• یکشنبه / ۱۹ آبان ۱۳۹۸ / ۱۱:۴۳
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 98081911399
  • منبع : نمایندگی سمنان

کاهش 12 درصدی اراضی کشاورزی استان سمنان به‌دلیل کم‌آبی

کاهش 12 درصدی اراضی کشاورزی استان سمنان به‌دلیل کم‌آبی

ایسنا/سمنان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به کمبود منابع آبی در این استان از برنامه‌ریزی برای کاهش ۱۲ درصدی سطح زیرکشت این استان خبر داد و گفت: در چند سال اخیر سطح زیرکشت کاهش و میزان برداشت در واحد سطح در مزارع استان افزایش داشته است.

سید حسن میرعماد از کشت علوفه‌ها و گیاهان دارویی کم‌آب‌بر به عنوان یکی از سیاست‌های این استان نام برد و اظهار کرد: استان سمنان با محدودیت منابع آبی مواجه است و نیاز است به سمت کشت گیاهانی که کم آب بر بوده و دارای ارزش‌افزوده بالا هستند برویم.

وی با بیان اینکه شرایط منابع آبی استان سمنان روز به‌ روز بحرانی‌تر می‌شود، ادامه داد: عمده دشت‌های این استان در شمار دشت‌های ممنوعه قرار دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه در روستاها عمده مشاغل دام‌پروری است، گفت: برای اینکه بتوانیم تولیدات دامی را حفظ کنیم باید علوفه دام را تأمین کنیم.

میرعماد با بیان اینکه وضعیت منابع آبی استان ایجاب می‌کند تا به دنبال کشت گیاهان کم آب بر باشیم، به تدوین الگوی کشت در سال ۹۶ اشاره کرد و افزود: این الگو برای ۹ دشت اصلی و برای ۱۱ محصول زراعی اجرا شده است.

وی همچنین از تدوین سند بهره‌وری آب خبر داد و اظهار کرد: بر اساس این سند میزان سطوح کشت از ۱۴۶ هزار هکتار باید به ۱۲۹ هزار هکتار برسد و ۱۲ درصد کاهش پیش‌بینی‌شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای جایگزینی علوفه کم آب گفت: فعالیت در این زمینه از سال‌های گذشته آغازشده و کشت ذرت علوفه‌ای از ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار به ۲ هزار و ۶۷۰ هکتار رسیده است.

میرعماد همچنین به سطح زیر کشت یونجه نیز اشاره و خاطرنشان کرد: کشت یونجه از ۱۳ هزار هکتار به ۹ هزار و ۲۴۰ هکتار رسیده است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر کشت علوفه‌های آب بر در استان سمنان کاهش‌یافته است گفت: به ازای آن علوفه‌های کم آب بری مثل چغندر علوفه‌ای و خارشتر که نیاز آبی کمتری دارند جایگزین شده است.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: امسال 5000 هکتار خارشتر از اراضی این استان برداشت شد که این محصول دارای ارزش علوفه‌ای بالا و نزدیک به یونجه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha