• دوشنبه / ۱۳ آبان ۱۳۹۸ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 98081307500
  • خبرنگار : 50314

/هفته فرهنگ آلمان در شیراز/

صدای چکمه اشتازی در سینما فرهنگ شیراز

دونرواسمارک

ایسنا/فارس هفته فرهنگی آلمان در شیراز آخرین روز خود را سپری می کند؛ هفته ای که با برنامه های متعدد، شیراز را سربلند کرد و علاقمندان فرهنگ و هنر با هر ذائقه ای توانستند از آن بهره بگیرند. اما در یاد اهالی سینما و مشتاقان هنر هفتم خاطره ای کم نظیر از حضور کارگردان آلمانی "فلوریان هنکل فون دونرسمارک" و نمایش فیلم "زندگی دیگران" ثبت شد.

فیلم "زندگی دیگران" که در سال ۲۰۰۶ جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را کسب کرده است به ‌عنوان یکی از برنامه‌های هفته فرهنگ آلمان در شیراز، روی پرده نقره‌ای سینما فرهنگ اکران شد.

فلوریان هنکل فون دونرسمارک، این فیلم را در آن سال با بودجه‌ای ۲ میلیون دلاری در آلمان ساخت، فیلمی که ۷۷ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشت.

به گزارش ایسنا، این کارگردان برجسته سینمای جهان بعد از اکران فیلم زندگی دیگران، با تاکید براینکه تجربه های زندگی ارزش های متفاوتی دارند، گفت: باید قسمت های جالب این تجربیات را به تصویر کشید و با دیگران به اشتراک گذاشت.

دونرسمارک به تعلیم بازیگران زندگی دیگران اشاره کرد و افزود: توانایی های بالقوه بازیگران را کشف و هنگام تولید فیلم به کار گرفتم.

وی با بیان این که سعی کرده ام شخصیت ها و اماکن وقوع فیلم به واقعیت نزدیک باشد، اضافه کرد: در خانه ام قفسه بزرگی از نامه های ارسالی افرادی وجود دارد که داستان زندگی خود را تعریف کرده اند تا فیلم به واقعیت های حکومت سوسیالستی در آلمان شرقی نزدیک باشد.

دونرسمارک از آنها که برای بازسازی ماجراهای این فیلم واقع گرایانه با او همکاری داشته اند قدردانی کرد و ادامه داد: افراد بسیاری برای به تصویر کشیدن آلمان شرقی در دوران اشتازی وسایل مورد نیاز صحنه آرایی را ارسال کردند.

وی مسئول پرونده های بایگانی شده وزارت امنیت آلمان شرقی را نیز در موفقیت فیلم زندگی دیگران سهیم دانست و اضافه کرد: او به پروژه علاقمند شد و جدا از اطلاعات مورد نیاز، محل بازجویی اشتازی را نیز در اختیار گروه تولید قرار داد.

دونر سمارک در خصوص ایده اصلی زندگی دیگران گفت: اتفاقات درون انسان ها شکل می گیرند و کارگردان آنها را هنگام تولید فیلم پرداخت می کند.

وی با اشاره به این که نتیجه پایانی فیلم با دست نوشته و ایده های ابتدایی همخوانی داشته است، اضافه کرد: هنگام فیلمبرداری زندگی دیگران در جدال احساس و منطق به عشق بیشتر از منطق اهمیت دادم، اما هیچ چیز در آن اغراق آمیز نیست.

دونرسمارک موفقیت این فیلم را مدیون «اولریش موهه» بازیگر نقش «گئرد ویسلر» دانست و گفت: اکنون که پس از ۱۰ سال فیلم را دیدم، دانستم که تا چه اندازه ای به سخاوت و هنر این بازیگر بزرگ وابسته است.

این کارگردان ۴۶ ساله، اضافه کرد: بسیاری از دوستان موهه، او را از بازی در این فیلم و یادآوری خاطرات دوران اشتازی منع کردند، اما توهین ها را نادیده گرفت و با شجاعت به کارش ادامه داد.

به گزارش ایسنا، دونرسمارک از آخرین روزهای عمر موهه به نیکی یاد کرد و گفت: تحسین مخاطبان، تحمل درد را برای او هموار کرد و از ابراز ارادت و تشویق آنها نیرو گرفت.

وی که باور دارد درون و برون این بازیگر بزرگ در تضاد بودند، ادامه داد: ذات او ظریف و شکننده بود، اما روحیه ای شجاعانه و شهامتی غیر قابل توصیف داشت.

این کارگردان برنده اسکار به فرآیند تولید موسیقی زندگی دیگران اشاره و اضافه کرد: گابریل یارد با موسیقی فیلم آقای ریپلی با استعداد تاثیر بسیاری گذاشت و تصمیم گرفتم برای موسیقی زندگی دیگران از هنر او استفاده کنم، اما با تصور این که دستمزد بسیار بالایی دارد دچار تردید شدم.

دونرسمارک با اشاره به روزهای همکاری با این آهنگساز لبنانی تبار، گفت: وی پیشنهاد آهنگسازی برای فیلم را پذیرفت و کم مانده بود مانند مادربزرگ ها حتی پول در جیبم بگذارد.

این کارگردان مطرح سینمای آلمان و جهان که اعتقاد دارد سانسور در همه کشورهای جهان قابل درک است، افزود: سانسور باید شرافتمندانه باشد و با صدای بوق و سیاه کردن تصویر به مخاطب احترام گذاشت تا بداند کدام لحظه فیلم حذف شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.