• شنبه / ۱۸ آبان ۱۳۹۸ / ۱۰:۵۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98081810340
  • خبرنگار : 71415

تشدید تنش در هنگ کنگ با دستگیری قانونگذاران حامی اعتراضات و مرگ یک معترض

تشدید تنش در هنگ کنگ با دستگیری قانونگذاران حامی اعتراضات و مرگ یک معترض

در حالی که تجمعات معترضان هنگ‌کنگی در بیست‌وچهارمین هفته اعتراضاتشان همچنان ادامه دارد، مرگ یکی از معترضان مجروح در بیمارستان و اعلام دستگیر شدن چند قانونگذار حامی اعتراضات به تنشها در این دولتشهر هر چه بیشتر دامن زده است.

به گزارش ایسنا، به نوشته خبرگزاری رویترز، معترضان هنگ کنگی در ضمن ادامه تجمعاتشان در روز جمعه، برنامه‌ریزی کرده‌اند تا امروز(شنبه) و فردا نیز مجدداً برای بیست‌وچهارمین تعطیلات آخر هفته متوالی در این دولتشهر تجمعات اعتراضی خود را از جمله در مراکز خرید سراسر این منطقه برپا کنند.

معترضان مخالف دولت هنگ کنگ در عین حال خواستار برپایی یک اعتصاب سراسری در روز دوشنبه در این منطقه شده و از مردم خواسته‌اند تا جلوی خدمات سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی را بگیرند. با این حال این فراخوان‌های معترضان هنگ کنگی در هفته‌های گذشته عملی نشده است.

از سوی دیگر، معترضان تجمعی را که قصد داشتند امروز به مناسبت سی‌امین سالگرد فرو ریختن دیوار برلین برگزار کنند به تاخیر انداختند اما یک تجمع دیگر آنها با عنوان تجمع "حمایت از کشته‌ها" انتظار می‌رود عصر امروز با تمرکز بر مطالبات تظاهرکنندگان در راستای برگزاری انتخابات با اعمال حق رای‌ همگانی در هنگ کنگ برگزار شود. پلیس هنگ کنگ برای برپایی این تجمع در محل "پارک تامار" و در مقابل دفاتر دولت مرکزی هنگ کنگ مجوز داده است که اقدامی نادر در نوع خود در ماه‌های اخیر محسوب می‌شود.

گروهی از معترضان مراسم روشن کردن شمع به یاد یک دانشجوی معترض که در تجمعات دوشنبه گذشته به دلیل سقوط از ارتفاع زخمی شده و روز جمعه در بیمارستان جان باخت، برپا کردند. این تجمعات آنها سریعا به درگیری‌های خیابانی و آتش‌افروزی در خیابان‌ها در روز جمعه منجر و گزارش شد که پلیس هنگ کنگ برای برخورد با این معترضان گلوله جنگی شلیک کرد تا به آنها هشدار دهد.

طبق اعلام این نیروی پلیس، "گروه بزرگی از آشوبگران مسلح به سلاح‌های تهاجمی در مقابل این نیرو حضور داشتند" در حالیکه آنها شروع به پرتاب سنگ و آجر به سمت افسرانی کردند که می‌خواستند جمعه شب منطقه کاولون را از موانع خیابانی پاکسازی کنند. پلیس هنگ کنگ در بیانیه‌ای اظهار کرد: در آن موقعیت جان افسران با تهدید جدی مواجه شده بود.

کشته شدن دانشجوی معترض مذکور در روز جمعه در یک بیمارستان احتمالا خشم معترضان از پلیس را بیشتر خواهد کرد؛ پلیسی که بخاطر تداوم اعتراضات در هنگ کنگ تحت فشار قرار گرفته و در عین حال به اعمال زور افراطی علیه معترضان نیز متهم شده است.

چاو تس – لوک، 22 ساله هنگامی که نیروهای پلیس تلاش می‌کردند تا معترضان را روز دوشنبه گذشته متفرق کنند از طبقه سوم یک پارکینگ طبقاتی به روی طبقه دوم آن سقوط کرد. دانشجویان یکی از اصلی‌ترین گروه‌های تشکیل دهنده تظاهرات در هنگ کنگ محسوب می‌شوند.

از سوی دیگر پلیس هنگ کنگ امروز اعلام کرد، سه تن از قانونگذاران حامی اعتراضات در این منطقه را به سبب اتهامات مربوط به زدوخورد در پارلمان بازداشت کرده و چهار قانونگذار دیگر را به پایگاه این نیرو فراخوانده است؛ موضوعی که یک روز بعد از مرگ دانشجوی معترض مذکور می‌تواند به بحران و تنش هر چه بیشتر دامن بزند.

پلیس هنگ کنگ علیه این سه قانونگذار دموکراسی‌خواه شناخته شده این دولتشهر طرح اتهام کرده در حالیکه چهار قانونگذار دیگر گفتند که دستور پیدا کرده‌اند تا اواخر امروز در پایگاه پلیس حضور پیدا کنند. گزارش شده که این قانونگذاران در صورت محکومیت تا میزان یک سال مجازات حبس را می‌توانند دریافت کنند.

اتهامات مطرح شده علیه آنها مرتبط با صحنه‌های پر آشوبی است که ماه مه گذشته در یکی از کمیته‌های پارلمان هنگ کنگ و در زمانی که قانونگذاران دموکراسی‌خواه به دنبال جلوگیری از بحث درباره یک لایحه پر مناقشه بودند بروز پیدا کرد. در آن زمان کری لام رئیس اجرایی هنگ کنگ تلاش می‌کرد تا این لایحه که عامل راه افتادن دور جدید اعتراضات در این منطقه بود را هر چه سریعتر در پارلمان تصویب کند؛ لایحه‌ای که اجازه به استرداد مظنونان از هنگ کنگ به چین می‌داد.

قانونگذاران مذکور در بیانیه مشترکی گفتند: اعتراضاتی که بالغ بر پنج ماه در هنگ کنگ ادامه داشته هنوز تمام نشده‌اند اما دولت هنگ کنگ شروع به بازداشت‌های گسترده قانونگذاران دموکراسی‌خواه ضمن مشارکت با پلیس کرده است.

یکی از قانونگذاران فراخوانده شده تاکید کرد که خودش را تسلیم پلیس نخواهد کرد. این قانونگذار به نام لام چئوک تینگ در کنفرانس خبری مشترکی به خبرنگاران گفت: اگر شما من را متهم به نقض قوانین در شورای قانونگذاری(پارلمان) هنگ کنگ می‌کنید پس اینجا بیایید و من را دستگیر کنید. من همین جا منتظر هستم.

عدم اجرای انتخابات کاملا آزاد در هنگ کنگ به ویژه این مساله که رئیس اجرایی این دولتشهر از جانب یک کمیته نزدیک به چین برگزیده می‌شود سال‌هاست که عامل اعتراضات در آنجا بوده است.

انتهای پیام

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha