• جمعه / ۱۰ آبان ۱۳۹۸ / ۱۲:۵۳
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 98081005139
  • خبرنگار : 50132

با حضور گسترده اهالی فرهنگ و هنر کشور برگزار شد؛

نکوداشت هنرمندی که هرگز فرمالیستی نشد...

نمایشگاه آثار استاد هادی ضیاءالدینی

ایسنا/کردستان نکوداشت به همراه نمایشگاه آثار استاد هادی ضیاءالدینی از هنرمندان برجسته کشور با حضور جمع کثیری از اهالی فرهنگ و هنر کشور در فرهنگستان هنر برگزار شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از فرهنگستان هنر، نکوداشت به همراه نمایشگاه آثار استاد هادی ضیاءالدینی از هنرمندان برجسته کشور با حضور جمع کثیری از اهالی فرهنگ و هنر کشور با همکاری حوزه هنری کردستان، فرهنگستان هنر و مؤسسه فرهنگی،هنری و پژوهشی صبا در فرهنگستان هنر برگزار شد .

در این نشست که با استقبال بی‌نظیر علاقه‌مندان و به ویژه کردهای مقیم مرکز در تالار ایران برگزار شد، ابتدا حبیب‌الله صادقی، عضو پیوسته و عضو گروه هنرهای تجسمی فرهنگستان هنر درباره آثار و احوال هادی ضیاءالدینی سخن گفت.

وی ابتدا به سابقه آشنایی سی‌ساله خود در دوران دانشگاه با ضیاءالدینی اشاره کرد و درباره استاد مشترکشان هانیبال الخاص گفت: یکی از چهره‌های ماندگار و ارزشمند کشورمان که هنر تجسمی را از قالب روایت بخشی، یا مدیریت شده‌ای که تعریف و تصنیف هنر اجتماعی‌مان را همراه نداشت، به سمت هنر اجتماعی پیش بُرد زنده یاد استاد هانیبال الخاص بود.

 در عرصه هنرهای تجسمی، هنرمندان مؤلف و بیانگر چون هادی ضیاء‌الدینی دست‌پروده او بودند که متأسفانه بخش اعظم آثار این زنده یاد از فرصت کار پژوهشی، مطالعه و نمایش دادن دور از دسترس جامعه قرار گرفته و امیدوارم این کار انجام شود.

وی به احساس و عواطف در آثار هادی ضیاء‌الدینی اشاره کرد و افزود: آثار هادی ضیاءالدینی روایتی از زندگی اجتماعی مردمان ایران زمین است، او به عنوان هنرمند خط مقدم در هشت سال دفاع مقدس، نقش ارجمندی را داشته و آثار زیبا و خلاقانه‌ای که با ارزش‌های فرهنگی ما مطابقت دارد، از رویدادهای معاصر سرزمین‌مان به وجود آورده است. او دل در گرو ملت و سرزمین و فرهنگ‌اش داشته است؛ چنانکه توانسته در کشورهای همجوار بدرخشد.

عضو گروه هنرهای تجسمی فرهنگستان هنر، به آثار وی در گوشه و کنار شهرهای مختلف کردستان اشاره و خاطرنشان کرد: آثار او جای جای کردستان را مزین کرده و امیدوارم در اقصی نقاط ایران شاهد این آثار باشیم. این هنرمند فرزانه چهره و پرتره بسیاری از هنرمندان و فرهیخته‌گان کشور را کشیده و تعدد آثار او آنقدر زیاد است که می‌تواند گالری بزرگی از آثار او را در سراسر کشور برپا کرد، او در قلب تمامی مردم ایران جای دارد.

در ادامه قطب‌الدین صادقی، نویسنده، فیلم‌نامه‌نویس، مترجم، کارگردان تئاتر، استاد دانشگاه، با اشاره به شناخت ضیاءالدینی از دوران کودکی به سخنرانی پرداخت و گفت: سخت‌کوشی هادی ضیاءالدینی از کودکی زبانزد است، او از گِل‌هایی که از راه‌آب‌ها به دست می‌آورد، مجسمه می‌ساخت. این سخت کوشی ذخیره کودکی وی بوده، این ذات و فطرت اوست که هیچگاه نتوانست این جوشش را ترک بگوید.

صادقی در همین زمینه افزود: جغرافیای کردستان، باورهایش، کوه‌ها و ... فقط روح حماسی ندارد، بلکه گل و گیاهان فراوانی دارد که بسیاری از آنها دارویی‌ هستند و این ظریف بینی خلقت است که حتی اینگونه در هادی روح تغزل را به وجود آورده است. او دارای ذخیره معنوی است که تنها دلیل آن اصالت نژادی نیست، بلکه به دلیل داشتن خانواده‌ای روحانی است. به طوری که در کودکی به او «یا شیخ» می‌گفتیم. این ذخیره معنوی او تبدیل به بنیاد معرفتی می‌شود که در آثارش تجلی می‌یابد.

وی به آثار هادی ضیاءالدینی پرداخت و تصریح کرد: آثار هادی چهار وجه تمایز را داراست. در آثار او تسهیل، حرکت، رنگ و موسیقی را می‌توانید مشاهده کنید. این منشاء همان بنیاد معرفتی است که موجب شده تا اصالت و ذهنیتی مستقل باشد که در معدود نقاشان می‌توان دید. او می‌داند که چه می‌خواهد و در نزد او نه تقلید می‌بینید نه ابتذال. او دارای استقلال شخصیتی است و آثارش شکاف بین فرهنگ دیروز و امروز را پر کرده است. شهر و خانه‌های شهرش پُر از آثار اوست و هرگز ندیدم که به ارزش‌های ملی خود پشت کند. هرگز ندیدم قربانی شکل‌های فرمالیستی شود. او هنرمندی جریان‌ساز است. آثارش به شدت دارای قدرت و تکنیک است و دارای محتوایی که باید سر تعظیم برایش فرود آورد.

صادقی در پایان سخنان خود به دو نظریه نخبه‌گرا «آرنولد» و هنر مردمی «ادوارد تیلور» اشاره کرد و گفت: آثار ضیاءالدینی عمیقا نخبه‌گراست و در حین نخبه‌گرایی، وابسته به هنر مردمی است. او با قلب و روحش هنر می‌آفریند.

در ادامه این نشست احمد وکیلی ، آشنایی خود با هادی ضیاءالدینی را مربوط به سنین جوانی دانست و به این دوران اشاره کرد و گفت: نسل ما نسل عجیبی بود، نسلی که هزاران آمال و آرزو داشت، اما در برهه انقلاب و جنگ باید پایداری و از ارزش‌های کشور دفاع می‌کرد. ما در این دوران با استادمان هانیبال الخاص کارهای زیادی را می‌کردیم. استادم هانیبال همیشه آثار ما را تحسین می‌کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.