• چهارشنبه / ۸ آبان ۱۳۹۸ / ۱۴:۳۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98080804131
  • خبرنگار : 71434

/به روز رسانی شد/

"مذاکرات تاریخی" بعد از ۸ سال نزاع؛ افتتاحیه نشست کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو

"مذاکرات تاریخی" بعد از ۸ سال نزاع؛ افتتاحیه نشست کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو

کمیته قانون اساسی سوریه امروز (چهارشنبه) با حضور اعضای این کمیته در ژنو تحت نظارت سازمان ملل آغاز به کار کرد؛ گامی نخست در مسیری که سازمان ملل متحد آن را "راهی دراز برای رسیدن به آشتی سیاسی" خوانده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز، نمایندگان دولت سوریه و مخالفان و جامعه مدنی امروز در ژنو روند مذاکرات درباره قانون اساسی را آغاز کردند؛ گامی که سازمان ملل آن را بعد از هشت سال درگیری که سوریه را تکه تکه کرده تاریخی خواند.

نشست ژنو در حالی برگزار می‌شود که در سه هفته اخیر از زمان حمله ترکیه به کردهای شمال سوریه و ورود نیروهای دولتی سوریه به این نبرد، تحولات زیادی رخ داده است.

بعضی کارشناسان معتقدند بعد از آنکه نیروهای دولتی سوریه - که از حمایت روسیه و ایران برخوردارند - توانستند بخشی‌های زیادی از مناطق شمالی کشور را در اختیار بگیرند، بعید است که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه تمایل چندانی به عقب‌نشینی در مقابل خواسته‌های مخالفان در ژنو داشته باشد.

احمد کزبری، نماینده دولت سوریه در این اجلاس در سخنان افتتاحیه با انتقاد از "تروریسم" - که اشاره‌ای به فعالیت گروه‌های مخالف و شورشی بود - از "فداکاری و عملکرد قهرمانانه" ارتش سوریه در هفته‌های اخیر تقدیر کرد.

کزبری حضور هر گونه "نیروی اشغالگر" در خاک سوریه را رد کرد و هم‌زمان مذاکرات نشست ژنو را "یکی از نقاط ورود به روند سیاسی" برای حل و فصل بحرانی خواند که سوریه را به وضع کنونی دچار کرده است.

گی‌یر پدرسن، فرستاده سازمان ملل به سوریه در افتتاحیه این نشست گفت: این نشست‌ها برای مردم سوریه در داخل و خارج از سوریه امیدبخش است.

وی گفت این نشست زمینه حل و فصل سیاسی بحران سوریه را فراهم می‌کند.

پدرسن گفت: نشست‌های کمیته قانون اساسی تلاش برای برگزاری مذاکراتی جدید پس از هشت سال بحران است. خطر تروریسم همچنان سوریه را تهدید می‌کند. قانون اساسی متعلق به سوری‌ها است و تدوین و نگارش آن هم به دست خود آن‌ها است. سازمان ملل آماده تسهیل مسیر سیاسی و مسیر مذاکره است و عملکرد کمیته قانون اساسی بی‌شک با مشکلات و سختی‌هایی همراه خواهد بود.

احمد کزبری، رئیس هیات دولت سوریه در این نشست پس از پدرسن گفت: حضورمان در این جا به خاطر اعتماد مردم است. نشست‌های کمیته قانون اساسی راهی برای حل سیاسی بحران سوریه است.

وی گفت: سوری‌ها تاکنون هشت بار قانون اساسی خود را از نو نوشته‌اند که آخرین آن به سال ۲۰۱۲ بازمی‌گردد. باید این مذاکرات سوری - سوری و بدون مداخله خارجی باشد. جنگ ما با تروریسم است و قبل و بعد از این نشست هم به مبارزه ادامه داده و می‌دهیم.

کمیته ۱۵۰ نفری قانون اساسی سوریه قرار است راه را برای اصلاحات سیاسی آزاد و عادلانه با نظارت سازمان ملل متحد در سوریه بعد از جنگ‌هایی که صدها هزار کشته و میلیون‌ها آواره به جا گذاشته، هموار کند.

با وجود این به گزارش خبرگزاری رویترز، نمایندگان دولت و مخالفان سوریه در سالن برگزاری نشست با چهره‌هایی که احساساتی از خود بروز نمی‌داد در مقابل هم نشستند و روسای جلسه از طرف دولت و مخالفان در پایان مراسم افتتاح بدون دست دادن از هم جدا شدند.

در این نشست علاوه بر احمد کزبری، رئیس هیات دولت سوریه، هادی البحره، رئیس هیات مخالفان نیز سخنرانی کرد.

هادی بحره در این نشست گفت: پرونده مفقود الاثرها از اولویت‌های این هیات است. تلاش می‌کنیم راهکاری سیاسی طبق قطعنامه‌های شورای امنیت بیابیم.

نماینده مخالفان دولت سوریه در ابتدای نشست ژنو گفت: ۶۵ درصد از تاسیسات زیربنایی سوریه ویران شده و افزود "زمان آن رسیده باور کنیم که پیروزی در سوریه رسیدن به عدالت و صلح است، نه برنده شدن در جنگ."

جلسه افتتاحیه نشست بدون هیچ دست دادنی بین روسای هیات‌های مخالفان و دولت سوریه برگزار شد، در حالی که هیئت جامعه مدنی نیز بین دو هیئت نشسته بود.

به گفته تحلیل‌گران، دمشق در این مذاکرات از موضع قدرت در سایه پیشروی میدانی محقق شده طی سال‌های گذشته شرکت کرده و اکنون نیروهایش در شمال شرق این کشور حضور دارند.

اما مخالفان حمایت گسترده جهانی را از دست داده‌اند و دیگر مثل قبل از حمایت جامعه جهانی برخوردار نیستند. حضور آنها اکنون به وجود گروه‌هایی در شمال غرب سوریه و گروه‌های هم‌پیمان ترکیه محدود می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha