• چهارشنبه / ۱۵ آبان ۱۳۹۸ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 98081509024
  • خبرنگار : 71567

استادیار پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی؛

دانشگاه‌ها از بیرون و درون مورد حمله قرار می‌گیرند/ ضرورت حمایت حکومت از آموزش عالی

دانشگاه‌ها از بیرون و درون مورد حمله قرار می‌گیرند/ ضرورت حمایت حکومت از آموزش عالی

استادیار پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها در ایران از بیرون و درون مورد حمله قرار می‌گیرند، گفت: آموزش عالی در ایران خسته از باری است که چندین دهه آن را به دوش می‌کشد و نباید تا این حد به این مراکز حمله کرد چرا که آموزش عالی نیازمند حمایت حکومت و دولت است.

به گزارش ایسنا، حسین ابراهیم‌آبادی، عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی در نشست دفاع از دانشگاه که در همایش ملی مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی برگزار شد، با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها در ایران در معرض اتهام قرار گرفته‌اند، گفت: باید این موضوع را جدی گرفت و نگاه تاریخی به آن داشت. در واقع همه کسانی که امروز منتقد دانشگاه هستند اگر در دهه ۶۰ پشت میز مدیریت دانشگاه‌ها بودند، می‌گفتند این مسائل به ما ارتباطی ندارد این در حالی است که دانشگاه در مسئولیت ۴۰ و ۵۰ ساله خود پیشران مسائل بوده و قبل از انقلاب هسته اصلی تحولات به شمار می‌رفت.

به گفته این جامعه‌شناس پس از انقلاب هم تحولات کشور از دانشگاه نشأت گرفت و در دوره اصلاحات و در دوره‌های بعد فشار بسیار به دانشگاه وارد شد و دانشگاه از بیرون و درون مورد حمله قرار گرفت.

این عضو هیأت علمی پژوهشکده ادامه داد: دانشگاه‌ها سیر تقاضای اجتماعی آموزش عالی را پاسخ داده‌اند اما اکنون پس از ۴۰ و ۵۰ سال زحمت و تلاش به جای حمایت از بیرون و درون مورد حمله قرار می‌گیرند. در واقع آموزش عالی ایران خسته از باری است که در چند دهه به دوش کشیده و نباید تا این حد به دانشگاه حمله کرد واین مراکز از سوی دولت و حکومت نیاز به حمایت و قدردانی دارند.

ابراهیم‌آبادی تأکید کرد: ما نه تنها نمی‌گوییم دانشگاه نقد نشود بلکه معتقدیم دانشگاه‌ها نیاز به خودانتقادی نیز دارند اما مسئله اصلی این است که آموزش عالی دچار بن‌بست تئوریک و نظری برای عبور از بن‌بستی که به آن عادت کرده، شده است.

این جامعه‌شناس افزود: نظریه شفافی برای چگونگی عبور دانشگاه از شرایط فعلی نداریم به همین جهت فرار رو به جلو را ترجیح می‌دهیم در حالی که دانشگاه‌ها به تمام مسائل گره خورده و باید برای عبور از شرایط فعلی ایده روشنی داشته باشند.

وی یادآور شد: کارشناسان بیرون از دانشگاه باید به عبور از وضعیت کنونی کمک کنند. روندهای جدیدی همچون مجازی شدن در جامعه ایران و شتاب فناوری، مدارهای سنتی که آموزش عالی را به بن‌بست کشیده را نجات دهند چرا که این روندهای جدید همچون سایبری شدن موضوع را پیچیده کرده و ما به جای اینکه برای عبور از این وضعیت تأمل کنیم دچار نقد گذشته شده‌ایم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha