• پنجشنبه / ۱۶ آبان ۱۳۹۸ / ۰۸:۲۰
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 98081609275
  • خبرنگار : 90133

اعلام وجود جوانان با ارکستر ایرانی در سالن بسطامی کرمان

گروه جانان - کرمان

ایسنا/کرمان کنسرت "نغمه عشاق" هفته‌ گذشته توسط گروه "جانان" در سالن "ایرج بسطامی" شهر کرمان برگزار شد کنسرتی با ژانر آیینی و حماسی که نوازندگان آن بیشتر از جوانان موسیقی کرمان بودند که با استقبال مخاطبین نیز همراه بود.

 این کنسرت که به گفته‌ سرپرست آن اولین کنسرت از ارکستر سازهای ایرانی گروه جانان است با این اجرا به جامعه موسیقی کرمان اعلام موجودیت می‌کند و می‌خواهد با این جوانان ارکستری قوی و خوب تشکیل دهد. برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های این گروه به سراغ "سهیل حسنی سعدی" ، سرپرست گروه و "مجتبی خوشرو" ، آهنگساز گروه و "علی یار محمدی"، خواننده گروه رفتیم و با آن‌ها گفت‌وگو کردیم که گزارش آن را می‌خوانید.

نمی‌خواهند پیشرفت نسل جوان موسیقی را ببینند

"سهیل حسنی سعدی" سرپرست گروه جانان درباره‌ی شکل گیری گروه می‌گوید: گروه جانان از ابتدا تحت عنوان گروه دف نوازان جانان شروع به فعالیت کرد و بعد از اجراهایی که با گروه‌های مختلف داشتم تصمیم گرفتم که یک گروه در شهر کرمان ایجاد و در آن  بیشتر از پتانسیل خود شهر کرمان استفاده کنم و اگر قرار است گروه‌هایی غیر بومی هم در شهر کرمان اجرا کنند با همکاری مشترک بین دو گروه باشد. مثل کنسرت دستان مستان که انجام شد.

او ادامه می‌دهد: گروه موسیقی جانان چند گروه در زیر مجموعه خود دارد که هم اکنون بصورت فعال گروه سازهای ایرانی و دف نوازان در حال فعالیت هستند. در ابتدای تشکیل گروه جانان، گروه دف نوازان اولین گروهی بود که شروع به فعالیت کرد. گروه سازهای ایرانی از سال گذشته با همکاری دوست عزیزم مجتبی خوشرو کارشناس آهنگسازی از دانشگاه هنر تهران شروع به فعالیت کرد و بعد از پایه گذاری گروه سازهای ایرانی تصمیم به کنسرت گرفتیم تا دومین گروه از مجموعه جانان رو معرفی کنیم.

حسنی سعدی هدف گروه جانان را این‌گونه بیان می‌کند: هدف اصلی از تشکیل جانان استفاده از پتانسیل موسیقیایی است که در شهر کرمان وجود دارد و با اجرای این برنامه که بیشتر نوازندگان متولد دهه ۷۰ بودند خودش تاییدی بر پتانسیل موجود در کرمان است.

این نوازنده دف می‌افزاید: نمی‌دانم چرا عده‌ای متاسفانه سعی در نفی این مسئله دارند و نمی‌خواهند موفقیت و پیشرفت نسل جوان موسیقی رو بیینند، این‌که نسل جوان هم بتواند خوب کار کند نشان دهنده پتانسیل موجود در  شهر کرمان است که با اجرای این کنسرت تاکیدی بر این امر مهم داشتیم.

 او از دلیل انتخاب نسل جوان هم می‌گوید: اصلی‌ترین دلیل این انتخاب انگیزه و مسئولیت پذیری است که بنظرم در نسل جوان موسیقی بیشتر  وجود دارد. من به قطعیت می‌توانم بگویم با بچه‌هایی کار می‌کنم که همیشه در حال یاد گیری هستند، در گروه همدل اند و با جدیت کامل کار را دنبال می‌کنند. خیلی ساده‌تر بگویم ادعایی ندارند و درگیر خود بزرگ‌بینی نیستند. برای این اجرای اخیر  ۱۹ نوازنده بودیم؛ که ۱۵ نوازنده متولدین دهه هفتاد بودند و ۲ نفر متولدین دهه هشتاد،۲ نفر هم متولدین دهه شصت؛ من به این مسئله افتخار می‌کنم که گروه جانان را جوانان شهر کرمان تشکیل دادند و مشغول فعالیت هستند.

سهیل حسنی سعدی سرپرست گروه جانان درباره کنسرت نغمه عشاق نیز می‌گوید: این کنسرتی در ژانر موسیقی آیینی و مذهبی بود. دلیل انتخاب این موسیقی این بود که در این  حیطه شاید نسبت به بقیه حیطه‌ها مخصوصا در شهر کرمان کمتر کار شده است  و ما همیشه سعی کرده در مسیرهایی حرکت کنیم که کمتر کسی کار کرده و بتوانیم در حد توان در موسیقی ایرانی کارهای فاخری انجام بدهیم.

او می افزاید:  در آخر می‌خواهم از طرف خودم و گروه جانان از مجموعه شهرداری کرمان مخصوصا شهردار کرمان و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کمال تشکر را داشته باشم که در برگزاری این برنامه مارا حمایت کردند و حامی جوانان موسیقی کرمان هستند. همچنین از استاد "آریا انوش ماهری" که همیشه پشتیبان گروه هستند و ما را راهنمایی می‌کنند تشکر می‌کنم.

باید تربیت گروه نوازی را در کرمان بالا ببریم

"مجتبی خوشرو" آهنگساز گروه جانان است که  کارشناس آهنگسازی از دانشگاه تهران است نیز درباره‌ی راه اندازی ارکستر سازهای ایرانی توسط گروه جانان به ایسنا می‌گوید: زمانی که در دانشکده هنر در دانشگاه تهران درس می‌خواندم بچه‌ها دور  هم جمع می شدند و یک سری آهنگ‌ها از آهنگسازان مختلف و بعضا از کارهایی که توسط خودشان آهنگسازی شده را اجرا می‌کردند و حتی واحدی که بچه‌های موسیقی ایرانی می‌گذراندند واحد ارکستر بود. برای همین من دیدم کرمان یکی از شهرهایی است که اصلا ارکستر ایرانی در آن فعالیت نمی‌کند و شکل نگرفته و اگرکسانی هم کار کردند ارکسترشان ملی نبوده؛ یعنی ایرانی نبوده و بعضا سازهای غربی در آن بوده است.

خوشرو می‌افزاید: ما برای بالا بردن سطح موسیقی شهرمان هم برای این‌که ارکستر ایرانی در شهرمان داشته باشیم ارکستر را راه اندازی کردیم تا هم از آهنگ‌های آهنگسازان مطرح و هم از آهنگسازانی که نامشان کمتر شنیده شده استفاده کنیم .

او درباره‌ مشکلات آهنگسازی در کرمان هم می‌گوید: همه‌ آهنگسازی، صرفا بحث درس دادن نیست، در کلاس های درس فقط تکنیک آهنگسازی را یاد می‌دهند و بقیه‌ آن ذوق هنری خود آهنگساز است. ولی مشکل این است کسانی هستند که ذوق هنری دارند ولی باید کسی به آنها تکنیک یاد بدهد. در کرمان این بخش بعضا پایین است؛ برای همین ما تصمیم داریم از کارهای بچه‌های دیگر شهرها هم استفاده کنیم تا کم کم آهنگسازی کرمان رشد کند و بتوانیم از کرمانی‌ها هم استفاده کنیم.

او مهمترین دغدغه‌اش را برای ادامه راه ارکستر در کرمان را این‌گونه بیان می‌کند: ما اول باید بتوانیم تربیت گروه نوازی را در کرمان بالا ببریم. نه تنها در کرمان بلکه در ایران این اتفاق باید بیفتد. در حالی که چند سالی است که موسیقی ما به عنوان ارکسترال معرفی می‌شود اما این گونه شکل نگرفته است. دغدغه‌ی ما این است بچه‌ها بتوانند در قالب یک ارکستر ساز بزنند؛ سامان‌دهی سازها و بالانس کردن صداها را بدانند.

خوشرو دغدغه دیگرشان را محل تمرین ارکستر می‌داند و می‌گوید: ما نزدیک ۳۰ نوازنده هستیم و این تعداد هم برای تمرین و هم اجرا مشکل داریم و دیگر این‌که نحوه صدابرداری ساز در ارکستر سخت است. 

بین هنرجو بودن و هنر آموز بودن باید فاصله باشد

"علی یار محمدی" خواننده گروه جانان که سابقه ۱۰ سال خواندن آواز ر دارد، درباره‌ حضورش در گروه می‌گوید: من چند سال پیش که با سهیل حسنی آشنا شدم در کرمانی که معمولا گروه ها کم کار هستند آنها را فعال دیدم و چون تازه کار بودم و دوست داشتم یک گروه خوب و فعال داشته باشم، با گروه جانان کار کردم و در اجراهای کوچک و بزرگ با آنها هستم.

 او می‌افزاید: ما چون در کرمان ارکستر ایرانی نداریم تشکیل  این ارکستر که توسط گروه جانان و شخص «سهیل حسنی سعدی» انجام شده می تواند تمام گروه‌های موسیقی کرمان یا  معلم‌های خوب کرمانی را که همه یک تیم هستند کنار هم جمع کند و موسیقی کرمان در این گروه یکپارچه شود و الان هم بچه هایی که انتخاب شدند همه از تیم‌های مختلف موسیقی کرمان هستند.

این خواننده موسیقی سنتی مهمترین دغدغه‌اش را این‌گونه بیان می‌کند: دغدغه من همیشه  این بوده که خواننده ها و نوازنده باید از کرمان بروند تا دیده شوند و من هم همیشه در این فکر بودم که بروم شاید جایگاه خوبی پیدا کنم ولی با این گروه، این پتانسیل در کرمان وجود دارد که بچه‌ها دور هم جمع شوند و کارهایی بزرگتر از تهران انجام دهند. از برنامه‌های ما برای این گروه این است که حتما اجراهایی در شهرهای دیگر هم داشته باشیم و این کمک می‌کند بچه‌ها دیده شوند .

او به آموزش موسیقی در کرمان انتقادهایی هم دارد که می‌گوید: نوازنده یا خواننده وقتی از دوران هنرجویی بیرون می‌آید هنر آموز می شود و  شاگرد می‌گیرد در حالی که هیچ اجرایی ندارد. من فکر می‌کنم بین هنرجو بودن و هنر آموز بودن فاصله‌ای باید باشد. نوازنده یا خواننده باید اول دیده شوند بعد به آموزش بپردازند؛ در کرمان متاسفانه این‌گونه نیست؛ من خودم از این که در آموزشگاه تدریس کنم فعلا فراری‌ام؛ می‌خواهم کار کنم تا دیده شوم و من را به عنوان خواننده بشناسند بعد این کار را انجام دهم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.