• دوشنبه / ۱۳ آبان ۱۳۹۸ / ۱۵:۵۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98081307868
  • خبرنگار : 50078

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد:

شهر یادگیرنده راه‌حل محلی برای چالش محلی فراهم می‌کند

شهناز رمارم

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر مشهدگفت: شهر یادگیرنده تلاش می‌کند راه‌حل‎های محلی برای چالش محلی فراهم کند.

شهناز رمارم صبح امروز دوشنبه در هفتاد و ششمین جلسه علنی شورای شهر مشهد، در نطق پیش از دستور اظهار کرد: یادگیری تنها آنچه ما در مدرسه یاد می‌گیریم نیست، بلکه آنچه ما در کل زندگی کاریمان یاد می‌گیریم، است. مدیران محلی و منطقه‎ای درک کرده‌اند که آینده موفق‌تر وابسته به توسعه سرمایه انسانی، اجتماعی و شهروندان آگاه است و کلید این «توسعه یادگیری» است.

وی افزود: این به معنی، القای عادت یادگیری تا جای ممکن به شهروندان و تقویتشان برای اتحاد در ساختن اجتماعاتشان به عنوان جامعه یادگیرنده است. شهر یادگیرنده تلاش می‌کند راه‌حل‎های محلی برای چالش محلی فراهم کند. شهر یادگیرنده اغلب شهری است که روش‌های جدید اصول سازمان یافته یادگیری مادام‌العمر را از طریق سیاست‌ها و فعالیت‌های همه ذی‌نفعان فرا می‌گیرد.

رمارم با اشاره به اینکه «در شهر یادگیرنده در ابعاد مختلف، اتفاقات جدید می‌افتد»، بیان کرد: در بُعد محتوایی برخی موضوعات خاص (علاوه بر موارد متعارف) نیز در دستور کار قرار می‌گیرد؛ مانند بلوغ و مسئولیت‌پذیری شهروندان، زندگی جمعی و شهروندی، مشارکت و شهروندی فعال، توجه به منافع جمعی در قبال منافع شخصی، کسب دانش مفید برای زندگی اجتماعی بهتر، مشتری‌گرایی، فن‌آوری اطلاعات، جهانی‌شدن.

وی ادامه داد: این ویژگی‌ها بر همه یادگیری‌های شهرهای یادگیرنده، سایه می‌افکند: یادگیری مادام‌العمر، یادگیری نحوه بسیج همه منابع اجتماع برای یادگیری (عمومی؛ داوطلبانه؛ رسمی؛ …..)، شناسایی نیازهای محله‌ها از طریق مشارکت، استفاده از یادگیری به عنوان یک روش برای ترغیب انسجام اجتماعی و...، مطرح شدن دانش و یادگیری به عنوان دارائی عمده شهر،  فراهم کردن این امکان برای شهروندان که هرکجا ؛هر زمانی یاد بگیرند(در مترو، پارک، خیابان و مرکز خرید و ...).

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه «در شهر یادگیرنده یک دیدگاه مشترک توسط شهروندان شهر در خصوص اینکه شهر کجاست؟ و در آینده به کجا می رود، درک اینکه نقش هر کدام از شهروندان در درک این دیدگاه مشترک چیست؟ وجود دارد»، تصریح کرد: ایجاد یادگیری مادام‌العمر نیازمند، رشد شبکه‌‎های شهروندان یادگیرنده است که همه نهادهای اداره کننده هر درباره آن مسئولیت دارند.

رمارم تاکید کرد: شهرها و مناطق یادگیرنده اتفاق نمی‌افتد مگر شوراها، مدرسان، مدیران، کارکنان شهری، کارکنان اجتماعی، رهبران، ذی‌نفعان و حجم عمده‌ای از شهروندان خودشان تمایلشان را به موفقیت اعلام کنند و فعالانه مشارکت کنند. آن‌ها می توانند تنها ذینفع نباشند بلکه اداره کننده باشند.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص «اجزای شهرهای یادگیرنده»، اظهار کرد: شهرهای یادگیرنده، مدارس را برای اندازه گیری عملکردشان به عنوان سازمان یادگیرنده در حدود منطقه یادگیرنده توانا می سازند. دانشگاه‌ها در اغلب کشورها خارج از قلمرو دولت محلی و منطقه‌ای هستند اما توانایی درگیری درساختن فرهنگ یادگیری مادام‌العمر در شهرها و مناطق، هدف تعداد زیادی گزارشات، مقالات، مدارک و کتاب‌های شان است.

وی افزود:  با توجه به مأموریت دانشگاه‌ها به عنوان مکانی که نقش رهبری در اجتماع محلی آن را به خدمت می‌گیرند و شهروندان را در تحقق آن درگیر می‌کنند، می‌توانند شهر را به عنوان آزمایشگاه تحقیق درباره یادگیری ببینند. همچنین می‌توانند مجرایی برای ارتباط باسایر نقاط در ابعاد ملی و بین‌المللی و ارائه ایده‌ها از آن طریق باشند. از طریق درگیر کردن افراد می‌توانند دانش و دیدگاه های جدید را به همه اجتماع منتشر کنند.

رمارم به بیان اینکه «در جهان جهانی شده قرن بیست و یکم تغییرات سریع غیرقابل اجتناب است»، مطرح کرد: بنابراین حکومت‌های محلی که به اندازه کافی منعطف و تطبیق پذیر باشند، برنده خواهند شد و به بهترین شکل منافع شهروندانشان را فراهم خواهند کرد. با توجه به این شرایط نیاز است همه سیاست‌گذاران و متخصصان در شهرها و مناطق به شکلی حساس در فرایند تغییر درگیر شوند و در نهایت همه شهروندان را از طریق مشاوره در همه مراحل و در همه سطوح در جریان آن قرار دهند و این شامل یک برنامه عظیم آموزشی برای همه فعالان در شهرها و مناطق و درج موضوعات شهر یادگیرنده در همه برنام ه‌های توسعه مستمر است.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد خلطر نشان کرد: شهرداری(حکومت محلی) در شهر یادگیرنده، نقش رهبری، هماهنگی، توسعه استراتژی، تخصیص منابع شهر یا منطقه را به عنوان یک سازمان یادگیرنده دارد، همچنین پشتیبانی از یادگیرندگی و بازاریابی شهر یادگیرنده، حذف موانع، بسیج ذی نفعان، ایجاد فرهنگ یادگیری، شهروندی فعال، انجام پژوهش، ایجاد مسئولیت جهانی و فراهم کردن امکان دسترسی برای همه را بر عهده دار (حکومت محلی )شهرداری برای تحقق شهر یادگیرنده ابتدا باید برنامه‌ها و استراتژی‌هایی برای تشویق ایجاد ارزش، رشد شخصی و انسجام اجتماعی از طریق توسعه توانایی های انسانی همه شهروندان تدوین کند.

وی ادامه داد: باید نیازهای یادگیری محلی را از طریق مشارکت شناسایی کند. همچنین از نقاط قوت روابط نهادی و اجتماعی برای ایجاد تغییر فرهنگی در درک از ارزش یادگیری انسانی استفاده می‌کنند. شهرداری در شهر یادگیرنده آشکارا یادگیری را به عنوان یک روش ترغیب انسجام اجتماعی، احیاء و توسعه اقتصادی که شامل همه بخش‌های اجتماع می‌شود از طریق محدوده ای از منابع به کار می برد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.