و طبق اعلام کاخ سفید، ترامپ رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی خود را به عنوان نماینده ویژه در این نشست‌ها معرفی کرده است. دیوید استیلول، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور شرق آسیا و اقیانوسیه هم به بانکوک می‌رود.

با این حال سطح هیات مشارکت‌کننده آمریکا به نسبت ژاپن، هند و چین کاهش رتبه نشان می‌دهد. در حالیکه ترامپ سال ۲۰۱۷ در نشست آمریکا-آسه‌آن در مانیل شرکت کرد، او هرگز به طور کامل در نشست شرق آسیا حاضر نبوده است. سال گذشته مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در نشست‌های سنگاپور حضور یافت.

با وجود آنکه وزارت دفاع آمریکا در گزارش امسال خود هند-اقیانوسیه را "مهمترین منطقه برای آینده آمریکا" معرفی کرد، دولت ترامپ به شدت از گردهمایی‌های شرق آسیا و آسه‌آن دوری می‌کند. بر خلاف او، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از سال ۲۰۱۱ در تمامی نشست‌های آمریکا–آسه‌آن و شرق آسیا حاضر می‌شد؛ به استثنای سال ۲۰۱۳ که دولت آمریکا با تعطیلی مواجه شد.

دیپلمات‌های آسیایی معتقدند، عدم حضور یک هیات عالی‌رتبه در بانکوک موجب دل نگرانی منطقه‌ای می‌شود که از نفوذ روزافزون چین هراسان است. دیپلمات‌ها و تحلیلگران می‌گویند، غیبت ترامپ در بانکوک سوالاتی را درباره تعهد آمریکا به این منطقه ایجاد می‌کند، خصوصا پس از خروج او از توافق تجاری "شراکت ترانس پاسفیک" با مشارکت ۱۱ کشور در سال ۲۰۱۷.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha