• سه‌شنبه / ۱۴ آبان ۱۳۹۸ / ۱۲:۲۶
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 98081408394
  • خبرنگار : 50059

در گفت‌وگو با دانش‌آموزان نخبه قزوینی مطرح شد؛

کلید تربیت آینده‌سازان کشور چیست؟

دانش آموزان با نشاط

ایسنا/قزوین بی‌شک یکی از اهداف اصیل نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش تربیت دانش‌آموزان پرسش‌گر، پویا، خلاق و پژوهشگر در جامعه اسلامی است، در این گزارش از دانش‌آموزان فعال و توانمند استان قزوین درخصوص کلیدهای تربیت آینده‌سازان پرسش شده است.

آموزش‌وپرورش به‌عنوان رکن اساسی و پایه ترویج فرهنگ، علم و شخصیت پروری در این راستا نقش بسیار مهمی بر عهده دارد لذا رویکرد پژوهش محوری و تحقیق و نوآوری در مدارس یک الزام  است؛ هر چند فعالیت‌های مختلفی در این راستا انجام شده است اما هنوز تا نقطه ایده‌آل فاصله زیادی وجود دارد.

دانش‌آموزان یا سرمایه‌های اجتماعی کشور زمانی به شکوفایی فکری می‌رسند که به سمت کمال انسانی و تعالی فکری ترغیب و تشویق شده و در مسیری قدم بگذرند که در راستای اهداف این چشم‌انداز نظام تعلیم و تربیت است. با توجه به اهمیت موضوع در این گزارش به سراغ تعدادی از دانش‌آموزان فعال و توانمند استان رفته و دیدگاه آن‌ها را در این زمینه مورد توجه قرار دادیم.

مسئولان اجازه نقش‌آفرینی بیشتر را به دانش‌آموزان بدهند

به گزارش ایسنا، «محمد سهیل تاتلاری» مشاور جوان مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قزوین و رئیس شورای دانش‌آموزی پسران شهرستان بویین‌زهرا در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین با محوریت دانش‌آموزان در حال انجام است، اظهار کرد: متأسفانه هنوز میزان توجه به این امر از سوی مدیران و معلمان و دانش‌آموزان بسیار ناچیز است و باید برای افزایش میزان کارآمدی اجرای این سند زمینه توجیه بیشتر آن‌ها فراهم شود تا این امر بیشتر جدی گرفته شود.

وی اجرای برنامه‌های مختلف، مشاوره و ایجاد روحیه فعال با هدف ایجاد انگیزه برای دانش‌آموزان در راستای مطالبه گری را کمک شایانی به فرایند پرسشگری، پژوهشگری و داشتن روحیه فعال، خلاق و مبتکر و نوآور در بین دانش‌آموزان دانست و افزود: توجیه متولیان آموزش‌وپرورش نسبت به رویکرد، ایجاد فضای آموزشی و تربیتی بهتر در سطح مدارس و اجازه نقش‌آفرینی به آن‌ها در عرصه‌های تعلیم و تربیت در کنار معرفی و نکوداشت افراد بزرگ و مجاهد در امور تربیتی مانند «شهید مطهری» و «شهید ابراهیم هادی» همچنین نهادینه کردن سبک زندگی مجاهدان خوش‌فکری چون «شهید چمران»، ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، ایجاد فضای مباحثه در مدارس و ایجاد نشست‌های مختلف پرسش و پاسخ در این راستا بسیار می‌تواند مفید باشد.

وی برگزاری طرح‌هایی همچون یک روز برای فردا و اهدای مسئولیت‌ها به دانش‌آموزان در عرصه‌های مختلف همچنین کمک گرفتن از دانش‌آموزان در تمامی امور و استفاده از ظرفیت آن‌ها در برگزاری مراسم‌ها و برنامه‌های مختلف را از دیگر راهکارهای این عرصه دانست و ادامه داد: بی‌شک نتیجه کار تربیتی فرایندی زودبازده نیست و باید صبر و حمایت از برنامه‌های متناسب با آن از سوی مسئولان مورد توجه باشد چرا که تنها وزارتخانه‌ای که با تمام جامعه درگیر بوده و هست و خواهد بود آموزش‌وپرورش است و پیگیری این برنامه‌ها موجب می‌شود دانش‌آموزان برای داشتن جامعه بهتر بیشتر تلاش کنند.

با فقر پرورشی مواجه هستیم

«نگین کشاورزکار» نماینده دانش‌آموزان استان قزوین در مجلس دانش‌آموزی کشور با تأکید بر اینکه اجرای سند تحول بنیادین باید در رأس تمامی امور آموزش‌وپرورش باشد، به خبرنگار ایسنا گفت: تنها راه‌حل برای داشتن دانش‌آموزانی پرسشگر، پژوهشگر، با روحیه فعال، خلاق و مبتکر و نوآور در نظام تعلیم و تربیت کشورمان توجه به موضوع «پرورش» است، بدین معنا که فعالیت‌های مدارس که در حال حاضر بیشتر بر مبنای آموزش است به سمتپرورش حرکت کند و مقوله پرورش بر آن غالب باشد.

وی ادامه داد: نباید در مدارس فقط به موضوع آموزش اکتفا شود بلکه باید دانش‌آموزان در این محیط پرورش پیدا کنند زیرا در حال حاضر ما با فقر پرورشی و مهارتی مواجه هستیم که دلیلش عملکرد آموزش‌وپرورش و نوع سیاست‌گذاری‌های آن به دلیل عدم آمادگی کافی در ساختار آن برای این منظور است.

کشاورزکار با تأکید بر اینکه دانش‌آموزان می‌خواهند دغدغه‌هایشان توسط مسئولان شنیده شوند، تصریح کرد: امروز با همه دانش‌آموزان با وجود داشتن نیازها و روحیه و استعدادهای متفاوت یک‌طور برخورد می‌شود. برای مثال دانش‌آموزی در حوزه موسیقی می‌تواند پیشرفت کند و یکی دیگر در حوزه ورزش توانمند است و دانش‌آموزی هم مهارت علمی دارد؛ وقتی هر سه مجبور به سیر یک مسیر شده د و بر حسب آن سنجیده می‌شوند ما شاهد سرکوب استعدادی در بین آن‌ها شده‌ایم که نتیجه آن خالی شدن جامعه از مهارت‌ها و استعدادهای فردی و داشتن نیروی کار ماهر خواهد بود.

نماینده دانش‌آموزان استان قزوین در مجلس دانش‌آموزی کشور توجه به طرح‌ها و پیشنهادهای دانش‌آموزان و استفاده از آن‌ها در نقش‌های مدیریتی را جمله راهکارهای رسیدن به اهداف سند تحول در حوزه تربیت دانش‌آموزان برشمرد و عنوان کرد: دانش‌آموزان با شرکت در فعالیت‌های مثبت مدرسه مهارت‌های مختلف چون ارتباط برقرار کردن، همکاری، راحت صحبت کردن و فن بیان را یاد می‌گیرند و می‌توانند در آینده چگونه باید در فعالیت‌های اجتماعی شرکت کنند؛ بی‌شک این‌رویکرد باعث حل شدن بسیاری از مسائل و معضلاتی می‌شود که تهدیدکننده جامعه و نسل نوجوان و جوان است آن است.

دانش‌آموزان الگوهای اجتماعی خود را نمی‌شناسند

به گزارش ایسنا، «امیر باقری» دانش‌آموز پایه دهم و عضو فعال بسیج دانش‌آموزی استان قزوین نیز با بیان اینکه امروز جنگ تفکرات است، اظهار کرد: دشمن در جنگ فرهنگی امروز به دنبال اثرگذاری بر تفکرات افراد به‌صورت جدی و سرسخت است لذا باید از دشمن جلوتر باشیم و برای مقابله با آن برنامه‌ها به سمت تأثیرگذاری بر فکر و اندیشه دانش‌آموزان باشیم همچنینی ضرورت دارد در مسیر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیز قدم‌های بلندی برداشته شود.

وی با بیان اینکه برای تربیت دانش‌آموزان فعال و بالنده و پرسشگر در جامعه باید اردوهای تفکراتی شکل بگیرد تا دانش‌آموزان به فعالیت‌های مختلف تشویق شوند، افزود: همچنین هر سازمان و نهادی باید با تشکیل اردوهای علمی در این مسیر قدم بگذارند و حداقل در طول ماه یک‌بار از شخصیت‌های برجسته علمی را دعوت کنند تا دانش‌آموزان بتوانند اهداف خود را شناخته و در این مسیر قدم بگذارند و در هر رشته‌ای به بالاترین سطح علمی برسیم تا بتوانیم در جامعه امام زمانی خویش یاری گر آن حضرت باشیم.

باقری عنوان کرد: در حال حاضر بسیاری از دانش‌آموزان الگوهای اجتماعی خود را نمی‌شناسند و برخی از بازیگران و خواننده‌ها را الگوی خود قرار داده‌اند در حالی که بسیاری از این افراد به‌ظاهر الگو حتی در زندگی روزمره خویش نیز دچار مشکلات عدیده‌ای هستند و نمی‌توانند الگوی دیگران باشند. از این‌رو باید الگوهایی توسط نسل نوجوان و جوان انتخاب شود که چون شهدا در سطح بالایی قرار دارند.

عضو فعال بسیج مرکزی دانش‌آموزی استان با تأکید بر اینکه مدارس در اصل به‌مانند جایگاهی برای عبور است و زمینه‌سازی می‌کند، گفت: دانش‌آموزان باید خود در این عرصه قدم بگذارند و فعالیت کنند یعنی دانش‌آموزان با شناخت اهداف خود در چارچوبی حرکت کنند که بتوانند به آن اهداف دست یابند.

فضای مطالعات و آزاداندیشی فراهم شود

«سیده سحر میری» از جمله دانش‌آموزان فعال پایه یازدهم قزوین نیز تأکید کرد: مدرسه و جامعه باید فضای مطالعات و آزاداندیشی را برای داشتن دانش‌آموزان پژوهشگر و پرسشگر فراهم کند تا آن‌ها بتوانند خواسته‌های خود را به‌راحتی بیان کنند.

وی افزود: هیچ‌چیزی به‌مانند خود دانش‌آموزان نمی‌تواند به آن‌ها کمک کند، در حقیقت همه‌چیز به خود آن‌ها وابسته است لذا برای اقناع در زمینه‌های مختلف باید زمینه شناخت آن‌ها از خود و آرمان‌ها و اهدافشان ایجاد شود تا بدین واسطه بدانند که قرار است در آینده به چه مملکتی خدمت کنند.

میری با بیان اینکه در حال حاضر بستر لازم برای این عرصه در حد لازم در برخی از مدارس وجود ندارد، گفت: معلمان و ‌مدارس باید کمک‌حال دانش‌آموزان باشند و آن‌ها نیز تنها به کتب درسی بسنده نکنند همچنین زمینه ارتقاء آزادی بیان برای بیان پرسش‌هایی که در ذهن دارند و تلاش برای یافتن پاسخ‌های آن از دیگر عرصه‌هایی است که می‌تواند به فرایند پرسشگری، پژوهشگری و داشتن روحیه فعال، خلاق و مبتکر و نوآور در بین دانش‌آموزان کمک شایانی کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.