• یکشنبه / ۱۲ آبان ۱۳۹۸ / ۱۵:۳۲
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 98081206913
  • منبع : نمایندگی سمنان

در دیدار هیات بازرسی انتخابات با استاندار سمنان مطرح شد:

توصیه آشناگر به لزوم گشاده‌دستی در تعدد نامزدها/ ترغیب به حضور گسترده مسئولیت اجتماعی همه احزاب

توصیه آشناگر به لزوم گشاده‌دستی در تعدد نامزدها/ ترغیب به حضور گسترده مسئولیت اجتماعی همه احزاب

ایسنا/سمنان  استاندار سمنان معتقد است که تعدد کاندیداها، شور انتخاباتی و مشارکت مردم در پای صندوق‌های رای را بیشتر می‌کند و تحقق این مهم نیازمند کمی گشاده‌دستی است.

به گزارش ایسنا- علیرضا آشناگر در نشست هیات بازرسی انتخابات استان سمنان، مشارکت بالا در انتخابات را معیار و شاخصی برای سنجش دلبستگی مردم و به نظام ارزیابی و اظهار کرد: هر چه تعداد کاندیداها بیشتر باشند نگرش‌ها، ایده‌ها و برنامه‌های متنوع‌تری نیز ارائه و همین به رشد کشور کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه تحقق این تنوع نیازمند یک گشاده دستی است افزود: باید فرصت بدهیم تا دلسوزان نظام و انقلاب و دلداگان به این کشور در پای صندوق‌های رای حضور پیدا کرده و در تعیین سرنوشت خود مشارکت گسترده داشته باشند.

عالی‌ترین مقام اجرایی دولت در استان از انتخابات به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای در هر کشور نام برد و گفت: باید بسترسازی برای مشارکت بالای مردم در انتخابات و ایجاد شور انتخاباتی به طور طبیعی دغدغه همه مسوولان برگزاری انتخابات در سطح ملی و استانی باشد.

آشناگر با اذعان به اینکه وزارت کشور همواره در راستای تحقق شعار مشارکت حداکثری خود گام بر می‌دارد خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید، مشارکت حداکثری در انتخابات را یک ضرورت می‌داند ؛چرا که مشارکت مردم در پای صندوق‌های رای، یک شاخص و میزان برای سنجش تعلق خاطر مردم به نظام، انقلاب و سرنوشت خودشان است.

وی با بیان اینکه نرخ ‌مشارکت سیاسی مردم به طور طبیعی یکی از مهم ترین شاخصه‌ها در نظام‌ جمهوری اسلامی است ادامه داد: امروز در شرایطی قرار داریم که دیگران به رفتارهای جمعی مردم ما توجه دارند، شرایط بین المللی به گونه ای است که حضور حماسی‌ مردم معنی دیگری پیدا کرده و موجب یاس و ناامیدی دشمنان و زمینه‌ساز تقویت امید در بین آحاد مردم خواهد شد.

لزوم پرهیز نامزدها از تاکید بر حساسیت‌های قومی و اختلافات منطقه‌ای

استاندار سمنان به نقش مهم گروه‌ها و جریانات سیاسی در برپایی انتخاباتی پرشور پرداخت و گفت: امروز مسئولیت اجتماعی تمامی جریانات سیاسی در کشور، ترغیب مردم به حضور حماسی و گسترده در پای صندوق‌های رای است. ضمنن اینکه جدای از این حساسیت‌های سیاسی؛ مشارکت در تعیین سرنوشت خود نیز یک ضرورت انکارناپذیر است.

وی اضافه کرد: مردم ما به حدی از آگاهی سیاسی رسیده اند که در فرآیند تصمیم گیری‌های سیاسی حضور پیدا کرده و در انتخابات مشارکت بالا دارند. به طور طبیعی مردم ما تمایل دارند تا در تعیین حق سرنوشت و آینده خود مشارکت داشته باشند و به همین واسطه نیز متوسط حضور مردم در پای صندوق های رای مطلوب بوده است.

آشناگر "مشارکت" و "رقابت"، را لازم و ملزوم همدیگر ارزیابی و تصریح کرد: بخشی از مشارکت حداکثری در انتخابات به حضور مردم ارتباط دارد و بخشی از آن نیز با افزایش فضای رقابت در فرآیند انتخابات محقق می‌شود و از همین رو هر چه تعداد کاندیداها بیشتر باشند، این نامزدها گروه‌ها و سلایق مختلفی را نمایندگی کرده و می‌توانند برنامه‌ها و ایده های متنوع تری را برای اجرا در یک حوزه انتخاباتی ارائه دهند.

این مقام ارشد اجرایی با بیان اینکه فعالیت کاندیداها یکی دیگر از مولفه‌های موثر در بحث مشارکت است اظهار کرد: کاندیداها باید مراقبت کرده و از تاکید بر حساسیت‌های قومی و اختلافات و شکاف‌های منطقه ای پرهیز کنند.

وی با اشاره به اثراث سوء دامن زدن به اختلافات منطقه‌ای تصریح کرد: اگر کسی در این مسیر قدم گذاشته و به حساسیت‌های قومی و منطقه‌ای دامن بزند، هیچ خدمتی به مردم و نظام نکرده است.

مردم شعار را از برنامه اجرایی تشخیص می‌دهند

آشناگر با اذعان به اینکه مردم ایران بعد از چهار دهه تجربه انتخاباتی شعار را از برنامه اجرایی تشخیص می‌دهند گفت: افراد با برنامه می‌توانند به مردم و کشور خدمت کنند.

استاندار سمنان به نقش محوری رسانه‌ها در این حوزه پرداخت و افزود: انتظار می‌رود که رسانه‌ها در این حوزه کمک حال مردم باشند و زمینه ای را فرآهم کنند تا کاندیداها را برنامه محور وارد فضای انتخابات کرده تا مردم بتوانند تصمیم بهتر بگیرند.

رئیس شورای تامین استان، تامین امنیت انتخابات را وظیفه ذاتی دولت دانست و گفت: امنیت انتخابات از وظایف اصلی دولت است تا محیط امن و آرام را برای مردم ایجاد کند تا مردم بدون دغدغه پای صندوق رای بیایند و کاندیداها نیز بتوانند بدون دغدغه و با اعتماد به نفس در انتخابات شرکت کرده و خود و برنامه‌های خود را به مردم ارائه کنند.

آشناگر با بیان اینکه سلامت انتخابات از وظایف مرتبط با حوزه کاری هیات بازرسی انتخابات است،ادامه داد: اصل اول برای ما در برگزاری انتخابات، مولفه" سلامت" است.

وی با بیان اینکه برای ناظر و با مجری انتخابات ، تفاوتی در انتخاب افراد نیست گفت: باید همه توان خود را به کار ببندیم تا اصل بی‌طرفی را رعایت کنیم. حق نداریم به عنوان شخص حقوقی ارائه نظر کرده و علاقه شخصی خود به کاندیدایی خاص را بیان کنیم. باید به عنوان مجری انتخابات اصل بی طرفی را رعایت کنیم تا مردم با اطمینان خاطر پای صندوق های رای حاضر شوند.

استاندار سمنان با بیان اینکه مسئولیت اجرای انتخابات و همچنین حُسن برگزاری آن، از وظایف اصلی وزارت کشور است اضافه کرد: نظارت بر حُسن انتخابات تنها مختص و محدود به روز انتخابات نیست و در ایام قبل از انتخابات و در جریان روز رای‌گیری و قبل از آن نیز باید بحث نظارت بر حُسن اجرای آن مورد توجه جدی قرار گیرد.

آشناگر اشراف به قانون را شرط اول بازرسی و نظارت موفق بر حُسن برگزاری انتخابات ارزیابی و خاطرنشان کرد: اعضای هیات بازرسی انتخابات استان و شهرستان‌ها باید به صورت ویژه به این مهم توجه کنند. ضمن اینکه اعضای هیات بازرسی انتخابات استان و شهرستان‌ها، حق اعلام نظر له یا علیه هیچ کدام از کاندیداها و همچنین جریان های سیاسی را ندارید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha